:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی کرد

میزان یارانه‌ها در بخش مصرف گاز طبیعی بررسی شد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی یارانه انرژی در کشور در بخش مصرف خانگی گاز طبیعی پرداخت.
کد خبر: ۱۴۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
اقتصادگردان- دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان تصویر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی با هدف ارائه تصویری روشن از وضع مصرف گاز طبیعی با تاکید بر بخش خانگی آورده است: مصرف گاز در بخش خانگی در ماه‌های سرد و گرم در سال ۱۳۹۷ به‌ ترتیب در حدود ۳۸.۷ و ۱۲.۴ میلیارد مترمکعب و کل مصرف گاز در بخش خانگی در سال مذکور حدود ۵۱.۲ میلیارد مترمکعب بوده است.

بر اساس این گزارش، یارانه گاز طبیعی در بخش خانگی معادل ۴.۹۶ میلیارد دلار (یا ۵۴.۶ هزار میلیارد تومان) با نرخ تسعیر دلار معادل ۱۱۰۰۰ تومان برآورد شده و سهم بخش خانگی از کل مصرف گاز کشور (به‌غیر از صادرات) در دهه اخیر کاهشی بوده است، هر چند میزان مصرف مطلق در این بخش روند رو به رشدی داشته است.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌طور کلی، در حدود ۵۱ درصد از مصرف گاز در گروه کم‌مصرف، ۳۶ درصد در گروه مصرف متوسط و ۱۳ درصد در گروه پرمصرف قرار دارند و کل درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی در سال ۱۳۹۷ در بخش خانگی، با فرض میانگین قیمت گاز طبیعی ۱۴۳.۶ تومان به ازای هر مترمکعب حدود ۷۳۵۷.۰۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

این گزارش می‌افزاید: میانگین قیمت فروش گاز خانگی در ماه‌های گرم در سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۹۳.۵ تومان و در ماه‌های سرد ۱۲۷.۵ تومان به ازای هر مترمکعب بوده و میانگین فروش گاز در بخش خانگی کشور در طول سال، ۱۴۳.۶ تومان به ازای هر مترمکعب برآورد شده است.

مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح دارد که یکی از دلایل کمتر بودن قیمت فروش گاز در ماه‌های سرد به‌ دلیل نوع تعرفه‌گذاری است به‌طوری‌که نرخ تعرفه گاز در تابستان بیشتر و در زمستان کمتر است.