:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

راه‌اندازی بورس بین‌الملل مناطق آزاد در دهه فجر

معاون سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به آغاز به کار بورس بین‌الملل در این منطقه در دهه فجر امسال، گفت: بورس بین‌المللی زمینه حضور گسترده سرمایه‌گذاران بین‌المللی را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
اقتصادگردان- ناصر آخوندی درباره راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش اظهار داشت: طبق اظهارات دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بورس بین الملل در مناطق آزاد در دهه فجر امسال راه اندازی خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه ‌بورس بین الملل پس از بورس اوراق بهادار، نفت، کالا و انرژی به عنوان پنجمین بورس کشور فعالیت خود را در مناطق آزاد کشورمان آغاز می‌کند، گفت: فعالیت بورس بین‌الملل در کیش با رشد سرمایه گذاری و انجام معاملات بین المللی در مناطق آزاد کشور و به ویژه منطقه آزاد کیش باعث رونق اقتصادی کشور می شود.

وی ادامه داد: بورس بین المللی با جذب منابع ارزی و عرضه سهام و انواع اوراق قرضه، زمینه حضور گسترده سرمایه گذاران بین‌المللی را فراهم می‌کند و خرید و فروش‌ها در بورس بین الملل با ارزهای خارجی و توسط بانک عامل خارجی انجام خواهد شد که یک ناظر بین المللی هم بر روند معاملات نظارت دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با اطمینان نسبت به انجام معاملات و سرمایه‌گذاری در این بورس اقدام کنند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از ابتدای سال تاکنون اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری داخلی جذب شده (تحقق یافته) از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون در بخش غیرصنعتی ۶۷۵،۱۷ میلیارد ریال بوده و در بخش صنعتی ۶۰۱ میلیارد ریال سرمایه ریالی و ۲۱۶ هزار دلار سرمایه ارزی تحقق یافته است.

آخوندی با درباره اقدامات انجام شده در راستای افزایش جذب سرمایه‌ها گفت: تدوین کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری سال ۱۳۹۸ در راستای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار به منطقه،  برگزاری یازدهمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی (Kish Invex)، جذب سرمایه گذار خارجی از طریق کشور ترکیه، امضاء تفاهم نامه با فدراسیون فوتبال جهت احداث مراکز ورزشی برای برگزاری اردوهای آمادگی تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مشخص نبودن شاخص‌های اقتصادی(IRR و NPV)در پروژه های خاص جهت تصمیم‌گیری راحت‌تر سرمایه‌گذار، تعریف پروژه‌های جدید و متفاوت که تاکنون در کشور اجرا نگردیده است مانند هتل ریزورت‌ها، بازبینی و به‌روز رسانی شیوه نامه جلب و جذب سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش و بازبینی شیوه‌نامه واگذاری اراضی منطقه آزاد کیش از جمله اقدامات انجام شده برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

وی افزود: همچنین  واگذاری املاک و مستغلات سازمان از طریق شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش در راستای کاهش تصدی‌گری بخش دولتی، واگذاری اراضی سازمان به شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش جهت واگذاری از طریق فراخوان عمومی در راستای شفاف‌سازی حداکثری واگذاری‌های زمین، اخذ مصوبه هیات مدیره مبنی بر واگذاری ۲۰ ساله اراضی صنعتی (از ۵ سال به ۲۰ سال)، تدوین و اصلاح شیوه نامه ها و فرایندهای کاری در حوزه صنعت (شیوه نامه پروانه خدمات خودرویی، شیوه نامه پروانه خدمات کارگاهی، شیوه نامه پروانه خدمات سردخانه صنعتی، شیوه نامه کسب و کار فضای مجازی و شیوه نامه تغییر موضوع فعالیت)، بازنگری و اصلاح مفاد قراردادهای واگذاری استیجاری اراضی صنعتی باعث رشد جذب سرمایه گذاری دراین منطقه شده‌اند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: البته مدیریت اراضی صنعتی به معنای شناسایی واحدهای بلاتکلیف قراردادی و افراز قطعات بلا استفاده به قطعات قابل واگذاری و همچنین جهت افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده است برخی از این قطعات به صورت کارشناسی شده توسط سازمان ساخته شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شود.

آخوندی درباره ساخت جزیره مصنوعی در کیش اظهار داشت: هدف سازمان اصولا احداث جزیره مصنوعی نیست. بلکه برای بهره‌برداری از بندرگاه تجاری ۳۵ هزار تنی کیش، ناچار به لایروبی بستر دریاست تا امکان پهلوگیری شناورهای مربوطه، مهیا شود.

وی افزود:‌ بر اثر این لایروبی، مقادیر قابل ملاحظه‌ای شن و خاک و ماسه و سنگدانه تولید خواهد شد و باید بالاخره این مصالح به جایی منتقل و دپو شود. عموماً در اکثر نقاط دنیا، بهترین روش و اقتصادی ترین روش، استحصال زمین از دریا با استفاده از این مصالح است. زمینی که از تجمیع این مصالح در نقطه‌ای از دریا ایجاد می‌شود، اصطلاحاً جزیره مصنوعی نامیده می‌شود که در واقع محصول اجباری است از انجام پروژه لایروبی.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش درباره میزان هزینه های برآورد شده برای ساخت جزیره مصنوعی گفت: لایروبی بندرگاه کیش حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است. اما از انجایی که  در حدود ۵۰ هکتار زمین مرغوب ساحلی (جزیره مصنوعی) با کاربری گردشگری و مسکونی و تجاری از دریا استحصال می‌شود، بنابراین این پروژه در نهایت، نه تنها هزینه‌ای برای کیش نخواهد داشت، بلکه درآمد قابل ملاحظه‌ای از محل فروش زمین‌های استحصال شده یا به اصطلاح جزیره مصنوعی، عاید جزیره کیش خواهد شد.