:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اسماعیل زمانی مطرح کرد:

امکان گردش اقتصادی ۱۵۰ میلیون دلاری در بازار آبادان و خرمشهر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی آبان و خرمشهر گفت: سالیانه تا ۱۵۰ میلیون دلار امکان گردش اقتصادی در بازار آبادان و خرمشهر وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
اقتصادگردان- اسماعیل زمانی در یک نشست خبری با اشاره به برگزاری مراسم اربعین حسینی، گفت: طی چند سال اخیر که راهپیمایی اربعین سازماندهی شد، مرز اروند به عنوان بزرگترین بخش خروجی زائران فعالیت کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهارداشت: مرز شلمچه در حال حاضر به عنوان بهترین مرز خروجی اربعین شناخته می شود. در این بخش ها فعالیت های فراوانی صورت گرفته و زیرساخت هایی ایجاد شده است. بیشتر امکاناتی که لازم بوده از سوی سازمان های دولتی بوده و بخش زیادی از کار نیز توسط مردم انجام می شود.

وی مرز شلمچه را مرز اصلی خروجی زوار خارجی برشمرد و افزود: تاکنون ۵۰ هزار زایر خارجی و ۶۵۰ هزار زائر داخلی از این مرز تردد کرده اند و پیش بینی می شود به یک میلیون نفر جابجایی در ایام اربعین برسیم. زمانی تصریح کرد: خدمات فراوانی در بخش های درمانی و جابجایی و حمل و نقل باید صورت پذیرد و همچنین تامین آب و غذا نیز انجام می شود.

وی افزود: مشکلات خدمات رسانی در بخش عراق را داشتیم که طبق آخرین اطلاعات شرایط نرمال شده است. انتقال هوایی مجروحان را به شیراز در شب گذشته انجام دادیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: امسال خروج زائران برای مراسم اربعین چند برابر سال های گذشته شد و این موضوع برخی اشکالات در خدمات رسانی ایجاد کرد. زمانی درباره فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد اروند بیان داشت: در دوره جنگ زیرساخت های آبادان و خرمشهر آسیب دید و نفت و بنادر در این منطقه دچار مشکل شدند. در دوران بازسازی موفقیتی در ایجاد توسعه در این شهرها حاصل نشد و پس از آن منطقه آزاد در این شهرها ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید جغرافیای منطقه آزاد اروند وسیع تر شد و البته برخی مشکلات نیز وجود داشت و به تدریج قوانین منطقه آزاد مانند معافیت مالیاتی در این بخش ها اعمال شد.

زمانی افزود: معافیت گمرکی و تامین مواداولیه نیز از جمله مزایای دیگر در این بخش است. معافیت تردد اتباع خارجی در منطقه آزاد از سال ۹۶ عملیاتی شده است و در سال ۹۶ و ۹۷ حدود یک میلیون گردشگر خارجی وارد منطقه شدند و از این طریق حدود ۱۰ هزار اشتغال ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان متطقه آزاد اروند گفت: سالیانه تا ۱۵۰ میلیون دلار امکان گردش اقتصادی در بازار آبادان و خرمشهر وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل افت ارزش برابری ریال، نوعی سوبسید به گردشگران خارجی داده می شود و البته دولت در برخی بخش ها نظارت هایی دارد. زمانی درباره سرمایه گذاری ها در متطقه اروند به ۱۱ راهبرد اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم با رویکرد صادراتی صنایعی مانند فولاد در منطقه ایجاد شود و همچنین صنایع انرژی بر و آب بر را به دلیل مزیت منطقه ای توسعه دادیم. دو کارخانه فولاد را در منطقه خواهیم داشت که تا ۵ میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد می شود. روزانه ۶۰۰ مگاوات برق تولیدی منطقه به عراق صادر می شود. چند طرح بزرگ پتروشیمی خصولتی و خصوصی را در منطقه داریم و پالایشگاه های کوچک را نیز داریم. شیمی شهر در منطقه اروند دایر خواهد شد و صنایع بالادستی پتروشیمی را نیز خواهیم داشت.

وی به سرمایه گذاری های خارجی در منطقه اروند اشاره کرد و بیان داشت: رویکرد منطقه صادراتی است و در پایانه شلمچه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده ایکس ری کامیونی و سواری را ایجاد کردیم. اینها زیرساخت های صادراتی است که دنبال شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری منطقه در سال اشاره کرد و گفت: فاز دو پالایشگاه آبادان در دست ساخت است و تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: صادرات کالاهای مسافری را نیز از منطقه اروند داریم و علاوه بر آن، صادرات اصلی در این بخش صادرات صنعتی و تولیدات داخلی است. زمانی تاکید کرد: معافیت های مالیاتی تنها شامل فعالیت هایی است که تنها در داخل منطقه انجام می شود. هر شرکتی که در منطقه ثبت می شود، در پایان سال باید اظهارنامه ارائه کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: بیش از ۲۵۰۰ فعال اقتصادی در اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر و بیش از ۲۰ هزار نفر در بخش اصناف فعالیت دارند. بزرگترین صادرات در بین مناطق آزاد کشور در اروند است و از این طریق تراز تجاری منطقه مثبت است. همچنین ۵۰ درصد کل اشتغال مناطق آزاد کشور در این منطقه است.

زمانی اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ورود ماشین الات و مواد اولیه ۸۶۰ درصد رشد داشته است. بیش از ۱۷۰ واحد صنعتی فعال نیز در حال حاضر در منطفه فعال است. در بخش تولید صادراتی طی نیمه نخست امسال ۵۱ درصد رشد داشتیم و به ۸۶ میلیون دلار رسید. تولیدات سرزمین اصلی صادراتی در نیمه اول امسال به ۶۴۰ میلیون دلار با ۱۲۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

وی ادامه داد: در نیمه نخست سال در بخش ترانزیت ۳۴ درصد رشد داشتیم و به رقم ۱۲۵ میلیون دلار رسیدیم. در بخش سرمایه گذاری بیش از ۱۸۰ فرصت سرمایه گذاری در منطقه تعریف شده و ۱۳۸ پروژه در حال انجام است که ۹۸ مورد در بخش تولید و صنعت است. ۳۴ مورد نیز در بخش گردشگری است. وی مبزان اشتغال ۱۳۸ پروژه را ۶ هزار و غیر مستقیم بیش از ۱۸ هزار اعلام کرد. در نیمه نخست سال سرمایه گذاری انجام شده به ۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال رسید که ۵۱ درصد رشد نشان می دهد.

زمانی درباره پیشنهاد حذف مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: کل مالیات در مناطق معاف است و زیربخش ها نیز نمی تواند تعریف دیگری داشته باشد؛ بنابراین وقتی معافیت مالیاتی در قانون وجود دارد، تمامی زیربخش ها معاف است. در حال حاضر، سامانه گمرک نیز به سامانه انبارداری مناطق آزاد وصل است و اطلاعات مبادله می شود. گمرک آبادان و خرمشهر دز حال حاضر در گیت های خروجی مناطق آزاد مستقر هستند و کنترل ها از ابتدا توسط گمرک انجام می شد. در تامین نیروی انسانی و خدمات نرم افزاری و سخت افزاری نیز خدمات ارایه می کنیم.