:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور:

مسافران؛ عامل تنش آبی در استان‌های شمالی کشور

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: حتی در استان‌های شمالی هم که به لحاظ منابع آبی شرایط بهتری داریم با تنش آبی روبرو بوده‌ایم و ظرف 15 سال گذشته هم باران کم بوده و هم تغییر رژیم بارندگی داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۴۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
اقتصادگردان- شاهین پاکروح درباره وضعیت نامناسب تامین آب در شهرهای شمالی کشور در برخی مواقع سال اظهار داشت: در شهرهای شمالی با توجه به جذابیت‌های گردشگری با پدیده توریسم مواجهیم، بنابراین در روزهایی از سال پیک مصرف آب تشدید می‌شود.

وی افزود: مطالعات جامع تامین آب شهرها و روستاهای استان‌های شمالی را انجام دادیم و در مبانی محاسبات ما جمعیت سیار و یا غیر متمرکز که طبیتا متاثر از توریسم است، دیده شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور  گفت: در روزهایی از سال با توجه به مسافرت‌ها، جمعیت به عددهای غیرعادی می‌رسد و تنش آبی تشدید می‌شود اما در کل بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم، خیلی از پروژه‌ها در مرحله اجرا است و گروه‌بندی که در شهرها و روستاهای مختلف استان‌ها و عموما در آب‌های سطحی انجام شده، پروژه‌هایی جهت تامین آب در مرحله اجرا است.

وی در ادامه درباره کمبود آب در برخی مناطق کوهستانی استان‌های شمالی تصریح کرد: در خصوص آب شرب، آنالیز کیفی ناظر بر موضوع است و هر آبی نمی‌تواند آب شرب باشد. ما در فاز بهسازی منابع آبی موجود، حفر چاه مجدد و یا تصفیه پروژه‌ها را تعریف کرده‌ایم، اما طبیعتا حتی در استان‌های شمالی هم که به لحاظ منابع آبی شرایط بهتری داریم با تنش آبی روبرو بوده‌ایم و ظرف 15 سال گذشته، هم باران کم بوده و هم تغییر رژیم بارندگی داشته‌ایم یعنی برفی نباریده و چون خیلی از چشمه‌ها متاثر از پوشش برف هستند، بنابراین کم آب شده و آثار خود را در منابع تامین آب گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: بهسازی منابع آب و هم تامین آب بلندمدت شهرها و روستاهای شمالی در دستور کار برنامه‌ریزی ما قرار گرفته است.