:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
همتي با اشاره به برنامه جلوگیری از خروج سرمایه و توجه به عوامل بنیادی نرخ ارز اعلام كرد

دو راهبرد بانك مركزي در مقابله با تحريم ها / ثبات و کنترل بازار بدون از دست دادن ذخایر ارزی

عصر جمعه به 1480 دلار كاهش يافته است اما روز پنج شنبه 18مهر 98، قيمت جهاني اونس طلا با كاهش سه دلاري به 1509 دلار رسيد و دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11480 تومان رسيد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 770 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 408 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون تومان و 10 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 240 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
اقتصاد گردان - رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ثبات و کنترل بازار بدون از دست دادن ذخایر ارزی اعلام كرد:  جلوگیری از خروج سرمایه و توجه به عوامل بنیادی شکل دهنده نرخ ارز دو راهبرد اصلی بانک مرکزی در مقابله با تحریم ها بوده است.
عبدالناصر همتی در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با بیان اینکه درک دشواری و در عین حال توفیق در مواجهه با تحریم‌ها در زمینه سیاست پولی و ارزی، هنگامی امکان پذیر است که تحلیل قابل قبولی از اهداف تحریم کننده یعنی آمریکا داشته باشیم افزود: آشکار و مبرهن است که در حالت کلی اعمال هر نوع تحریم چه از سوی نهادهای بین‌المللی باشد و چه از سوی دولتی خاص با هدف تحت فشار قرار دادن کشور مورد تحریم و وادار کردن آن به تغییر رویه صورت می گیرد و هدف آن تفنن نیست.
همتی از کاهش سرمایه‌گذاری و تضعیف رشد اقتصادی کشور، ساماندهی ناآرامی‌ها، جنگ رسانه‌ای گسترده، کاهش فروش نفت ایران و  پرهزینه‌تر کردن مبادلات تجاری کشور با جهان خارج به عنوان راهبردهای اصلی دشمن در جنگ اقتصادی علیه کشور یاد کرد و افزود: هدف اصلی تمام این اقدامات دشمن تحریک شدید انتظارات تورمی از یک طرف و تحمیل یک شوک منفی عرضه شدید به اقتصاد ایران از طرف دیگر بود تا اولا با شکل دادن حملات سفته بازانه در بازار دارایی ها و بویژه ارز و سپس قیمت کالاها و خدمات به ایجاد بی ثباتی شدید و لذا ایجاد نارضایتی عمومی دامن بزند و ثانیا با کاهش تولید حقیقی و ایجاد رکود و بیکاری سبب تحلیل توان حقیقی اقتصاد و بازهم گسترش نارضایتی عمومی شود و حتی زمینه قحطی و آشوب های اجتماعی را فراهم کند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: با شروع سال ۱۳۹۷ و تشدید فشار بر نرخ ارز و شکل‌گیری حمله سفته بازانه گسترده به بازارها و بویژه بازار ارز، مسئولین اقتصادی و سیاستگذاران با شرایطی روبرو بودند که هرگونه خطای سیاستگذاری(که در شرایط عادی فقط مقداری هزینه دارد) سبب پیامدهای زیانبار برای اقتصاد کشور شود.
همتی یاداور شد: افزایش نرخ سود بانکی، محدود کردن شدید دستوری تجارت خارجی و جیره‌بندی ارزی و کنترل نرخ ارز در سطوح بسیار پایین تر از آنچه امروز وجود دارد و جراحی بزرگی در نظام بانکی شامل مواردی مانند تغییر ساختار بانک‌ها، اعمال محدودیت بر سپرده‌ها و بویژه سپرده‌های بزرگ، کنترل وام دهی بانک‌ها و نوعی تخصیص تکلیفی تسهیلات بانکی سه دسته راه حل پیشنهادی از سوی صاحبنظران برای برون رفت از مشکلات بود که هر کدام از آنها بر اساس بررسی‌های بانک مرکزی موجب ایجاد مشکلات جدیدی در وضعیت اقتصادی کشور می‌شدند.
وی تصریح کرد: تقویت کنترل بر ریال وتراکنش‌های آن که به طرز غیر اصولی و بدون نظارت در جریان بود و لذا جلوگیری از خروج سرمایه، توجه به عوامل بنیادی شکل دهنده نرخ ارز در بازار و پرهیز از بی توجهی به نیروهای بازار، بهره مند ساختن صادرکنندگان از منافع حاصل از درآمد ارزی آنها و پرهیز از دادن رانت حاصل از صادرات به عاملان اقتصادی غیر از صادرکننده، حضور دائمی و هدفمند بانک مرکزی در بازار ارز به عنوان بازار ساز و اطمینان از تامین ارز برای تامین نیاز واردکنندگان مواد اولیه و واسط راهبرد اصلی بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌ها بوده است.
وی ادامه داد: قضاوت منصفانه خواهد گفت که راه حلی بهتر از آنچه در پیش گرفته شده است و البته با لحاظ محدودیت‌های سیاستگذار پولی و ارزی وجود نداشته است. مهم تر از همه آنکه بانک مرکزی بدون از دست دادن ذخایر ارزی به کنترل نرخ ارز و ثبات بازار ارز دست یافته است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تقویت ارزش پول ملی، ثبات و تولید ملی سه هدف اصلی بانک مرکزی در راستای دستورات مقام معظم رهبری و منافع عموم مردم است.
همتی با اشاره به کاهش تورم ماهانه و رشد مثبت اقتصادی در بخش غیرنفتی کشور طی ماههای اخیر گفت: بحمداله مجموعه تدابیر اخذ شده تاکنون موفق بوده و ان شاالله با تداوم این مسیر و با حمایت مردم و کلیه نهادها از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد.
وی در پایان اشاره کرد باید بپذیریم حل معضل رکود تورمی در کشورهای توسعه یافته هم با موانعی روبرو است اما این معضل در کشورمان درشرایط کاهش شدید درامدهای نفتی و کسری بودجه ناشی از ان به اضافه ناترازی بانکی و تنگنای اعتباری اعمال سیاستهای پولی و مالی برای خروج از شرایط رکود تورمی درکشورمان پیچیدگی‌های مربوط به خود را دارد ولی روند شاخص‌های کلان اقتصادی و ثبات ایجاد شده در اقتصاد کشور غلبه بر مشکلات را نوید می‌دهد.

