:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رئيس كل بانك مركزي

اصلاح نظام بانکی ضرب الاجل ندارد، اخيرا آمار به صندوق بين المللي پول نداده ايم

وی در مورد رسیدن آمار بانک مرکزی به صندوق بین‌المللی پول و عدم در اختیار گذاشتن این آمار به رسانه‌های داخلی، گفت: من نمی‌دانم چطور این اتفاق افتاد از خودشان بپرسید ما به کسی آمار ندادیم، شما حرف ما را قبول ندارید حرف صندوق بین‌المللی پول را قبول دارید؟
کد خبر: ۱۴۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
اقتصاد گردان - رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از دلایلی که می‌بینید در بازار ارز ثبات نسبی فراهم شده است، برگشت ارز صادرکنندگان و سامانه نیما است امروز هم اعلام شد که ۱۹ میلیارد دلار در شش ماهه اول امسال ارز تخصیص داده‌ایم.

عبدالناصر همتی صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح نظام بانکی، گفت: در این خصوص ضرب العجل خاصی تعیین نشده است، اما اصلاح نظام بانکی مسئله بسیار مهمی است.

وی با اشاره به زمان‌بر بودن اصلاح نظام بانکی افزود: همیشه گفته‌ام در کوتاه مدت نمی‌توانیم آن را انجام دهیم مشکلاتی که سیستم بانکی ما دارد از نظر ناترازی بانک‌ها، دارایی‌ها معوقات اموال و مطالبات از دولت و مردم همه مسائلی است که به تدریج حل می‌شود و ما هم بر اساس مصوبات که قبل از شورای عالی هماهنگی اقتصادی گرفته‌ایم اقداماتی شروع کردیم در زمینه موسساتی که مقداری ناترازی داشتند.

همتی گفت: به تدریج اقداماتی را انجام می دهیم فکر می‌کنم اصلاح نظام بانکی زمان طولانی می برد مهم این است که حرکت ما به سمت اصلاح باشد. این موضوع را شروع کردیم و ان‌شاءالله با کمک بقیه اعضای دولت و مجلس بتوانیم مسائل را پیش ببریم.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد اقدامات این بانک برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدید در موسسات مالی، تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم دیگر موسسات غیر مجاز باشند برخی از موسسات مجاز بودند اما تراز هستند آنها را هم تحت مدیریت گرفتیم و بعضی از آنها را با ابزارهایی که در اختیار داریم کنترل می‌کنیم تا مشکلات کاهش پیدا کند.

همتی تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده و معرفی افرادی که ارز خود را به داخل نیاوردند به قوه قضائیه از ابزارهای ما است،   اما تا کنون همراهی آنها خوب بوده و امیدواریم از این هم بیشتر باشد.

وی در مورد ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح نیز تصریح کرد: روند بسیار خوبی در این زمینه در حال طی شدن است و فکر می‌کنم که برنامه‌ریزی کردیم تا پایان آذر ماه آنها اقدامشان قطعی شود مراحل به آرام در حال انجام است و بخش عمده‌ای از سهام آنها توسط بانک سپه تملک شده است. دارایی‌ها ارزش‌گذاری می‌شوند و طبق همان تصمیم کمیته عالی راهبردی این مجموعه پیش می‌رود و به نظر یکی از کارهای موفق و ماندگار در نظام بانکی خواهد بود.