:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
با کشف میدان گازی ارم محقق شد؛

افزایش ۴۰ میلیارد دلاری منابع گازی ایران

معاون امور توسعه مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به کشف میدان گازی ارم در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ‌گفت:‌ با توجه به حجم ذخیره ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعبی گاز درجای و ۳۸۵ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی در میدان ارم، ‌عایدی از این میدان ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
اقتصادگردان- «رضا دهقان» روز یکشنبه در مراسم اعلام کشف میدان گازی جدید و امضای قرارداد پروژه‌های لرزه‌نگاری پانیذ و باشت تاکید کرد: ‌وجود ثروت ملی نفت و گاز، مدیون دانش بوده و امروز در جایی قرار داریم که از نظر توان داخلی، دانش فنی و تجهیزات می‌توانیم اعلام کنیم خودکفا هستیم و کلیه فعالیت‌های اکتشافی توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود و شاهد ادعا، امضای این دو قرارداد است.

وی با اشاره به کشف منابع هیدروکربوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌ افزود:‌ ۷۵ درصد ذخایر گازی و ۲۰ درصد ذخایر نفتی کشور در ۴۰ سال گذشته کشف شده و ایران با ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت خام در رتبه چهارم و ۳۴ میلیارد متر مکعب گاز در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین از نظر مجموع منابع هیدروکربوری رتبه اول را در دنیا دارا هستیم. حجم اکتشافات نیز نشان می‌دهد ان روند ادامه دارد زیرا منابع کشف نشده زیادی در کشور وجود دارد.

دهقان با بیان اینکه در حوزه اکتشاف به خودکفایی رسیدیم، ‌ادامه داد: اکتشاف اولین حلقه زنجیره ارزش است و اگر این حلقه وجود نداشته باشد زنجیره‌ای وجود نخواهد داشت.

وی گفت: ‌در توسعه نیز خودکفا هستیم تا آنجا که ۳۳ پروژه طرح نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت توسط شرکت‌های ایرانی انجام می شود و پیمانکاران پروژه استراتژیک انتقال نفت خام از گوره به جاسک به طور کامل ایرانی هستند. همچنین ۸۰ درصد تجهیزات این پروژه از داخل کشور تامین می‌شود.

به گفته معاون امور توسعه مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، عزم جدی شرکت نفت و تاکید رهبر معظم انقلاب حمایت از کالای ایرانی و سازندگان و پیمانکاران است.

وی به کشف میدان گازی بزرگی به نام ارم در جنوب استان فارس اشاره کرد و افزود: عملیات حفاری برای شناسایی این میدان در تیرماه سال گذشته آغاز شد و پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی در عمق ۴ هزار و ۶۳۲ متری به اتمام رسید.

دهقان حجم گاز درجا در این مخزن را بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است که این میزان تقریبا معادل یک فاز پارس جنوبی برای ۴۰ سال تولید خواهد بود.

وی عایدی حاصل از این میدان را ۴۰ میلیارد دلار دانست و گفت: ذخیره گازی این میدان می تواند ۱۶ سال نیاز مصرف گاز تهرانی‌ها را پاسخگو باشد.

دهقان تاکید کرد: ‌هم جواری میدان ارم با تاسیسات موجود در منطقه و وجود زیر ساخت‌های مناسب زمینه توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید در منطقه و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان را فراهم کرده است.