نرخ ها در بازار

از سوي ديگر،  روز  پنج شنبه  18مهر 98،  قيمت جهاني اونس طلا با كاهش سه دلاري به 1509 دلار رسيد و البته عصر جمعه به 1480 دلار كاهش يافته است. همچنين  با اعلام نرخ  دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي، به قيمت 11480 تومان،  بازار ارز و طلا در داخل كشور با ثبات نسبي همراه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 770 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 408 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون تومان و 10 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار  تومان، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 240 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که ثابت بوده است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.
همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز پنج شنبه 18 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 313 تومان، يورو 12 هزار و 533 تومان، پوند انگليس 13 هزار و 900 تومان، درهم امارات 3 هزار و 99 تومان، لير تركيه 2 هزار و 57 تومان و يوآن چين يك هزار و 671 تومان اعلام كرد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۸۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد
کم رنگ شدن نقش دلار در نظام مالی جهانی
از سوي ديگر، دلار کماکان بیشترین سهم را از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان دارد اما نقش آن در نظام مالی جهانی کمرنگ شده است.
به گزارش ویژوال کپیتالیست، شاید در نگاه اول قدرت نظامی یا تکنولوژی یکی از عوامل مهم گسترش نفوذ یک کشور در جهان تلقی شود اما اهمیت سلطه بر بازارهای مالی و پولی دست کمی از دیگر زمینه ها ندارد. با جهانی شدن اقتصاد در طول دهه های اخیر، رقابت کشورهای برای افزایش قدرت ارز خود شدت گرفته است.
کشورهای جهان برای تحقق اهداف زیر به دنبال تقویت ذخایر ارزی خود هستند: رسیدن به ثبات ارزی در کشور خود، اطمینان از وجود جریان نقدینگی مطمئن در هنگام بروز بحران‌های مالی، اطمینان خاطر دادن به سرمایه گذاران بین‌المللی، پرداخت بدهی ها و تسهیل تجارت خارجی و هم چنین متنوع سازی سبد دارایی‌ها به منظور کاهش ریسک.
بررسی روند تغییر سهم ارزهای مختلف از سبد ذخایر ارزی جهان نشان می‌دهد که سهم دلار از ذخایر ارزی جهان از سال ۲۰۰۴ بدین سو همواره کاهشی بوده و از طرف دیگر ین و پوند توانسته اند جای خود را در ذخایر ارزی مستحکم تر کنند.
سهم چهار ارز اصلی جهانی از کل ذخایر ارزی جهان در سال های اخیر نشان مي دهد كه سهم دلار از کل ذخایر جهانی در سال ۲۰۰۴ معادل ۶۵.۶ درصد،  از کل ذخایر جهانی در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ معادل ۶۲.۱ درصد،  از کل ذخایر جهانی در حال حاضر ۶۱.۸ درصد، بوده است.
همچنين سهم  یورو از کل ذخایر جهانی در سال ۲۰۰۴ معادل ۲۴.۷ درصد،  از کل ذخایر جهانی در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ معادل ۲۷.۷ درصد، سهم ارز از کل ذخایر جهانی در حال حاضر معادل ۲۰.۲ درصد است.
سهم پوند نيز از کل ذخایر جهانی در سال ۲۰۰۴ معادل ۳.۵ درصد،  از کل ذخایر جهانی در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ معادل ۴.۳ درصد،  از کل ذخایر جهانی در حال حاضر  معادل ۴.۵ درصد بوده است.
همچنين  سهم ین  از کل ذخایر جهانی در سال ۲۰۰۴ معادل ۴.۳ درصد،  از کل ذخایر جهانی در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ معادل ۲.۹ درصد،  از کل ذخایر جهانی در حال حاضر معادل ۵.۳ درصد  است.