:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
كاهش نرخ ارز و سكه در بازار

تاكيد همتي بر استفاده از منابع ارزی کشور با بیشترین بهره وری

با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي و كاهش قيمت آن، به قيمت 11370 تومان، با وجود رشد قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی، بازار ارز و طلا در داخل كشور به روند كاهش قيمت خود ادامه داد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 756 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 405 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد با كاهش 15 هزار توماني نسبت به روز يكشنبه به 3 ميليون تومان و 970 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 955 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 25 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 225 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
اقتصاد گردان -  رئيس كل بانك مركزي با اشاره به ضرورت استفاده از منابع ارزي كشور با بيشترين بهره وري و كارايي، برنامه هاي در دستور كار بانك مركزي را كنترل نقدينگي و تورم و بهبود قدرت خريد مردم، تخصيص بهينه منابع بانك ها، ساماندهي و اصلاح شرايط چك برگشتي، وثايق بانكي، بدهي بدهكاران به بانك ها، و بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام كرد.
به گزارش تعادل، عبدالناصر همتی  در پنجاه و ششمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران در محل استانداری تهران، با مرور شرایط ویژه کشور به دلیل اعمال تحریم های ناعادلانه گفت: علیرغم فشار حداکثری دشمنان، خوشبختانه با همت و تلاش مجموعه دولت و اقدامات بانک مرکزی ثبات نسبی در بازارارز و اقتصاد کشور ایجاد شده است.
 وی افزود: اگرچه این اقدامات در شرایط فعلی حائز اهمیت است لیكن نباید به این حد قائل شویم و لازم است تلاش ها مضاعف تر شود.
جانشین رییس ستاد اقتصاد مقاومتی دراستان تهران با بیان اینکه بهبود وضعیت معیشت مردم خصوصا اقشار دارای حقوق ثابت وبا درآمد پایین و ارتقای فضای کسب و کار از اولویت های بانک مرکزی است گفت: به دلیل تحریم های امریکا، منابع ارزی کشور نیازمند مدیریت صحیح  است و باید با اتخاذ تصمیم های مناسب منابع محدود ارزی کشور در محل هایی هزینه شود که بیشترین کارایی و بهره وری را دارد.
رییس شورای پول و اعتبار خواستار ارایه برنامه های مدون و کارشناسی در انجام پروژه های اقتصادی شد و گفت: انجام کارهای کارشناسی قبل از تدوین پروژه ها از الزامات است ضمن آنکه تشکیل کارگروه ویژه پیگیری مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و تعیین کارشناس مسئولی دربانک مرکزی در پیگیری و پیشبرد تصمیمات ستاد بسیار مفید خواهد بود.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارات و توقعات فراوان از سیستم بانکی تاکید کرد: شرایط کشور ویژه است و منابع سیستم بانکی باید به صورت صحیح و بهینه تخصیص یابد و همچنین انتظارات از نظام بانکی منطبق با واقعیت و شرایط کنونی اقتصاد باشد.
همتی کنترل نقدینگی را از اهم سیاست های بانک مرکزی برشمرد و گفت: کنترل نقدینگی از سیاست های اصلی و ویژه بانک مرکزی است چرا که با مدیریت این موضوع بالطبع تورم نیز کنترل می یابد.
جانشین رییس ستاد اقتصاد مقاومتی در استان تهران ،در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بازگشت ارز حاصل از صادارت پرداخت و گفت: اکنون ابزار مهم تجارت خارجی کشور صادارت غیرنفتی است و ارز حاصل از صادرات به خوبی درسامانه نیما عرضه می شود.
همتی موضوع بدهی به بانک ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: بدهی به بانک در واقع بدهی به مردم است چرا که منابع بانک ها از سپرده های مردمی تامین می شود و لازم است بدهکاران بانکی درایفای تعهدات خود مسئولانه عمل نمایند.
در این جلسه همچنین رییس کل بانک مرکزی به موضوعات چک های برگشتی و سازوکار ارزیابی وثائق بانکی پرداخت و اصلاحاتی در این زمینه ها را لازم و ضروری دانست.

