:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کلانتری:

برخی از تولیدکنندگان حداکثر سوء استفاده را از دستورات رهبری دارند، در ایران به دنبال اقتصاد قهوه‌ای هستیم

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: اقتصاد قهوه‌ای به معنای تولدی به هر قیمتی است. مدیران خودرویی بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند می‌گویند فیلتر نصب نکنیم و مردم با دوده زندگی کنند چرا که قیمت فیلتر بسیار بالاست و باید هزینه‌ای را متحمل شوند بنابراین این تفکر مدیران باید تغییر کند.
کد خبر: ۱۴۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
اقتصادگردان- عیسی کلانتری در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی در حوزه مدیریت سبز با بیان اینکه تربیت دانشجوهای محیط زیستی در دانشگاه‌های کشور در راستای تاسیس دانشگاه‌های سبز می‌تواند مثمرثمر باشد، گفت: ایجاد دانشگاه‌های سبز اقدام بسیار خوبی بود و ما از فرماندهان سپاه و ارتش خواستار راه‌اندازی پادگان‌های سبز هستیم چرا که با توجه به نیروی انسانی، وسعت و هزینه‌هایی که دارند می‌توانند در این حوزه اقدامات خوبی انجام دهند و امیدواریم پادگان‌های سبز هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که همه به دنبال بهانه هستیم و وقتی که مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید داخلی نامگذاری کرده‌اند برخی از تولیدکنندگان حداکثر سوءاستفاده را از این دستور رهبری داشتند و تولید به هر قیمتی را در دستور کار خود قرار دارند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه امروز 99 درصد مدیران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی هستند گفت: ‌اگر مدیران آموزش صحیح ببینند گرفتاری‌های زیست محیطی امروز بسیار کاهش می‌یابد.

کلانتری با اشاره به درخواست برخی از خودروسازان نسبت به عدم نصب فیلتر در خودروهای دیزلی اظهار داشت: برخی از خودروسازان اعلام کردند که به دلیل تحریم‌ها ما را از نصب فیلتر بر روی خودروهای دیزلی معاف کنید در حالی که شش سالی هم که تحریم نبودیم این فیلتر نصب نمی‌کردند و در طول یک و نیم سالی که تحریم هستیم می‌گویند ما را از این اقدام معاف کنید.

وی افزود: در حال حاضر 60 درصد آلودگی تهران فقط به دلیل فعالیت خودروهای دیزلی در پنج ماه آخر سال است که تعداد این خودروها در حال حاضر چیزی حدود 65 هزار دستگاه است.

وی تاکید کرد: امروز در حالی این خودروسازان می‌گویند با توجه به صحبت‌های رهبری درباره تولید داخل ما را از این الزامات معاف کنید که رهبری در صد جای دیگر درباره اهمیت محیط زیست صحبت کرده است.

وی با بیان اینکه این موضوعات باید اصلاح شود گفت: امروز محیط زیست ما قربانی عدم اطلاع مدیران کشور از خسارات زیست محیطی است به طوری که در 40 سال گذشته در دنیا هفت دهم سانتیگراد زمین گرم شده در ایران در 30 سال گذشته این رقم به یک و نیم سانتیگراد رسیده است.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه در کشورهایی مانند آ‌مریکا و کانادا برخی از مشکلات زیست محیطی را طبیعت حل می‌کند اما در ایران این طور نیست در ایران سالانه سه صدم میلیمتر خاک تشکیل می‌شود و هفت دهم میلی‌متر خاک فرسوده می‌شود از سوی دیگر 90 میلیارد مکعب آب تجدیدپذیر داریم این در حالی است که 93 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنیم. یعنی مصرف بالای 100 درصد است این در حالی است که نرم بین المللی می‌گوید باید 40 درصد باشد.

کلانتری خطاب به غلامی وزیر علوم گفت: از شما درخواست دارم به دانشگاه‌های سبز فاکتوری اضافه کنید که دانشجویان این دانشگاه‌ها مسائل محیط زیستی را به بهترین نحو آموزش ببینند چرا که محیط زیست زندگی این افراد است.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات محیط زیست به مدیران برمی‌گردد، گفت: وقتی که با استانداران صحبت می‌کنیم چرا به این حد زباله در کنار جاد‌ه‌ها ریخته شده، در می‌یابیم که در بین مدیران مشکل در آموزش مباحث محیط زیستی وجود دارد.

وی افزود: در بیرجند حتی یک زباله هم دیده نمی‌شود چرا که آموزش مدیران و مردم این منطقه به 120 سال گذشته توسط فردی به نام شوکت‌الملک برمی‌گردد و چون پایه آموزش محیط زیستی قوی بوده است تمام مسائل درباره حفظ محیط زیست در این منطقه رعایت می‌شود.

کلانتری با بیان اینه تمام مدیران فارغ التحصلان دانشگاه‌های داخلی هستند گفت: چرا در منطقه‌ای مانند قزوین زباله‌ای وجود ندارد اما در کرج بی‌شمار زباله‌ می‌بینیم این به دلیل وجود مدیران در این دو منطقه است.

وی با اشاره به صحبت‌های رهبری درباره حفظ محیط زیست گفت: مقام معظم رهبری بارها به این نکته اشاره داشتند که محیط زیست برای نسل‌های بعد است اما چرا با این وجود نباید این مسائل رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایران مدیران اقتصاد قهوه‌ای را دنبال می‌کنند گفت: اقتصاد قهوه‌ای به معنای تولدی به هر قیمتی است. مدیران خودرویی بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند می‌گویند فیلتر نصب نکنیم و مردم با دوده زندگی کنند چرا که قیمت فیلتر بسیار بالاست و باید هزینه‌ای را متحمل شوند بنابراین این تفکر مدیران باید تغییر کند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: معتقدم افراطی‌های محیط زیست همان‌هایی که می‌گویند فقر هم خوب است اگر سبزینگی حفظ شود همان ضربه‌ای را می‌زنند که افراطی‌های توسعه وارد می‌کنند.

وی افزود: وقتی با آقای رئیسی درباره موضوعات محیط زیست صحبت می‌کردم گفتند که قضات کشور اطلاعات کمی از مباحث محیط زیستی دارند و باید هم در این مورد قضاوت کنند بنابراین از وزیر علوم خواهش می‌کنم نسبت به افزایش اطلاع مدیران درباره مسائل محیط زیستی اقدام کنند.