:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

پاسخ شهر آفتاب به نامه یکی از ناشران دانشگاهی

روابط عمومی نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب به نامه یکی از مسئولان انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در خصوص وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۴۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
اقتصادگردان- روابط عمومی نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب در پاسخ به نامه یکی از مسئولان انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به محمد جواد حق شناس رئیس محترم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت، مواردی درباره شرایط نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه پر مخاطب من جمله نمایشگاه کتاب، مطرح شده است که متاسفانه به دور از واقعیت است.

ضمن استقبال از نقد رسانه‌ها و تمامی صاحب نظران و عموم مردم در جهت بهبود و تکمیل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب، متاسفانه در این مطلب اطلاعات نادرست و خلاف واقع وجود دارد که موجب تشویش اذهان عمومی شده است. 

1- در این نامه آمده است که دلایل مخالفت ناشران برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب روشن است و انکاری برای آن وجود ندارد. از ایشان حداقل این انتظار می رود تا این موارد را ذکر کنند تا مشخص شود آیا دلایل و مشکلات ناشران جدا از مشکلات عمومی در این نامه است یا خیر؟ که اگر غیر از این باشد هدفی جز تخریب بی مورد شهرآفتاب در پس آن وجود ندارد.

2- در این نامه آمده است که عده کثیری از مردم امکان بازدید از نمایشگاه شهرآفتاب را به دلیل دوری مسافت ندارند. که این گفته برخلاف واقعیت موجود است. حتی در این نامه به ترافیک سنگین اطراف نمایشگاه اشاره شده است.چطور می شود که عده کثیری از جمعیت امکان بازدید از نمایشگاه را از دست می دهند اما ترافیک اطراف نمایشگاه سنگین است؟

لازم به ذکر است که تا کنون نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب بیش از 60 نمایشگاه من جمله نمایشگاه پر مخاطب خودرو را در 3 دوره برگزار کرده است و با استقبال جمعیت مواجه شده است.

گفتنی است که بیشتر نمایشگاه های مطرح جهان از جمله نمایشگاه های کشور آلمان که یکی از مطرح ترین کشورهای جهان در برگزاری نمایشگاه است در خارج از شهر قرار گرفته است. همچنین علاقه مندان به عناوین نمایشگاهی اقدام به مسافرت های بین المللی می کنند. چطور می‌شود که آمدن به یک نمایشگاه که تنها 10 کیلومتر خارج از شهر است برای مردم سخت می شود؟ البته طبق آمار ارائه شده توسط وزارت ارشاد، میزان فروش کتاب در سالهای 95 و 96 در نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب نسبت به سالهای گذشته از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است.

3- دوری مسافت یکی از موارد دیگری است که در این نامه به آن اشاره شده است. در صورتی که نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب تنها 10 کیلومتر از اتوبان آزادگان فاصله دارد و دسترسی به آن از طریق اتوبانهای شهری و آزادراهی بین شهری( برای عزیزان شهرستانی) بسیار آسان است. طبق برآورد صورت گرفته، دسترسی از هر نقطه شهر تهران به نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب کمتر از 45 دقیقه است. حال سوال این است که دسترسی به نمایشگاه کتاب در مصلی برای مردم جنوب و غرب تهران چقدر زمانبر است؟ بحث مردم که از استانهای دیگر مراجعه می کنند جدا از این مورد است که به مراتب شرایط بهتری را تجربه می کنند.

4- بحث ترافیک سنگین در اطراف نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب مطرح شده و دلیل آن را دسترسی از یک مسیر و آن هم اتوبان خلیج فارس اعلام کرده اند. در صورتی که دسترسی به شهرآفتاب تنها از اتوبان خلیج فارس نبوده و اتوبان شهید هاشمی نژاد نیز امکان دسترسی به نمایشگاه را برای علاقه مندان فراهم می کند، حال سوال این است که وجود یک آزاد راه و یک اتوبان به همراه یک خط مترو اختصاصی برای برگزاری یک نمایشگاه کافی نیست؟ لازم به توضیح است که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب به غیر از روزهای تعطیل، شاهد ترافیک سنگین در اتوبان خلیج فارس نبودیم و اگر ترافیکی هم وجود داشته است، ترافیک روان غیر مخرب شهری بود که خللی به راه ارتباطی جنوب کشور وارد نکرده و برای شهروندان تهرانی در ساعات کاری مشکلی ایجاد نمی کند. حال موارد مربوط به آلودگیهای زیست محیطی و روانی شهری موارد دیگری است که در اینجا به آن نمی پردازیم.

5- عدم وجود امنیت برای بانوان و کودکان یکی دیگر از موارد عجیبی است که در این نامه به آن اشاره شده است. نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب در منطقه ای قرار گرفته است که به عنوان یک بخش تعریف شده و نهادهای سیاسی، انتظامی، امنیتی و قضایی در آن استقرار یافته اند و مسئولیت امنیت منطقه را به عهده داشته و امنیت کامل در این منطقه برقرار است. همچنین در مجاورت نمایشگاه دو دانشگاه شاهد و یادگار امام(ره) قرار گرفته است. و دانشجویان خانم در تمامی طول شبانه روز بدون هیچ مشکلی در این منطقه رفت و آمد دارند. حال سوال این است در کدام یک از نمایشگاه های برگزار شده مشکل امنیتی برای بازدیدکنندگان به وجود آمده است ؟ که یک مسئول فرهنگی کشور به همین راحتی بحث امنیت را برای نمایشگاه بین الملل مطرح می کند آن هم در نمایشگاهی که نیروی انتظامی و دیگر نهادهای کشور در بحث تامین امنیت آن مشارکت جدی داشته که جا دارد همین جا و در هفته نیروی انتظامی از تک تک آن عزیزان تشکر کنیم.

6- نبود امکانات رفاهی یکی دیگر از مواردی است که در این نامه به آن اشاره شده است. باید یادآور شد که برگزاری نمایشگاه کتاب در سال 95 اولین تجربه شهرآفتاب در زمینه برگزاری نمایشگاه ها بوده است که وجود برخی مشکلات طبیعی به نظر می رسید که با برگزاری دومین دوره نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب بسیاری از آن مشکلات برطرف شد. اکنون نیز پس از برگزاری بیش از 60 نمایشگاه در شهرآفتاب، بسیاری از نواقص برطرف شده است و تجربه کافی برای برگزاری نمایشگاه توسط این مجموعه نمایشگاهی به وجود آمده است که برای برطرف کردن مشکلات ناشی از سالنهای موقت طرحهایی در نظر گرفته شده است. همچنین وجود پارکینگ هایی وسیع و اتوبوسهای ویژه حمل و نقل عمومی و خط اختصاصی مترو رضایت کامل بازدید کنندگان را به همراه داشته است.

لازم به توضیح است که نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب با تمامی امکانات آن به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفته و حتی تمام هزینه های خدمات و پشتیبانی این رویداد فرهنگی از سوی شهرداری تهران تامین شده است و این سوال به ذهن متباور می شود که علی رغم تامین نمایشگاه به صورت رایگان و همچنین تامین کلیه هزینه های آن، آیا نمایشگاه شهرآفتاب به نمایندگی از شهرداری تهران قابل تقدیر است و یا تخریب؟
در پایان خاطر نشان می شود، نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب به عنوان یک سرمایه ملی با سالنهای استاندارد جهانی و امکانات و تاسیسات بی نظیر می تواند با حمایت همه نهادها و اقشار جامعه تبدیل به بزرگترین نمایشگاه بین المللی خاورمیانه و افتخاری برای کشور شود.