:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
گزارش اقتصادگردان از آخرين تحولات ارز و طلا

آخرين نرخ ها در بازار/فروش آفلاین و آنلاین طلا نیازمند دریافت مجوز

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 7 هزار تومان افزايش نسبت به روز گذشته يك ميليون و 763 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد با افزايش 16 هزار توماني نسبت به روز گذشته به 3 ميليون تومان و 986 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 960 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 30 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 230 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
کد خبر: ۱۴۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
اقتصادگردان-
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: فروش آنلاین طلا توسط کسب و کارها نیازمند مجوز فروش آفلاین طلا از اتحادیه طلای استان و سپس مجوز فروش آنلاین از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دارد.
 رضا الفت نسب درباره مجوز فروش آنلاین طلا گفت: بر اساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و آیین نامه اعلام شده، هر فعالیت در حوزه فضای مجازی نیاز به مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دارد و کسب و کارهایی که قصد فروش آنلاین طلا دارند باید از اتحادیه مجوز فعالیت دریافت کنند.
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی  ادامه داد: در حال حاضر ۵ مجوز صادر کرده ایم و آیین نامه‌ای را با معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور آماده کرده ایم و در حال حاضر چندین ماه است که در اختیار اتاق اصناف ایران برای ابلاغ است و در صورت ابلاغ این حوزه قانونمند خواهد شد و ساماندهی می‌شود.
وی تاکید کرد: پنج کسب و کاری که هم اکنون مجوز فروش آنلاین طلا از اتحادیه کسب و کارهای مجازی را دارند در عین حال از اتحادیه‌های طلا استان خود مجوز دریافت کرده‌اند و به صورت فیزیکی نیز  فعالیت دارند؛ در حقیقت ما صرفا به کسب و کارهایی مجوز فروش آنلاین طلا می‌دهیم که مجوز فعالیت آفلاین را داشته باشند
الفت نسب افزود: بر اساس آیین نامه‌ای که برای فروش آنلاین طلا آماده شده، کسب و کاری که قصد فروش آنلاین طلا را دارد یا باید خودش صاحب طلا فروشی باشد یا با طلافروشی قراردادی منعقد کند  که این موضوع باعث خواهد شد تا فضای کسب و کار این بخش امن شود و از سرمایه سرمایه گذاران و شهروندان حراست شود.
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اشاره به فعالیت کسب و کارها در زمینه فروش آنلاین طلا و سکه گفت: باید واقعیت را پذیرفت که در این بخش فعالیت‌هایی از سوی کسب و کارهای نو در حال انجام است و برای ساماندهی باید قانونگذاری و نظارت صورت گیرد تا از مشکلات پیشگیری شود و کسب و کارها بتوانند در این فضای اقتصادی فعالیت داشته باشند؛ معتقدم، هر چقدر جلوی کسب و کارها را بگیریم وارد فضای غیر رسمی می‌شوند و دیگر نمی‌توان فضا را ساماندهی کرد و مشکلاتی را کلاهبرداری داشتیم.

نرخ ها در بازار
امروز سه شنبه 23 مهر 98،  قيمت جهاني اونس طلا به 1495 دلار در بازار جهاني رسيد. همچنين با اعلام نرخ  دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11420 تومان، بازار ارز و طلا در داخل با افزايش اندك قيمت ها مواجه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با 7 هزار تومان افزايش نسبت به روز گذشته يك ميليون و 763 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد با افزايش 16 هزار توماني نسبت به روز گذشته به 3 ميليون تومان و 986 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 960 هزار  تومان، نيم سكه 2 ميليون و 30 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 230 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نرخ ها نسبت به روز گذشته بدون تغيير ماند، بر اين اساس صرافي هاي مجاز بانك مركزي قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 450 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 550 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11350  و نرخ يورو به 12550 تومان رسيد، همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه 22 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 287 تومان، يورو 12 هزار و 471 تومان، پوند انگليس 13 هزار و 997 تومان، درهم امارات 2 هزار و 931 تومان، لير تركيه 2 هزار و 8 تومان و يوآن چين يك هزار و 679 تومان اعلام كرد.
