:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

رشد ۳.۵ درصدی قیمت هفتگی نفت

قیمت نفت که تا پایان هفته به دلیل افزایش ریسک‌های اقتصادی در جهان با کاهش همراه بود،‌ روز جمعه و پس از انفجار نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ بالا رفت تا در مجموع نفت برنت در هفته گذشته ۳.۵ درصد رشد قیمت را ثبت کند.
کد خبر: ۱۴۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
اقتصادگردان- بازار نفت هر چند هفته یکبار شاهد اتفاقاتی که در پایان هفته رخ می‌دهد. از حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس گرفته تا حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان همگی در روزهای پایانی هفته و زمانی که بازارها خود را برای تعطیلات آماده می‌کنند، اتفاق افتاده است.

در آخرین مورد نیز انفجار نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ در آخرین روز کاری هفته میلادی اتفاق افتاد. نقطه اشتراک همه این اتفاقات البته رشد و جهش ناگهانی قیمت نفت و حفظ قیمت‌ها در محدوده ۶۰ دلار بوده است.

بر همین اساس، قیمت نفت برنت بعد از این اتفاق، روز جمعه در بازارهای جهانی با رشدی ۱.۴ دلاری همراه شد و به ۶۰ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که در ابتدای هفته هر بشکه نفت برنت ۵۸ دلار و ۳۷ سنت قیمت خورده بود که حکایت از رشدی ۳.۵ درصدی در قیمت دارد.

با این حال نفت سبک آمریکا اگرچه روز جمعه ۱.۱ دلار بالا رفت اما نتوانست کاهش قیمت هفتگی خود را جبران کند تا آنجا که در مجموع هفته  ۲ درصد پایین آمد و از ۵۵ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه به ۵۴ دلار و ۷۰ سنت رسید.

اگرچه با این اتفاق قیمت نفت برنت به بالای ۶۰ دلار برگشته اما تجربه ثابت کرده که عوامل اقتصادی بازار با قدرت بیشتری در بازار فعال است و ریسک‌های سیاسی تنها برای چند روز می‌تواند قیمت‌ها را بالا نگه دارد.