:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جدیدترین وضعیت ایران در شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد جهانی

مجمع جهانی رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران را کاهش داد.
کد خبر: ۱۴۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
اقتصادگردان- مجمع جهانی اقتصاد در گزارش جدید خود به بررسی میزان رقابت‌پذیری ۱۴۱ کشور با توجه به ۱۰۰ شاخص در سر شاخه‌های: سلامت، نظام مالی، اندازه بازار، دینامیسم کسب و کار و ظرفیت‌های نوآورانه پرداخت.

این گزارش که از سال ۱۹۷۹ تاکنون هر ساله منتشر می‌شود کشورها را بر اساس امتیازی بین صفر تا ۱۰۰ رده بندی می‌کند که صفر بیانگر کمترین میزان رقابت پذیری و ۱۰۰ بیانگر بیشترین میزان رقابت پذیری است. ایران در رتبه بندی امسال با ۵۳ امتیار بالاتر از کشورهایی چون تاجیکستان، بنگلادش، بولیوی و پاکستان و پایین‌تر از کشورهایی چون مصر و اکوادور و اوکراین در رتبه نود و نهم جهان ایستاده است که در مقایسه با سال قبل، رتبه ایران ۱۰ رتبه کاهش داشته است.

ایران در گزارش امسال با ۴۳ امتیاز در رتبه ۱۲۰ نهادها، با ۶۵ امتیاز در رتبه ۸۰ زیرساخت‌ها، با ۵۱ امتیاز در رتبه ۸۴ آی سی تی، با ۵۲ امتیاز در رتبه ۱۳۴ ثبات کلان اقتصادی، با ۸۰ امتیاز در رتبه ۷۲ سلامت، با ۵۸ امتیاز در رتبه ۹۲ مهارت‌ها، با ۴۲ امتیاز در رتبه ۱۳۳ بازار تولید، با ۴۱ امتیاز در رتبه ۱۴۰ بازار کار، با ۴۸ امتیاز در رتبه ۱۲۳ نظام مالی، با ۷۴ امتیاز در رتبه ۲۱ اندازه بازار و ۴۴ امتیاز در رتبه ۱۳۲ تحرک کسب  و کار قرار گرفته است. هم چنین ایران با ۳۸ امتیاز، هفتاد و یکمین اقتصاد نوآور جهان معرفی شده است.

رتبه همسایه‌های ایران

امارات بهترین رتبه شاخص رقابت پذیری را در بین همسایه‌های ایران دارد و با ۷۵ امتیار در رده بیست و پنجم ایستاده است. پس از این کشور، قطر در رده بیست و نهم، عربستان در رده سی و ششم، روسیه چهل و سوم، بحرین چهل و پنجم، کویت چهل وششم، آذربایجان پنجاه و هشتم و ترکیه شصت و یکم قرار گرفته اند.

رتبه دیگر کشورها

در این رتبه‌بندی هم چنین کانادا در رده چهاردهم، فرانسه در رده پانزدهم، استرالیا شانزدهم، اتریش بیست و یکم، چین بیست و هشتم و هند در رده شصت و هشتم ایستاده‌اند.