:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

افزایش پرواز در فرودگاه‌های کم‌ترافیک در نیمه اول سال

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از رشد شاخص‌های هوانوردی در ۹ فرودگاه کم ترافیک کشور خبر داد و گفت: تعداد نشست و برخاست هواپیماها و اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های لامرد و زنجان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 3 برابر شده است.
کد خبر: ۱۴۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

اقتصادگردان- سیاوش امیرمکری افزود: میزان نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه لامرد از ۸۰ فروند در نیمه نخست سال گذشته به ۱۹۴ فروند در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

رییس هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: همچنین در این بازه زمانی میزان اعزام و پذیرش مسافران در فرودگاه لامرد با رشد بیش از 2 برابری از ۳هزار و ۱۷۴ به ۷هزار و۹۳۰ نفر و میزان ارسال و پذیرش بار نیز با رشد سه برابری از ۱۸ هزار و ۱۵۹ به ۵۴ هزار و ۸۰۹ کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه فرودگاه زنجان نیز در این بازه زمانی در شاخص‌های نشست و برخاست هواپیما و جابه‌جایی مسافر قریب به 3 برابر و در شاخص جابه‌جایی بار نیز رشد ۷۲ درصدی یافته است، گفت: پس از فرودگاه زنجان که تعداد پروازهای آن از ۳۲ به ۹۲ فروند رسیده، فرودگاه بجنورد با رشد ۷۰ درصدی و رسیدن آمار نشست و برخاست آن از ۷۰ به ۹۰ پرواز، به رتبه سوم دست یافته است.

به گفته امیرمکری، رتبه چهارم رشد پرواز در نیمه نخست امسال به فرودگاه یاسوج اختصاص دارد که آمار پروازهای آن از ۴۸ به ۹۲ فروند رسیده و در این مدت با رشد سه برابری تعداد مسافر روبه‌رو بوده به‌طوری که میزان مسافر آن از یک هزار و ۸۹۲ نفر به پنج هزار و ۳۱۷ نفر رسیده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: طبق بررسی‌های انجام شده فرودگاه رامسر با رشد ۳۴ درصدی پرواز (از ۳۲۸ به ۴۲۸ فروند) رتبه پنجم را داراست و فرودگاه‌های آبادان با رشد ۲۴ درصدی و رفسنجان (۱۰ درصدی)، ایلام (۹ درصدی) و بم (6 درصدی) در مقام‌های بعدی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع، ۹ فرودگاه شامل لامرد، زنجان، بجنورد، یاسوج، رامسر، آبادان، رفسنجان، ایلام و بم در تمام شاخص‌های نشست و برخاست، جابه‌جایی مسافر و ارسال و پذیرش بار، با رشد مواجه بوده‌اند، اظهار کرد: البته شاهد رشد پرواز، مسافر و بار در برخی فرودگاه‌ها نیز بوده‌ایم اما آمار مذکور تنها به فرودگاه‌هایی اختصاص دارد که در همه شاخص‌ها با افزایش روبه‌رو بوده‌اند. امیرمکری گفت: در شاخص رشد جابه‌جایی مسافر در میان این فرودگاه‌ها رتبه نخست به فرودگاه‌های لامرد، زنجان و یاسوج با رشد سه برابری و سپس به ترتیب به فرودگاه‌های بجنورد (رشد ۶۹درصدی)، رامسر (رشد ۵۷ درصدی)، آبادان (رشد ۴۲ درصدی)، ایلام و بم (رشد ۱۲ درصدی) و رفسنجان (رشد ۲ درصدی) اختصاص دارد.

وی افزود: از میان این ۹ فرودگاه بیشترین رشد جابه‌جایی بار به فرودگاه یاسوج و لامرد (۱۰۰ درصد) و سپس فرودگاه‌های زنجان (۷۲ درصد)، بجنورد و رامسر (۵۴ درصد)، آبادان (۳۶ درصد)، بم و رفسنجان (۲۱درصد) و ایلام (۱۳ درصد) اختصاص دارد.

امیرمکری با اشاره به اینکه فرودگاه‌های مذکور جزو فرودگاه‌های مرز هوایی و داخلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران محسوب می‌شوند، اضافه کرد: این فرودگاه‌ها از ظرفیت‌های لازم برای خدمت‌رسانی به ایرلاین‌ها و مسافران برخوردار بوده و رشد چند برابری پروازها و مسافران گواه آن است.

به گفته وی این حجم بالای پرواز و مسافر در فرودگاه‌های کوچک نشان می‌دهد که زمینه‌های لازم برای توسعه هوانوردی عمومی فراهم است.