:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

کاهش قیمت جهانی نفت شدت گرفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین پیش از مذاکرات تجاری که ابهامات نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت را برانگیخت، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۱۴۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
اقتصادگردان- بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۴ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۵۲ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید.

مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی روزهای پنج‌شنبه و جمعه جدیدترین دور مذاکراتشان را برای پایان دادن به مناقشه تجاری که رشد اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، دیدار خواهند کرد. اما تنش‌ها میان دو کشور پس از این که آمریکا محدودیتهای روادید برای برخی از مقامات چینی قائل شد، شدت گرفت.

به گفته هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC، با وجود این که بازار جهانی نفت دچار کمبود عرضه شده و این مسئله باید از قیمتها در بالای مرز ۶۰ دلار پشتیبانی کند اما مناقشات تجاری، بازار را در وضعیت ریسک گریزی نگه داشته است.

این نگرانی‌ها کاهش یک سومی تولید نفت اکوادور به دلیل ناآرامیهای داخلی را تحت الشعاع خود قرار داد. شرکت دولتی پتروآمازوناس برآورد کرده که به دلیل ناآرامی‌ها در تاسیساتش، ممکن است تولیدش ۱۸۸ هزار بشکه در روز یا بیش از یک سوم کاهش پیدا کند.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: ناآرامی داخلی در برخی از کشورهای عضو اوپک، حمایت موقتی برای قیمتهای نفت فراهم می‌کند در حالی که ریسک مناقشات تجاری آمریکا و چین بسیار بزرگتر است.

عامل دیگری که باعث کاهش قیمتهای نفت شد، آماری بود که رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نشان داد. گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به چهارم اکتبر، ۴.۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۲۲ میلیون بشکه رسیده است. تحلیلگران افزایش این ذخایر به میزان ۱.۴ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه پیش بینی کرد تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به رکورد ۱۲.۲۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که اندکی بالاتر از پیش بینی قبلی رشد ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز است. همچنین پیش بینی کرد تولید نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹۱۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۱۳.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌تر از برآورد قبلی ۹۹۰ هزار بشکه در روز است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت اکتبر قیمت مورد پیش بینی برای نفت را در مقایسه با گزارش ماه پیش خود پنج دلار دیگر کاهش داد. دلیل تجدیدنظر این آژانس در پیش‌بینی قیمت نفت که اکنون انتظار دارد تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۵۷ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند، رشد ذخایر جهانی نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ است. قیمت نفت برنت برای تحویل فوری در سپتامبر ۶۳ دلار در هر بشکه بود.