همچنين در بازار ارز رسمي،  بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۴ ارز مانند یورو نسبت به روز گذشته و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز سه‌شنبه 23 مهرماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۹ ریال افزایش  ۵۳ هزار و ۶ ریال و هر یورو نیز با ۱۲ ریال افت نسبت به روز گذشته ۴۶ هزار و ۳۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.
از سوي ديگر قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر خوش بینی پیرامون مذاکرات تجاری آمریکا و چین و انتظار سرمایه گذاران برای نتیجه مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از صعود بازماند.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۴۹۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۴۹۴ دلار و ۸۰ سنت رسید.
به گفته مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس"، بازارها تحت تاثیر بهبود ریسک پذیری، بهبود پیدا کرده‌اند اما روز دوشنبه اخباری منتشر شد مبنی بر این که چین خواستار مذاکرات بیشتر و گفت و گو پیش از هر گونه توافقی شده که بسیار مایوس کننده است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داد چین خواستار مذاکرات بیشتر تا پایان اکتبر برای تبیین جزییات فاز اول توافق تجاری پیش از موافقت شی جین پینگ، رییس جمهور چین برای امضای آن هستند. در این بین آمار اقتصادی نامطلوبی که در چین منتشر شد، انتظارات برای رونمایی تدابیر مالی بیشتر از سوی چین را تقویت کرد.
آمریکا روز جمعه فاز اول توافق تجاری با چین را اعلام و افزایش برنامه‌ریزی شده تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی را به تعویق انداخت اما تعرفه‌هایی که پیش از این وضع شده‌اند به قوت خود باقی می مانند و مقامات دو طرف اظهار کرده‌اند پیش از این که با یک قرارداد نهایی موافقت کنند، کارهای زیادی باید انجام شود.
بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا و وال استریت با امیدواری سرمایه گذاران به این که انگلیس هنوز فرصت دارد از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا اجتناب کند، صعود کردند. در این بین، بانک مرکزی آمریکا اواخر ماه میلادی جاری دیدار خواهد کرد و بازارها به دنبال نشانه‌هایی از تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره کاهش بیشتر نرخهای بهره هستند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری به ۱۷۲۶ دلار و ۷۴ سنت افزایش یافت. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۱۷ دلار و ۶۱ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۸۹۱ دلار و ۷۷ سنت رسید.
عقب نشيني دلار
همچنين کمرنگ شدن امیدها به حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین، دلار را به عقب‌نشینی وا داشت. به گزارش رویترز، با وجود آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از رسیدن به فاز نخست توافق تجاری با چین خبر داده بود، برخی از منابع خبری از آماده نبودن طرف چینی برای امضای این توافق نامه خبر دادند و این مساله باعث افزایش شک و تردید معامله گران نسبت به حصول توافق بین دو اقتصاد برتر جهان در آینده ای نزدیک شده است.
در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی، هر دلار به ۱.۱۰۳۱ یورو رسید تا بار دیگر به قله سه هفته اخیر خود نزدیک شود. الکس استنلی، استراتژیست ارشد نرخ بهره در بانک ملی استرالیا گفت: گزارش‌های رسانه ها حاکی از تمایل چین برای یک دیدار دیگر بین مقامات عالی دو طرف در اواخر ماه جاری میلادی است چرا که به عقیده چینی ها هنوز بر سر تمامی جزئیات مورد اختلاف توافقی حاصل نشده است. برخی از فعالان بازار نگران اند که میزان نقاط مشترک بین دو طرف بیش از حد بزرگنمایی شده باشد.
برخلاف یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند پس از آن‌که گزارشاتی از احتمال کم رنگشدن توافق انگلیس با اتحادیه اروپا منتشر شد، در برابر دلار دست به عقب نشینی زد تا جایی که هر پوند با به ۱.۲۶۱۱  دلار رسید.