نرخ ها در بازار
روز دوشنبه 22 مهر 98،  اونس طلا به قيمت 1496 دلار در بازار جهاني قيمت گذاري شد. همچنين  با اعلام نرخ  دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي و كاهش قيمت آن، به قيمت 11370 تومان، با وجود رشد قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی، بازار ارز و طلا در داخل كشور به روند كاهش قيمت خود ادامه داد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 756 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 405 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد با كاهش 15 هزار توماني نسبت به روز يكشنبه به 3 ميليون تومان و 970 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 955 هزار  تومان، نيم سكه 2 ميليون و 25 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 225 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی با كاهش 500 توماني قيمت خريد و فروش دلار و يورو نسبت به روز يكشنبه، قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 450 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 550 تومان می‌فروشند.
نرخ لحظه اي ارز در سامانه سنا براي دلار به 11350  و براي يورو به 12550 تومان رسيد.  همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه 21 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 335 تومان، يورو 12 هزار و 519 تومان، پوند انگليس 13 هزار و 869 تومان، درهم امارات 3 هزار و 103 تومان، لير تركيه 2 هزار و 21 تومان و يوآن چين يك هزار و 687 تومان اعلام كرد.
 از سوي ديگر در بازار ارز رسمي،  بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز يكشنبه کاهش و قیمت ۲۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه 22 مهرماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز يكشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۱۵۳ ریال کاهش  ۵۲ هزار و ۹۷۷ ریال و هر یورو نیز با ۳۳ ریال افت نسبت به روز يكشنبه ۴۶ هزار و ۳۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

پایان مهلت فروش ارز اربعین تا ۵روز دیگر

همچنين کامران سلطانی‌زاده، رییس شورایعالی کانون صرافان اعلام كرد: در سامانه سنا قسمتی با عنوان ارز اربعین ایجاد شده که متقاضیان فقط تا ۶ روز آينده يعنى تا تاریخ 26 مهر 98 مهلت خرید این ارز را دارند. ارز اربعین ارتباطی با سهمیه سالانه ۲۰۰۰یورو ارز مسافرتی ندارد و از آن کسر نخواهد شد و افراد علاوه بر دریافت سهمیه سالانه می‌توانند این ۱۰۰یورو را نیز دریافت کنند. تاکنون هیچ موردی از کمبود ارز در صرافی‌ها به کانون صرافان گزارش نشده است.

دلایل کاهش قیمت سکه در بازار
از سوي ديگر، یک عضو اتحادیه طلا و جواهر، دلایل کاهش قیمت سکه را تشریح کرد و درباره تبدیل سکه به مصنوعات طلا توضیحاتی ارائه کرد.
محمد کشتی آرای، درباره دلایل کاهش قیمت سکه و ورود به کانال ۳ میلیون تومان، اظهار داشت: این روزها با توجه به ایام سوگواری و مذهبی پیش رو، طبیعتا بازار از رونق خاصی برخوردار نیست و تقاضا به حداقل خود رسیده و بازار در رکود سنگینی قرار گرفته است.
وی افزود: از سوی دیگر قیمت انس جهانی هفته گذشته بیش از  ۱۵۰۰ دلار بود، اما در حال حاضر به کمتر از این رقم کاهش یافته است. اما کاهش قیمت ارز را می توان سومین عامل افت قیمت سکه دانست.اوایل هفته گذشته قیمت سکه ۴ میلیون و ۲۵ هزار تومان بود  كه  به ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و به کانال ۳ میلیون تومان وارد شده است.
به گفته کشتی آرای، حباب سکه تمام بهار آزادی و نیم سکه به صفر رسیده و شاهد کاهش قیمت طلا و سکه از سطح قیمت‌های بازارهای جهانی هستیم، در حالی که باید بیش از این میزان باشد و الان حباب منفی ایجاد شده و تعادل قیمت‌ها که مطابق با قیمت‌های جهانی است برهم خورده و سکه از قیمت طلا خود هم کمتر به فروش می رسد و این عاملی برای آب کردن سکه است.
وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند طبیعتا منجر به این خواهد شد که طلا از ایران خارج شود، اما پیش بینی من این است که با اتمام ایام سوگواری شاهد رونق دوباره بازار طلا و سکه باشیم.
رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر، افزود: هنگامی که ارزش ذاتی سکه ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و قیمت سکه نیز همین رقم به فروش می رسد، دور از ذهن نیست که سکه ها ذوب و تبدیل به طلا آب شده شود.
وی در پایان تاکید کرد: اگر شرایط تقاضا و رکود در بازار از بین برود، شاهد بازگشت شرایط بازار به روال گذشته خواهیم بود.

