:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
۷۰ درصد از زمین یک پایگاه نظامی در تهران توسط شهرداری تملک شد

آزادسازی زمین اولین پادگان در پایتخت

۷۰ درصد یکی از پادگان‌های تهران با همکاری نیروهای مسلح برای توسعه شهر تهران در اختیار شهرداری قرار گرفت.
کد خبر: ۱۴۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
اقتصادگردان- روز گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران در همایش پوشش همگانی سلامت بدون اینکه نامی از این پادگان ببرد، این خبر را اعلام کرد اما با توجه به اینکه در مرداد ماه سال جاری جزییات پیش‌نویس تفاهم‌نامه واگذاری پادگان 06 بین شهرداری و ارتش جمهوری اسلامی ایران بسته شد، حدس بر این است که منظور شهردار این پادگان بوده باشد.

بر اساس پیش نویس تفاهم نامه پادگان 06، از مجموع مساحت ۵۰ هکتاری عرصه این پادگان ۳۰ درصد در اختیار مالک یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران و 70 درصد به شهرداری تهران واگذار می‌شود. آن‌طور که در متن پیش‌نویس این تفاهم‌نامه مشخص شده در ۳۰ درصد عرصه پادگان ۰۶ که قرار است همچنان در اختیار مالک باقی بماند، حدود ۶۵۰ هزار مترمربع بارگذاری ساختمانی انجام می‌شود. به‌نظر می‌رسد بخش عمده بارگذاری‌های پیش‌بینی شده در این بخش از عرصه پادگان، به کاربری مسکونی و باقی به کاربری‌های تجاری- اداری اختصاص پیدا خواهد کرد.

به گزارش تعادل، ۵ درصد از مساحت ۶۰۰ کیلومتر مربعی شهر تهران، تحت مالکیت انواع مراکز نظامی و پادگان‌ها قرار دارد که در مجموع معادل ۲۸۷۳ هکتار است و از این میزان عرصه، دست‌کم ۵۱۹ هکتار در اختیار پادگان‌هایی است که قابلیت خروج از پایتخت و استقرار در محدوده خارج از حریم را دارند. شهرداری طبق مقررات بالادست، مجاز است بعد از تعیین تکلیف «نحوه تملک» اراضی پادگان‌ها توسط وزارتخانه‌های دفاع، راه‌وشهرسازی و کشاورزی، عرصه‌های آزادشده را به نفع شهر و برای تامین خدمات هفت‌گانه مورد نیاز پایتخت که در حال حاضر کمبود آن احساس می‌شود، در اختیار بگیرد. این پادگان‌ها در ۷ منطقه شهر تهران پراکنده شده‌اند.

تاکنون برخی پادگان‌های داخل تهران تغییر کاربری داده و به پارک و بوستان تبدیل شده‌اند.از جمله پادگان قلعه مرغی واقع در منطقه ۱۹ به بوستان بزرگ ولایت (فاز ۱ با مساحت ۱۱۰ هکتار)، پادگان ایرانشهر واقع در منطقه ۶ به بوستان هنرمندان با مساحت ۵.۵ هکتار، بخشی از عرصه پادگان جی در منطقه ۹ شهرداری تهران به محدوده فضای سبز و زندان قصر واقع در منطقه ۷ به باغ موزه قصر تبدیل شده است.

   ساخت مسکن در 26 پادگان

طرح انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر موضوعی است که در سطح ملی دنبال می‌شود . اوایل تیرماه سال جاری و درحاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از انتقال پادگان‌های نظامی در 25 استان و استفاده از اراضی آنها برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی خبر داد، ضمن اینکه وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح هم برای انتقال پادگان‌ها از شهرها اعلام آمادگی کرد. چندی پیش نیز وزیر راه در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرد که شورای عالی شهرسازی، ساخت مسکن در 26 پادگان را تصویب کرده است.البته پرونده جابه‌جایی پادگان‌های نظامی به تیرماه امسال بازنمی‌گردد و پیش از این هم بارها شاهد بوده‌ایم که مسوولان وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری به انتقال پادگان‌ها اشاره کرده‌ایم.شهریور سال گذشته بود که معاون سابق وزارت راه و شهرسازی به جابه‌جایی ۱۹ پادگان باهدف انتفاع عمومی اشاره کرده و گفته بود: پادگان‌ها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.براساس برنامه‌ای که سال گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری درباره ساخت مسکن در پادگان‌های نظامی داشت، قرار بود که بیش از ۱۹ پادگان جابه‌جا شوند که برای پادگان‌های ۷ نزاجای لرستان، پادگان ۶۴ ارومیه، پادگان ۰۴ بیرجند، پادگان‌های اصفهان و لشگر ۲۱ تبریز طرح تهیه شده بود و در شورای عالی هم مطرح و به تصویب رسیده بود.در سند طرح جامع شهر تهران نیز برای پادگان‌های پایتخت هم پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته است بنابراین از سال گذشته، آزادسازی زمین پادگان ۰۶ تهران در دستور کار شورای عالی قرار گرفت. براساس قانون انتقال پادگان‌ها این امکان به شهرداری‌ها داده شده تا با یک نسبتی که عموما ۶۰ به ۴۰ یا ۷۰ به ۳۰ درصد هستند، بتوانند با ارتش به توافق برسند تا با اعطای ۶۰ یا ۷۰ درصد پادگان‌ها به شهر، امکان استفاده عمومی برای شهرها را ایجاد کنند.

