:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

وزیر نیرو طرح سامانه جامع پالایش آنلاین وضعیت نیروگاه‌ها را افتتاح کرد

وزیر نیرو مرحله نخست سامانه جامع پایش آنلاین وضعیت نیروگاه‌ها برای مدیریت واحدهای ناوگان نیروگاهی کشور و نیز طرح ارتقای توربین‌های گازی و تطبیق با شرایط محیطی را افتتاح کرد.
کد خبر: ۱۴۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
اقتصادگردان- رضا اردکانیان صبح امروز با حضور در پژوهشگاه نیرو، مرحله نخست سامانه جامع پایش آنلاین وضعیت نیروگاه‌ها برای مدیریت واحدهای ناوگان نیروگاهی کشور و طرح ارتقای اساسی توربین‌های گازی برای تطبیق با شرایط محیطی محل نصب به کمک بازچینی پره‌های ثابت کمپرسور را افتتاح کرد.

طراحی و پیاده‌سازی سامانه تولید داخل مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی به دست متخصصان جوان ایرانی برای مدیریت واحدهای ناوگان نیروگاهی کشور انجام شده و موثرترین راهکار مدیریت آنلاین وضعیت و عیب‌یابی واحدهای نیروگاهی است.
از مشخصات این طرح می‌توان به ارائه گزارش‌های برخط از وضعیت ناوگان نیروگاهی کشور، ایجاد شبکه متخصصان، ارائه انواع سرویس‌های مورد نیاز نیروگاه‌ها و نیز کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات از طریق پایش مستمر وضعیت واحدها، پیش‌بینی خرابی‌ها و ارائه راهکار جهت حل مشکلات اشاره کرد.
 از دیگر کارکردهای این مرکز، پیاده‌سازی مدیریت دانش، ارائه سرویس‌های دانشی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات مرتبط با هوش تجاری در حوزه وزارت نیرو است.
خدمات قابل ارائه این مجموعه به ناوگان نیروگاه‌های کشور شامل ارائه گزارش از وضعیت ناوگان و نیروگاه‌های کشور و گزارش عملکرد واحدها به مدیریت نیروگاه، تیم‌های ستادی و ارائه تحلیل‌های اقتصادی و داشبوردهای مدیریتی برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و ایجاد شبکه متخصصان و ارائه انواع سرویس‌های مورد نیاز در بهره‌برداری از نیروگاه‌هاست.
همچنین در این سامانه ضمن عیب‌یابی و پایش آنلاین وضعیت نیروگاه، راهکارهایی برای رفع عیوب و جلوگیری از خرابی در واحدهای مدل V۹۴.۲  و مدل جنرال الکتریک F۹  نیز ارائه می‌شود.

طرح ارتقای توربین‌های گازی و تطبیق با شرایط محیطی

توربین‌های گازی V۹۴.۲ و فریم ۹ از منظر تولید توان به ترتیب عمده‌ترین مدل‌های توربین گازی در داخل کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد از توان کل توربین‌های گازی موجود در نیروگاه‌های کشور را تامین می‌کنند.
از آنجائی که توربین‌های گازی برای شرایط ایزو طراحی می‌شوند، در روزهای گرم سال که مصادف با پیک مصرف کشور نیز است دارای بیشترین افت توان هستند. پروژه ارتقای اساسی توربین گاز با اتکا به توانمندی جوانان و متخصصان ایرانی از طریق بازطراحی و تطبیق پره‌های توربین با شرایط محیطی به میزان قابل توجهی افت توان را بازیابی می‌کند که تاکنون در چند نیروگاه کشور از جمله نیروگاه‌های کرمان و یزد اجرا شده و نتایج بسیار ارزشمندی برای صنعت برق کشور ایجاد کرده است.
هدف از پروژه یاد شده بازیابی بخش عمده‌ای از افت توان با استفاده از کمپرسور جدیدی است که زوایای نصب پره‌های ثابت آن نسبت به طراحی اولیه تغییر یافته و برای دماهای بالاتر بهینه شده است.
نزدیک کردن شرایط نصب توربین‌ها با شرایط طراحی برای گرفتن خروجی نزدیک به ظرفیت اسمی از هدف‌گذاری‌های اصلی این طرح بوده که با پیاده سازی طرح HAS در توربین‌های گازی V۹۴.۲ به میزان ۲.۵ تا ۱۰ مگاوات افزایش توان صورت گرفته و اجرای این طرح در توربین‌های F۹ افزایش توانی برابر با ۲.۵ تا هفت مگاوات را به دنبال داشته است.
تامین بخشی از نیاز تولید توان سالیانه به کمک اجرای طرح،  تحمیل نشدن  هزینه اضافی در صورت انجام عملیات اجرایی در فرایند بازسازی اساسی و اتکا به متخصصان و توانمندی داخلی و محصول کاملا ایرانی به صورت مشارکت بخش‌های مختلف جلوگیری ارز از کشور و... از جمله مزایای اجرای این طرح است.