قیمت جهانی طلا پایین آمد
از سوي ديگر، آرامش به وجود آمده از توافق تجاری محدود آمریکا و چین در انتهای مذاکرات تجاری رده‌بالای هفته گذشته موجب شد سود اوراق خزانه‌داری آمریکا رشد و قیمت جهانی طلا افت کرد.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با خوش‌بینی و آرامش به وجود آمده از توافق تجاری محدود آمریکا و چین در انتهای مذاکرات تجاری رده‌ بالای هفته گذشته، سود اوراق خزانه‌داری آمریکا رشد کرد و قیمت جهانی طلا با روی آوردن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های ریسک‌دارتری مانند سهام، افت کرد.  
تا ساعت ۱۱:۵۰ روز دوشنبه به وقت تهران، نرخ سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا ۷ صدم درصد رشد کرد و به ۱.۷۳۴ درصد رسید، در حالی که سود اوراق ۳۰ ساله هم ۴.۵ صدم درصد افزایش یافت و به ۲.۱۹۷ درصد رسید.  
قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۲ درصد افت کرد و به ۱۴۸۵.۸۶ دلار رسید. این شاخص در هفته گذشته یک درصد پایین آمده بود. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا افت‌های اولیه خود را جبران کرد و با ۰.۳۸ درصد افزایش به ۱۴۹۴.۴۰ دلار رسید.  
بهترین فرصت خرید طلا
بانک ولس فارگو در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: تصمیم گیری برای انجام مبادلات تجاری بر اساس تیترهای اخبار روزانه، در نهایت نتایج مطلوبی به همراه نخواهد داشت.سرمایه گذاران باید استراتژی های سرمایه گذاری داشته باشند و ریسک بازارهای مختلف را در سرمایه گذاری های خود مد نظر قرار دهند.
ولس فارگو در ادامه افزود: از نظر تاریخی هر زمان که بازارهای مالی و سهام با افت چشمگیر روبرو می شود، تقاضا برای دارایی هایی مثل طلا و اوراق قرضه به شدت افزایش می یابد. تنش های سیاسی و نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان نیز عامل مهمی برای رشد تقاضای طلا و سایر فلزات گرانبها خواهد بود.
چرخه رونق اقتصادی آمریکا در شرایط کنونی ، طولانی ترین روند را از اواسط قرن 19 میلادی داشته است. اقتصاد آمریکا در 126 ماه گذشته با رشد و رونق نسبی روبرو بوده است.
بانک ولس فارگو پیش بینی کرده است که بازار سهام طی سال آینده با نوسانات شدیدی روبرو خواهد شد. گرچه احتمال وقوع رکود اقتصادی وجود دارد ولی این مساله تا 12 ماه آینده به وقوع نخواهد پیوست.
این بانک آمریکایی به سرمایه گذاران توصیه کرده است که سبد سرمایه گذاری خود را برای سال 2020 میلادی به طلا ، اوراق قرضه و سهام کم نوسان اختصاص دهند.
از سوي ديگر، تا پایان خردادماه امسال در خواست دریافت حدود ۳۸ میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی ثبت شده که بیش از ۱۹ میلیارد دلار آن به مرحله پرداخت قطعی رسیده است.
تسهیلات صندوق توسعه ملی در دو بخش ارزی و ریالی پرداخت می‌شود و طبق اساسنامه آن استفاده کنندگان از این تسهیلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی هستند.
به گزارش ایسنا، بررسی آخرین وضعیت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی تا پایان خردادماه سال جاری نشان می‌دهد که مبلغ کل تسهیلات پذیرفته شده به ۳۸ میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار می‌رسد که از این رقم ۳۷ میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار به مرحله تخصیص ارز رسیده است، به عبارتی بانک مرکزی نامه مسدودی این منابع را صادر کرده است.
اما از منابع مسدود شده حدود ۲۱ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار به طرح‌های بخش خصوصی، ۹۶ میلیون دلار به طرح‌های تعاونی، ۱۵ میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار به طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی و ۵۶۹ میلیون دلار به سایر موارد اختصاص یافته است.
از کل مبلغ مسدود شده برای تسهیلات پرداختی از طریق قراردادهای عاملیت ارزی حدود ۱۹ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل به مرحله پرداخت قطعی به متقاضیان رسیده است.
صندوق توسعه ملی اوایل دهه ۹۰ با هدف تبدیل بخشی از عوائد ناشی از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از محل نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی شروع به کار کرد.
بر این اساس سالانه و بر اساس قانون بخشی از منابع ارزی ناشی از نفت و سایر بخش‌های تعیین شده به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود که البته طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و نیاز دولت به تامین منابع همواره سهم صندوق طبق درصد مندرج در قانون واریز نشده است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر با وجود اینکه باید واریزی بالای ۳۰ درصد باشد با کف ۲۰ درصد تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه انجام می‌شود.