:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
عملکرد شرکت های سیمان در بازار سرمایه شهریور 98 نشان می دهد

رشد 29 درصدی شاخص صنعت سیمان در بازار سرمایه / وضعیت شرکت های سیمانی در بورس چگونه است؟

افزایش ارزش رخ‌داده در شرکت‌های تحت مدیریت بنیاد مستضعفان (متشکل از شرکت‌های سیمان تهران، هگمتان و ایلام) و پس‌ازآن سهام عدالت (متشکل از شرکت‌های سیمان داراب و دشتستان) فاصله معناداری با سایر هلدینگها دارد. رشد ارزش بازار شرکت‌های زیرگروه بانک ملی (شامل سیمان کرمان، مازندران، شمال و سیدکو) از سایر گروه‌ها کمتر بوده است
کد خبر: ۱۴۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
اقتصاد گردان – مقصود پور ابولی:
بازار سرمایه در شهریورماه  98به‌استثنای روزهای معدود، فضای پررونقی و داغی داشت. شاخص کل در این میان از سطح 266 هزار واحد در پایان مردادماه به قله 302 هزار واحدی در پایان شهریورماه صعود کرد و با رشد بیش از 35 هزار واحدی بازدهی حدود 14 درصدی را به همراه آورد. ناگفته نماند که شاخص کل هم‌وزن با رشد 22 درصدی موجه بود و از سطح 72 هزار واحدی به نزدیکی‌های 88 هزار واحد رسید.
 صنعت سیمان نیز در این میان شرایط مناسبی داشت و شاخص این صنعت بیش از شاخص کل رشد یافت. شاخص صنعت سیمان از 1971 واحد در پایان مردادماه با افزایش 570 واحدی (معادل 29 درصد) به سطح 2541 واحدی ارتقا یافت. 
نمودار زیر وضعیت این دو شاخص را در قیاس با یکدیگر به تصویر کشیده است:


مقایسه شاخص کل و شاخص صنعت سیمان از 20 مردادماه لغایت 3 مهرماه 1398
جدول زیر ارزش بازار نمادهای این شرکت‌ها در چند مقطع زمانی بر اساس سهامداران عمده را نشان می‌دهد:


افزایش ارزش بازار سهام شرکت‌های سیمان از حدود 83 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1397 تا 211 هزار میلیارد ریال در انتهای شهریورماه 1398 در جدول فوق قابل‌مشاهده است. 

ملاحظه می‌شود که مجموع ارزش بازار شرکت‌های سیمان در پایان شهریورماه، در مقایسه با مردادماه در حدود 29  درصد رشد داشته است که البته این افزایش در سطح هلدینگها متفاوت می‌باشد. 
همان‌گونه که روشن است افزایش ارزش رخ‌داده در شرکت‌های تحت مدیریت بنیاد مستضعفان (متشکل از شرکت‌های سیمان تهران، هگمتان و ایلام) و پس‌ازآن سهام عدالت (متشکل از شرکت‌های سیمان داراب و دشتستان) فاصله معناداری با سایر هلدینگها دارد. 
رشد ارزش بازار شرکت‌های زیرگروه بانک ملی (شامل سیمان کرمان، مازندران، شمال و سیدکو) از سایر گروه‌ها کمتر بوده است. 
بدیهی است تغییرات صورت گرفته در ارزش اسمی سرمایه (در حدود 2500 میلیارد ریال) نیز می‌بایستی مدنظر باشد. اطلاعات ارزش بازار به تفکیک شرکت‌ها  ارائه‌شده است.
حجم معاملات نمادهای این صنعت در جدول زیر قابل‌مشاهده است:



ملاحظه می‌شود که درمجموع حجم معاملات در حدود104 درصد افزایش‌یافته که البته شرایط در میان نمادهای گوناگون متفاوت است. 
در نمادهای معدودی همچون هرمزگان، اردبیل، دشتستان و نی‌ریز کاهش حجم معاملات در ماه شهریور به چشم می‌خورد. از حیث بیشترین حجم معاملات سیمان شرق توانست در این ماه جایگاه اول را نصیب خود کند و سیمان فارس و خوزستان به رتبه دوم تنزل کرد. 
علیرغم بهبود حجم معاملات میزان گردش سهام (حاصل تقسیم میزان سهام معامله‌شده بر سرمایه اسمی شرکت‌ها) همچنان با اعداد مطلوب در بسیاری از نمادها فاصله دارد. ذکر این نکته در اینجا الزامی است که سرمایه قیدشده در ستون مربوطه، آخرین سرمایه اسمی ثبت‌شده است و در برخی نمادها همانند سیمان غرب، فارس نو، بهبهان، صوفیان، خزر، نی‌ریز و مازندران افزایش سرمایه در دست اجراست. اطلاعات ارائه‌شده در جدول صرفاً مربوط به اوراق سهام این شرکت‌هاست و شامل حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه این شرکت‌ها نیست.