:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

دلایل ناکامی در احیای بافت فرسوده

افشین پروین‌پور، کارشناس مسکن با اشاره به اینکه پیشرفت قابل توجهی در احیای بافت‌های فرسوده نداریم، گفت: مدل‌های تعاملی حاکمیتی در احیای بافت فرسوده غلط بوده و متاسفانه در احیای بافت بر روش تملک اجباری که سال‌ها است در دنیا منسوخ شده اصرار داریم.
کد خبر: ۱۴۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

اقتصادگردان- پروین‌پور اظهار کرد: پیچیدگی احیای بافت فرسوده این است که این محلات با تمام مشکلاتی که دارند احیا شوند، بنابراین طبق تعریف وزارت راه و شهرسازی از بافت‌های فرسوده باید علاوه بر واحدهای مسکونی معابر نیز در این بافت‌ها بازسازی و نوسازی شود.

وی افزود: اینکه نگاه پلاکی به احیای بافت فرسوده داشته باشیم، اشتباه است چرا که باید معابر و خدمات سرانه نیز همزمان با احیای بافت فرسوده اصلاح و بازسازی شود. پروین پور ادامه داد: موضوعی که تعامل را در احیای بافت فرسوده سخت می‌کند، این است مدل‌های تعاملی حاکمیتی در احیای بافت فرسوده غلط بوده و متاسفانه در احیای بافت بر روش تملک اجباری که سال‌هاست در دنیا منسوخ شده اصرار داریم.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: پس وقتی صحبت از بافت فرسوده مطرح می‌شود نباید پلاک محور عمل کرد چرا که مشکلات بافت فرسوده فقط ساخت یک منزل نیست، بنابراین نباید به بافت فرسوده نگاه پلاکی داشت بلکه باید دید چقدر سرانه خدماتی انجام داده‌ایم.  وی افزود: به دلیل غلط بودن مدل‌های حاکمیتی طرح‌ها نیز موفق نبوده چرا که در احیای بافت فرسوده یک طرف حاکمیت است که می‌تواند شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی باشد و طرف دیگر بخش خصوصی و سازنده‌ها و در نهایت مردم هستند پس بازی متعاملین به گونه‌ای در احیای بافت فرسوده پیش برود که همه از این بازی و این اقدام برنده خارج شوند.

پروین‌پور تاکید کرد: پس احیای پلاکی نادرست و ناموفق بوده است چون در احیای بافت فرسوده مهم خدمات است نه اینکه چه تعداد پلاک نوسازی شده است.  وی افزود: وقتی در طرح تملک اجباری و احیای پلاک به زور پول ساکنان را بیرون می‌کنیم تا نفر جدیدی در آن محل ساکن شود ساکن قبلی به خوبی متوجه می‌شود که ارزش افزوده شامل حال او نخواهد شد پس مقاومت می‌کند و در احیای بافت فرسوده همکاری نمی‌کند.

وی تصریح کرد: پس تملک اجباری هم سرمایه عظیمی در ابتدا می‌خواهد و هم اینکه ساکنان مقاومت می‌کنند و در ارزش افزوده ایجاد شده شریک نمی‌شوند و این می‌شود که می‌بینیم احیای بافت فرسوده در کشور پیش نمی‌رود.