:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
با معرفی یک شاخص جدید قیمت نفت

اماراتی‌ها به رقابت با قیمت‌های جهانی می‌روند

ابوظبی که یکی از امیرنشینهای تولیدکننده نفت امارات متحده عربی است، قصد دارد با شاخص قیمت موربان خود به رقابت با شاخصهای قیمت جهانی برنت و وست تگزاس اینترمدیت بپردازد.
کد خبر: ۱۴۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
اقتصادگردان- ابوظبی یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در خاورمیانه است و اکنون در آسیا که بازار مهمی به شمار می‌رود نه تنها با همسایگان و سایر اعضای اوپک بلکه با نفت شیل آمریکا که شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت خود را دارد، ناچار است رقابت کند.

بلومبرگ به نقل از یک مدیر بلندپایه ویتول گفت: چنین اقدامی ممکن است موفقیت آمیز باشد زیرا نفت موربان گرید نفتی است که به عنوان یک مرجع خوب و با کیفیت غیرقابل مقایسه با نفت جدیدی که به آسیا سرازیر شده است، استفاده می‌شود.

هنوز معاملات نفت موربان آغاز نشده و برنامه آن برای سال ۲۰۲۰ و پس از تشکیل یک بازار بورس کالا توسط ابوظبی برنامه ریزی شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، گرید نفتی موربان که سبک و شیرین است ممکن است با استقبال پالایشگاههای آسیایی به عنوان جایگزینی برای نفت آمریکا تبدیل شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بهای معاملات آتی نفت عمان نیز در سال ۲۰۰۷ در بازار بورس دوبی راه اندازی شد و اگرچه به یک قیمت پایه منطقه‌ای برای قیمتهای نفت تبدیل نشد اما عربستان سعودی سال گذشته این قرارداد را به عنوان مولفه‌ای از قیمت فروش رسمی خود اضافه کرد.