برخی از مقامات اتحادیه اروپا گفته اند که خواهان تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند چرا که زمان باقی مانده را برای رسیدن به یک توافق کافی نمی‌دانند. نخست وزیر انگلیس اما گفته است کماکان ترجیح می دهد در پایان اکتبر انگلیس را از اتحادیه ای که در سال ۱۹۷۳ بدان پیوست خارج کند.
 پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است. هر فرانک نیز به ازای ۱.۰۰۳۲ دلار مبادله شد.
ارزش دلار آمریکا در برابر همتای کانادایی افزایش و در برابر همتای سنگاپوری کاهش یافت تا جایی که هر دلار آمریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۲۲۹ و ۱.۳۶۹۸  دلار کانادا و سنگاپور معامله شد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، هم چنین هر دلار با فاصله گرفتن از بالاترین سطح ۲.۵ ماه اخیر در برابر ین به ۱۰۸.۳۱۲۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ازای ۱.۴۷۶۵ دلار مبادله شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۶ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل به  سطح ۹۸.۱۰۷ واحد رسید.
از سوي ديگر به گزارش رویترز، به دنبال تداوم حملات ارتش ترکیه به مواضع نیروهای کرد در مناطق شمالی سوریه، آمریکا اقدامات تنبیهی جدیدی را علیه متحد خود در ناتو اتخاذ کرد.  دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است تعرفه واردات بر آلومینیوم از ترکیه را به ۵۰ درصد افزایش و به مذاکرات با این کشور برای امضای پیمان تجارت با هدف تحقق هدف تجارت ۱۰۰ میلیارد دلاری خاتمه خواهد داد. پیش‌تر تعرفه واردات بر آلمینیوم ترکیه ۲۵ درصد بود. وزارت خزانه داری آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد وزرای دفاع و انرژی ترکیه را تحریم کرده است.
همچنين ترامپ در توئیتر خود نوشته است که تحریم های بزرگی ضد ترکیه در صورت متوقف نشدن عملیات تهاجمی اخیر در راه هستند و وی کاملا آماده است تا اگر رهبران ترکیه به روش غیرسازنده و نادرست خود ادامه دهند، اقتصاد ترکیه را کاملا نابود کند. در معاملات روز سه شنبه ارز ترکیه، هر دلار با ۰.۸ درصد افزایش به ۵.۹۳۱۵ لیر رسید تا ارزش آن به بالاترین سطح خود از ماه می تاکنون برسد. لیر ترکیه که سال گذشته ۳۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده بود کماکان به سقوط ادامه می دهد به گونه‌ای که ارزش آن تنها در یک ماه اخیر بیش از پنج درصد و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲ درصد ریزش کرده است. ریزش بازار ارز به بورس استانبول نیز کشیده شد و شاخص "بیست ۱۰۰" به کمترین سطح خود از ماه ژوئن تاکنون رسید.
برخی از اقتصاد دانان گفته اند که اعمال تحریم های بیشتر توسط آمریکا ضد ترکیه می تواند به بهبود اقتصادی این کشور لطمه بزند به ویژه اگر تحریم‌ها یا محدودیت ها به روابط تجاری و اقتصادی این کشور با اتحادیه اروپا آسیب بزند. اقتصاد ترکیه وابستگی زیادی به اروپا دارد تا جایی که در سال ۲۰۱۷ این کشور دارای ۱۷۱ میلیارد دلار تجارت با اتحادیه اروپا بود در حالی که این رقم برای روابط آمریکا و ترکیه تنها ۲۰ میلیارد دلار بوده است.
اینان سوزور- کارشناس موسسه " مکرو ویو کانسالتینگ" گفت: اگر آمریکا تحریم‌های موثری را وضع کند سال اینده ممکن است رشد اقتصادی ترکیه به منفی پنج درصد برسد. اقتصاد ترکیه در وضعیت شکننده ای قرار دارد و بازارهای مالی از سال گذشته تضعیف شده اند. تحریم‌ها می توانند چرخه مشکل زای جدیدی را ایجاد کنند که به بخش تولید شدیدا لطمه بزند.
