:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مدیرعامل راه آهن:

قطارهای حومه‌ای به ناوگان اربعین اضافه شدند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به صورت موقت از قطارهای حومه‌ای با هدف افزایش ظرفیت جابه‌جایی زائران در شبکه حمل‌ونقل ریلی برای ایام اوج سفرهای اربعین استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
اقتصادگردان- سعید رسولی اظهار داشت: راه‌آهن متعهد شد تا طبق دستور وزیر راه و شهرسازی بیش‌ترین خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین در شرایط بسیار استثنایی حماسه عظیم بین‌المللی اربعین حسینی (ع) را داشته باشد.  

وی با بیان اینکه برای روزهای منتهی به مراسم اربعین و ایام بازگشت زائران که از شرایط خاصی برخوردار است تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است، گفت: قطارهایی با برخورداری از ظرفیت خالی برای زائرانی که از قبل بلیت تهیه نکرده‌اند در نظر گرفته شد تا به صورت آزاد در پایانه‌های خرمشهر، کرمانشاه، همدان و اندیمشک مستقر ‌شده و مورد استفاده زائران قرار گیرند.

معاون وزیر راه از هماهنگی صورت گرفته میان شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به منظور جابه‌جایی زائران اربعین حسینی در ایام اوج بازگشت خبر داد و گفت: مقرر شد پس از انجام بررسی‌ به صورت موقت از قطارهای حومه‌ای با هدف افزایش ظرفیت جابه‌جایی زائران در شبکه حمل‌ونقل ریلی در ایام اوج سفرهای اربعین استفاده شود.

وی گفت: بر همین اساس کارشناسان راه‌آهن در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت هستند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: باید توجه داشت خطوط ریلی برای انتقال زایران الزاما بدون محدودیت نیستند. به این معنی که اگر در زمینه ناوگان محدودیتی وجود نداشته باشد، قطارها برای توقف و تردد در خطوط ایستگاهی و فرعی با محدودیت روبه‌رو خواهند بود. بنابراین نمی‌شود متصور شد که می‌توان بدون محدودیت برای جابه‌جایی زائران، قطار اعزام کرد. اما در مبادی مذکور بر اساس تقاضای زائران، مسیرها مشخص می‌شوند.

رسولی گفت: با توجه به اینکه تدارک امکانات و فراهم کردن تجهیزات در مدت زمان کوتاه، کار بسیار سختی است، همچنین بنابر تمهیدات اندیشیده شده برای ایام بازگشت زائران اربعین حسینی (ع)  این احتمال وجود دارد که ارائه خدمات در برخی از مسیرها به مسافران امکان‌پذیر باشد. البته این شرایط موقتی بوده و به طور مجدد پس از اتمام جابه‌جایی زائران، ارائه خدمات در تمام مسیرها به صورت معمول برقرار می‌شود.

وی یادآور شد: در برخی از قطارهای مسیر بازگشت، برای آن دسته از زائران که موفق به تهیه بلیت نشده‌اند. ظرفیت خالی در نظر گرفته شد و در صورت تقاضا برای آن‌ها بلیت صادر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: برای سفرهای ریلی ویژه ایام اربعین حسینی امسال ۵۵ رام قطار روزانه در نظر گرفته شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به مسیرهای جدید ایجادی برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی اظهار داشت: مسیرهای قم- خرمشهر، قم-کرمانشاه، تهران- همدان، اهواز- شلمچه و اصفهان- کرمانشاه برای مسافران داخلی و مسیر زاهدان- خرمشهر برای جابه‌جایی زائران کشور پاکستان ایجاد شد.

وی گفت: همچنین مقرر شد قطارهایی که به مقصد اهواز سیر می‌کنند به مقصد ایستگاه خرمشهر ادامه مسیر دهند. به علاوه قطار اتوبوسی خرمشهر-شلمچه به صورت ۲۴ ساعته و رایگان برای ایام پیک سفرهای اربعین در نظر گرفته شد.

رسولی افزود: راه‌آهن در شهرهای نام برده برای پذیرایی از زائران اقدام به برپایی موکب کرده و در ایستگاه اندیمشک مجموعه حمام و سرویس‌های بهداشتی و فضای استراحت زائران فراهم شده است.