:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

افزایش 145 درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی در 6 ماهه نخست امسال

طی 5 ماهه نخست سال جاری صادرات آذربایجان غربی از لحاظ ارزشی با افزایش 145 درصد افزایش روبه رو بوده است که بیشترین رشد صادراتی از لحاظ وزنی و ارزشی مربوط به گمرک سرو است.
کد خبر: ۱۴۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
اقتصادگردان- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: طی 5 ماهه نخست سال جاری صادرات آذربایجان غربی از لحاظ ارزشی با افزایش 145 درصد افزایش روبرو بوده است که بیشترین رشد صادراتی از لحاظ وزنی و ارزشی را گمرک سرو ارومیه داشت.

محمد دهقان افزود: در 5 ماهه نخست سال جاری بیش از 600 هزار تن کالا با ارزش بیش از 768 میلیون دلار از بازارچه ها و گمرکات استان آذربایجان غربی به کشورهای همسایه و اروپا صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 145 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: گمرک سرو با صادرات 148 هزارتن کالا به ارزش بیش از 917 هزار دلار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 152 درصد و از لحاظ ارزشی 10 هزار و 348 درصد افزایش صادراتی داشته است.

دهقان در خصوص واردات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان نیز عنوان کرد: طی 5 ماهه نخست امسال 233 هزار و 888 تن کالا به ارزش بیش از 341 میلیون دلار از طریق بازارچه ها و گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی بیان کرد: واردات کالا با توجه به تحریم های ظالمانه کشور های غربی علیه کشور، از لحاظ وزنی 44 درصد و از لحاظ ارزشی 76 درصد افزایش داشته است.

دهقان به برگزاری نمایشگاه تولیدات ایرانی در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: نمایشگاه اختصاصی تولیدات داخلی جمهوری اسلامی ایران در اربیل با حضور 221 شرکت در قالب 340 غرفه برگزار شد. با توجه به موفقیت این نمایشگاه، نمایشگاه اختصاصی کشور در سلیمانیه نیز در اوایل دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: در آذربایجان غربی تعداد 4 هزار و 631 نفر دارای کارت پیله وری فعال می باشند و 147 هزار و 828 کارت مرزنشینی در استان فعال است.

وی اذعان کرد: در 6 ماهه نخست سالجاری 943 میلیون دلار برای واحد های تولیدی استان و 2 هزار و 738 میلیون دلار برای بخش های مختلف تجاری ارز تخصیص داده شده است.