:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

دستاورد سامانه جامع روابط کار؛ سلامت اداری و سهولت در دسترسی‌های نظارت

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سلامت اداری، کنترل‌ها و دسترسی‌های نظارتی حوزه مدیریت در سامانه جامع روابط کار ساده است، بنابراین از کارگران و کارفرمایان انتظار می رود به جای نقد آن، ما را در رفع نواقص یاری کنند.
کد خبر: ۱۴۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
اقتصادگردان- پیشنهاد تشکیل سامانه جامع روابط کار مرداد ۱۳۹۶ تصویب شد و این سامانه در ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۷ کار خود را از استان تهران آغاز کرد؛ خدمات مربوط به ثبت شکایات و دادخواست کارگران در این سامانه انجام می‌شود و سپس در استان‌های سمنان، البرز، قزوین و اردبیل نیز آزمایشی اجرا شد.

سامانه جامع روابط کار با هدف الکترونیکی ثبت قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما ایجاد شد که با انعکاس شفاف روابط بین کارگر و کارفرما، سامانه اجازه ثبت قرارداد سفید امضاء را نخواهد داد. اما در این مدت برخی از نواقص و کاستی‌های سامانه گلایه داشتند.

«کوروش یزدان» درباره برخی انتقادها نسبت به سامانه جامع روابط کار گفت: اکنون دو زیرسامانه ثبت دادخواست و شکایت و نیز دادرسی کار تا پایان مرحله بدوی در سامانه جامع روابط کار فعال شده است. 

وی با اشاره به اجرای آزمایشی این دو زیر سامانه در برخی استان‌های کشور گفت: سامانه اکنون در پنج استان به شکل آزمایشی اجرا می‌ شود و بعد به استان‌های دیگر تعمیم می‌یابد تا چنانچه مشکلات و مسائلی در حوزه اجرایی و عملکردی زیرسامانه‌های سامانه جامع روابط کار پیش آمد برطرف کنیم. 
مدیرکل روابط کار افزود: مسلما چنانچه جامعه هدف در مراجعه و کار با سامانه با مشکلاتی برخورد نماید، بلافاصله نسبت به رفع آنها اقدام خواهد شد و اصولا هدف از اجرای آزمایشی سامانه نیز همین امر است. 

وی تاکید کرد: اکنون احراز هویت به منظور استفاده از خدمات سامانه جامع روابط کار و تشکیل پرونده الکترونیکی از طریق دفاتر پیشخوان دولت فراهم است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین از جامعه کارگری و کارفرمایی می‌خواهیم و تاکید داریم که این کار را انجام دهند تا به محض ارائه هر خدمتی به صورت الکترونیکی بتوانند از آن استفاده کنند.

به گفته یزدان، وزارت کار چنین ادعایی ندارد که وقتی زیرسامانه ای در مرحله آزمایشی است، مشکلی وجود نداشته باشد، اما هدف نهایی این است که اصلاح نهایی را از راه دریافت بازخوردها در فرآیند هر زیرسامانه ای انجام دهد  تا بتوان رضایت هرچه بیشتر جامعه هدف و شرکای خود در حوزه کارگری و کارفرمایی را به دست آورد، زیرا سطح رضایتمندی آنها برای ما حائز اهمیت است. 

مدیرکل روابط کار با بیان اینکه خیلی زود است درباره سامانه جامع روابط کار قضاوت شود، گفت: این سامانه پروژه بزرگی است که نزدیک به ۴۷ زیرسامانه را در خود جای می‌دهد و تمام خدمات در حوزه روابط کار  و جبران خدمت، بازرسی کار، بیمه بیکاری ، تشکل های کارگری و کارفرمایی، مرکز تحقیقات حفاظت ایمنی و بهداشت کار را به شکل الکترونیکی ارائه می‌دهد. 

وی افزود: یکی از مزایای این سامانه کاهش سطح تردد ارباب رجوع و شرکای اجتماعی در سطح ادارات است و علاوه برآن خدمات را با سرعت بالا و شفافیت بیشتری به اربابان رجوع و گیرندگان خدمات ارائه می‌دهد. 

یزدان تصریح کرد: اینکه کل سامانه، موجودیت آن باشد یا نباشد نقد شود، درست نیست ولی نظر دوستان و انتقادهای آنها را در مسیر رفع نواقص و ایرادهای احتمالی و ارتقاء وضعیت موجود می پذیریم و تاکنون نیز برای هر زیرسامانه ای از نظرات نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی استفاده

شود. تاکید می کنم نمایندگان این گروه ها به جلسات دعوت شده ونطرات خود را ارائه داده اند که صورتجلسات مربوطه نیز موجود است.

وی افزود: امروز در سطح دنیا دولت الکترونیک و تبادل الکترونیک امری ضروری است و ما نیز در چارچوب دولت الکترونیک مکلف به انجام این کار شده ایم. 

مدیرکل روابط کار گفت: اکنون احراز هویت کارگران و کارفرمایان در سراسر کشور و ارائه دادخواست الکترونیکی در استان های نمونه و الگو امکانپذیر است و سایر زیرسامانه ها نیز هنوز به مرحله اجرا درنیامده و انتقادات برخی در خصوص کیفیت نامطلوب خدمات آنها از جمله بیمه بیکاری که

در برخی خبرها آمده و هنوز به مرحله اجرای آزمایشی نیز نرسیده، جای شگفتی دارد. 

یزدان درباره راه‌اندازی این سامانه در سراسر کشور گفت: به محض دریافت مجوزهای لازم زیرسامانه‌هایی را که تحویل گرفته شود و با شرکای اجتماعی به جمع‌بندی برسیم، در سراسر کشور اجرا خواهد شد. 

وی افزود: برای راه‌اندازی دیگر زیرسامانه‌ها نیز پس از کسب نظرات نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی و اخذ مجوزهای لازم اقدام خواهد شد و پیش‌بینی می شود تا پایان امسال ۱۵ زیرسامانه در سراسر کشور راه اندازی شود. 

مدیرکل روابط کار گفت: انتظار می رود به جای نقد مطلق سامانه جامع روابط کار، با هم اندیشی و تبادل نظر به این سامانه کمک شود تا بتوان نقاط ضعف را برطرف، و به سطح رضایتمندی مطلوب برسانیم.

مراحل ثبت نام در سامانه جامع روابط سه مرحله دارد. در مرحله نخست کارگران باید پیش از هر اقدامی با در دست داشتن کارت ملی، کارت پایان خدمت و یا معافیت خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

در مرحله بعد اطلاعات در دفاتر پیشخوان دولت با پرداخت پنج هزار تومان هزینه ثبت می‌شود سپس رمز عبور سامانه از طریق پیامک دریافت می‌شود.

علاوه براین در مرحله پایانی کارگران باید خدمات مربوط به روابط کار (از جمله ثبت الکترونیکی دادخواست) را با مراجعه به سایت prkar.mcls.gov.ir ثبت کنند.