در خبري ديگر چین و روسیه ۲ خریدار بزرگ طلا امسال ۲۵۱ تن طلا خریداری کرده‌اند. موسسه اف‌سی‌استون گزارش داده است که چین و روسیه از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۲۵۱ تن طلا خریداری کرده‌اند. بر اساس این گزارش چین در سال مالی ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۶ تن به ذخایر طلای خود افزوده است و روسیه نیز ۱۴۵ تن طلا خریداری کرده است.بانک‌های مرکزی جهان نیز طی ماه‌های ژانویه تا اوت بیش از ۵۰۰ تن طلا خریداری کرده‌اند. پیش بینی می‌شود رکورد خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال ۲۰۱۹ شکسته شود. بزرگ‌ترین خریداران طلا غیر از روسیه و چین، عبارتند از ترکیه، لهستان و قزاقستان.

توصیه‌های حیاتی برای حفظ ارزش دارایی در هنگام رکود
بانک ولز فارگو در گزارشی با تمرکز بر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در شرایط بی‌ثباتی کنونی بازارها، تصریح کرد: تصمیم‌گیری های تجاری براساس تیتر اخبار روزانه می‌تواند به نتایج اشتباهی منجر شود.
به گزارش کیتکو نیوز، پاول کریستوفر، رییس بخش استراتژی بازار جهانی در ولز فارگو گفت: به طور تاریخی در زمان افزایش بی‌ثباتی در بازار و کاهش ارزش شاخص‌ها، دارایی‌های محافظه‌کارانه انتخاب اصلی سرمایه‌گذاران بوده است.
وی افزود: تجارت براساس اخبار روزانه می‌تواند به نتایج سرمایه‌گذاری ضعیفی منتج شود و از سوی دیگر استرس روحی به سرمایه‌گذار وارد کند. ما پیشنهاد می‌کنیم سرمایه‌گذاران استراتژی‌های تدافعی را در ایام بی‌ثباتی به کار بگیرند.
این بانک در ادامه تاکید کرد: روند انبساطی اقتصاد آمریکا طولانی‌ترین روند از اواسط قرن نوزده است که ۱۲۶ ماه به طول انجامیده و به معنی آن است که رکود اقتصادی همین حوالی منتظر است!
کریستوفر در این رابطه گفت: درحالی که پیش‌بینی پایان فوری روند انبساطی اقتصاد در کار نیست، اقتصاد رو به کند شدن میل دارد و پیش‌بینی می‌کنیم نوسانات بازار در سال آینده میلادی خیلی بیشتر شود. به تدریج احتمال رکود اقتصادی وجود خواهد داشت که البته احتمالا در ۱۲ ماه آینده نخواهد بود. رکودها بخشی طبیعی و پذیرفته شده از چرخه اقتصاد هستند.
این بانک همچنین توصیه کرده است برای سال ۲۰۲۰ باید به سمت دارایی‌هایی مثل طلا، اوراق قرضه و سهام کم‌نوسان حرکت کرد تا ریسک‌های کاهش رشد اقتصادی را مدیریت کرد.
در ادامه این توصیه آمده است: از ژانویه ۱۹۲۶ تا سپتامبر ۲۰۱۹ مواردی مثل اوراق قرضه، فلزهای گرانبها (مانند طلا) و برخی استراتژی‌ها در صندوق‌های کاهش ریسک توانسته عملکرد مناسبی از ۱۲ ماه قبل از وقوع رکود اقتصادی تا سه‌ماهه نخست رکود داشته باشد و در طول این مدت، این دارایی‌ها بازگشت مثبت داشته است.
این بانک آمریکایی همچنین توصیه کرده است که سهام با ارزش در بخش‌های فناوری اطلاعات و بخش های مالی هم انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری است.