:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سخنگوی دولت اعلام کرد:

ایجاد ١٩٠ هزار شغل روستایی در سالجاری، وجود ۱۰ هزار صندوق "خودیار" در کشور

سخنگوی دولت گفت: در سالجاری ١٩٠ هزار شغل روستایی ایجاد شده که حدود ٤٠ درصد آن سهم زنان بوده است.
کد خبر: ۱۴۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
اقتصادگردان- علی ربیعی امروز در همایش ملی صندوق‌های خرد محلی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برای رفع فقر، سیاست توامندسازی را انتخاب کرده است، اظهار کرد: هدفگذاری ما برای توانمندسازی جوامع محلی بوده است که ایجاد و تقویت صندوق‌های خرد روستایی در همین زمینه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امروز خوشحالم که بگویم ۱۸۰۰ صندوق روستایی، ١٨ شهرستانی و یک صندوق استانی با همکاری و هم افزایی دستگاه‌های مختلف ایجاد شده است.

60 میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های خرد روستایی

ربیعی میزان سرمایه صندوق‌های خرد روستایی را ٦٠ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ٢٠ میلیارد تومان از این سرمایه توسط صندوق‌ها و ٦٠ درصد آن از منابع ترکیبی است.

وی اضافه کرد: همچنین ٣ هزار گروه ١٥ نفری با عنوان " گروه‌های خود یار" در سطح کشور وجود دارند که اقدام به ایجاد صندوق‌های خرد در روستاها کرده‌اند.

ربیعی تعداد صندوق‌های اعتباری تشکیل شده توسط گروه‌های خودیار را ١٠ هزار صندوق عنوان کرد.

وی گفت: به نظر می‌رسد امروز  این صندوق‌ها به عنوان الگوی برای اشتغال‌زایی هستند.

سخنگوی دولت از افزایش سهم اشتغال روستایی از ٣ درصد به ٢٥ درصد در سال‌های اخیر خبر داد.

37 درصد مشاغ مربوط به زنان است

وی افزود: از مجموع مشاغل ایجاد شده ٣٧ درصد آن مربوط به زنان است.

ربیعی با اشاره با تاکید بر اینکه نظام بانکی نمی‌تواند منابع مالی خود را تامین کند افزود: باید در تامین منابع مالی خرد از صندوق‌های روستایی بهره برد و در این زمینه از این صندوق‌ها حمایت و پشتیبانی کرد.

وی یادآور شد: بر خلاف بانک‌ها در صندوق‌ها عدم برگشت وام‌های 15 تا 100 میلیون تومانی صفر بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره به تحریم‌ها و افزایش فشار مالی بر اقشار کم‌درآمد جامعه اظهار کرد: اقشار کم‌درآمد و فقرا در زمان تحریم فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و لازم است در این شرایط از آنها مراقبت بیشتری شود.

ربیعی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم تلاش‌های زیادی کردند تا با بهبود و تقویت زیرساخت‌های روستایی اقدامات قابل توجهی برای کاهش فقر در آنها انجام دهد.

وی درباره اقدامات دولت در بخش زیرساختی در روستاها گفت: با پایان دولت بیش از 90 درصد روستاها گازرسانی و همچنین روستاهای بالای 10 خانوار پاسخگوی برق آنها باشیم.

هر هفته چند روستا تحت پوشش آب شرب قرار می‌گیرند

ربیعی افزود: درباره تامین آب آشامیدنی روستا ها راه طولانی در پیش داریم اما گزارش‌ها نشان می‌دهد هر هفته چند روستا تحت پوشش آ‌ب آشامیدنی قرار می‌گیرند.

از فشار ناشی از تحریم آگاه هستیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از فشار ناشی از تحریم برای زندگی مردم آگاه هستیم افزود: دولت نمی‌خواهد با مطرح کردن این موضوعات در دوران تحریم کام مردم را تلخ کند اما ما 18 ماه این فشارها را تحمل کرده‌ایم و خوشبختانه به روزهایی رسیده‌ایم که می‌توانیم بگوییم تا 20 ماه آینده شرایط رو به بهبود خواهد بود.

سخنگوی دولت همچنین از افزایش ارزش دفترچه روستاییان خبر داد در حوزه رفع فقر فقر سلامت نیز اقدامات خوبی انجام شده و در همین راستا در مرحله اول ارزش دفترچه بیمه روستایی تا چهار برابر افزایش یافته و در مراحل بعدی رشد آ‌ن بیشتر خواهد بود.

ربیعی اضافه کرد: در بحث رفع فقر آموزشی نیز اقداماتی در حال انجام است که در این راستا تا سال 1400 مدارس با سازه‌های پایین بازسازی و بخاری نفتی از تمامی آنها حذف خواهد شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سیاست درست برای درآمدزایی از طریق ایجاد اشتغال در روستاها است اظهار کرد: لازم است در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان جنوبی و خراسان شمال اقدامات مناسب‌تری در این زمینه انجام گیرد.

ربیعی در پایان سخنان خود تاکید کرد: صندوق‌های خرد روستایی می‌توانند گامی بسیار موثر برای فقرزدایی در روستاها باشند که ما باید به این مهم بیشتر توجه کنیم.