  کاهش روزهای خطرناک از نظر هوا

پیروز حناچی در این همایش موضوعات دیگری را نیز مطرح کرد و درباره کیفیت هوای تهران گفت: در روند کیفیت هوای تهران بین سال‌های ۹۰ تا۹۷ با اقداماتی که انجام شد، تعداد روزهای خطرناک از نظر هوا در تهران کاهش یافت و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هم کمتر شد. تعداد روزهای تعطیل به علت آلودگی هوا هم تقریبا به صفر رسید. این دستاورد نتیجه چند موضوع مهم است. اول نزولات جوی، دوم زحمات همکارانمان در حوزه نفت که کیفیت سوخت تحویلی به تهران را بالا بردند و سوم تلاش عزیزانمان در حوزه حمل و نقل و ترافیکی راهور که کلیه مبادی ورودی شهر را به دوربین‌های کنترل‌کننده معاینه فنی مجهز کردند. بطوری که سال قبل بیش از 2 میلیون معاینه فنی در تهران داشتیم که در کنترل ذرات معلق بسیار موثر بود. ۴۰ درصد آلودگی از خودروها و ۱۰ درصد از موتورهای کاربراتوری است و ۳۳ درصد هم ناشی از اتلاف انرژی در بخش خانگی و تجاری است.شهردار تهران با بیان اینکه وضعیت تهران از بسیاری از شهرهای جهان مانند کراچی، دهلی، قاهره، کلکته، پکن و شانگهای بهتر است، گفت: در عین حال از شهرهایی چون استانبول، سئول، بانکوک، مسکو، لندن و... وضعیت عقب‌تری در رده بندی‌ها داریم. از طرفی پایش کیفیت سوخت در تهران نشان می‌دهد که بعد از تحریم در برخی مناطق دچار وقفه شده‌ایم که آن را کنترل می‌کنیم.

حناچی با اشاره به اینکه حدود 4 میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه در تهران داریم، اظهارکرد: ۸۰ درصد آنها یعنی بالغ بر سه میلیون و ۳۷۰ هزار خودرو سبک هستند و ۱۸ درصد هم مربوط به موتورسیکت‌ها است. باید توجه کرد که موتورسیکلت‌های کاربراتوری تاثیر بسیار زیادی روی آلودگی هوا دارند همچنین در تهران ۲۲ درصد از وانت‌ها، ۹ درصد از خودروهای مسافری و 5 درصد از تاکسی‌ها دارای موتور کاربراتوری هستند که در آلایندگی تهران تاثیرگذارترند.شهردار تهران با بیان اینکه ما آلودگی صوتی شهر تهران را هم تحت کنترل داریم، گفت: در روز ۵۵ دسی‌بل و شب ۴۵ دسی‌بل بطور متوسط آلودگی صوتی در تهران داریم که در حاشیه بزرگراه‌ها به ۷۰ تا ۸۰ دسی‌بل افزایش می‌یابد.شهردار تهران از تلاش برای جایگزینی خودروهای برقی به خصوص تاکسی و اتوبوس در تهران خبر داد و افزود: استفاده از موتورهای برقی هم در دستور کار است.او به تعیین نرخ جدید خرید برق از منابع تجدید پذیر اشاره کرد و گفت: واقعی‌تر شدن این نرخ به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر کمک خواهد کرد.حناچی با بیان اینکه موضوع پسماند در شهر تهران بسیار مهم است، گفت: در پایتخت بطور متوسط حدود ۷۰۰۰ تن زباله عمومی را حمل می‌کردیم که این میزان به واسطه ایستگاه‌های تفکیک زباله‌ای که درمناطق تهران تعبیه شده، به ۶۵۰۰ تن کاهش یافته است. خوش‌بختانه هفته گذشته دولت هم برای پروژه‌هایی مانند تولید برق از پسماند مصوبه‌ای داشت و قرار شد برای بخش خصوصی قیمت واقعی‌تری در این زمینه دیده شود.او با اشاره به پسماندهای بیمارستانی گفت: تلاش زیادی برای کنترل پسماندهای بیمارستانی شده اما کافی نیست. در این زمینه نیارمند همکاری‌های بیشتری از سوی وزارت بهداشت هستیم.شهردار تهران درباره برنامه‌های شهرداری تهران اظهارکرد: موضوع کاهش آلودگی هوا، ترافیک و... در دستور کار است. صیانت و توسعه فضای سبز نیز برایمان مهم است و در این دوره با وجود اینکه از نظر اقتصادی به‌شدت تحت فشار و در وضعیت حادی بوده‌ایم اما از تخریب باغات در تهران جلوگیری کردیم.