:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
در مراسم روز جهانی استاندارد مطرح شد

آغاز تدوین استاندارد رمز ارزها

روز گذشته مراسم روز جهانی استاندارد با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد و برخی مسوولان کشور برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
اقتصادگردان- در این مراسم اهمیت استاندارد در دنیای امروز مورد توجه مسوولان قرار گرفت؛ چراکه استاندارد در دنیای امروز حرف اول را برای بدست آوردن بازارهای جهانی می‌زند و رقابت میان محصولات مشابه در بازارهای جهانی بسیار زیاد است و برندی موفق به جذب مشتری بیشتر می شود که محصولات باکیفیت و استاندارد بالا در اختیارشان قرار دهد. همچنین توجه به مسایل زیست محیطی دلیل بر اهیمت بیشتر استانداردها در تولید محصولاتی شده که عدم رعایت آنها می تواند شرایط زیست بومی را به خطر بی اندازد. در این مراسم معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد که سلامت مردم خط قرمز کشور است و از استانداردهای لازم برای آن چشم پوشی نخواهند کرد. از طرف دیگر برخی تحریم ها را دستاویزی برای بی توجهی دولت به رعایت استانداردها می دانند که این مورد وسوسه ای خطرناک برای کشور است.  

  واقعیتی به نام تحریم

معاون اول رییس جمهوری در مراسم روز جهانی استاندارد گفت: برای سلامت مردم هیچ خط قرمزی در کشور وجود ندارد، اگر قرار باشد کالایی تولید شود که به سلامت مردم آسیب بزند، حتما مردم در اولویت هستند. اسحاق جهانگیری با اشاره به گزارش‌ها و آمار و ارقامی که توسط موسسات رسمی کشور منتشر می‌شود، عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور علیرغم تحریم شدید آمریکایی‌ها علیه ایران، به سمت بهتر شدن حرکت می‌کند. او ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی کلان  و گزارش های دریافت شده از بنگاه‌های اقتصادی نوید بهبود شرایط اقتصادی کشور را می‌دهد؛ البته این به معنای عدم وجود مشکل و شرایط سخت در بنگاه های نیست. این مقام مسوول افزود: گزارش‌های موجود حاکی از آن است اقتصاد ایران در حال اشتغالزایی است و به سمت رشد اقتصادی حرکت می کند؛ همچنین نرخ تورم در حال کنترل است و رشد بورس به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی از امید مردم نسبت به آینده اقتصاد خبر می دهد.

او اظهار کرد: این روند به معنای ایستادگی فعالان اقتصادی پای کشور است و در این جنگ اقتصادی در خط مقدم به خوبی فعالیت کرده اند. جهانگیری با بیان این که امروز مسایل منطقه بسیار حساس است و باید با گفت‌وگو و تعامل آن‌ها را حل کنیم، افزود: امروز منطقه حساس و مهم خلیج فارس و خاورمیانه با مشکلات بسیار جدی روبرو است که اگر از آنها غفلت شود، می‌تواند  مسائل خطرناکی را رقم بزند. او اضافه کرد: بنابراین باید با تدبیر و دقت مسوولان سیاسی کشور این بخش را نظارت و کنترل کنند تا هم در منطقه اتفاقی نیافتد و هم فشارهایی بین‌المللی که بر اقتصاد کشور وارد شده کاهش دهیم و به نقطه مطلوب برسانیم. معاون اول رییس جمهوری به مسایل مربوط به استاندارد در کشور اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات تصور می شود در دوران تحریم محدودیت هایی برای سازمان‌هایی که به طور طبیعی وظیفه‌اشان مهم است ایجاد می شود که نباید به آن توجه کرد. او افزود: عده ای می گویند که توجه به محیط زیست برای دورانی است که همه چیز مرتب است و فعال اقتصادی در یک فضای آرام قرار گرفته است؛ اما اکنون که در شرایط سخت تحریم ها به سر می بریم، سختگیری های سازمان محیط زیست کاهش پیدا کند یا سازمان ملی استاندارد در این شرایط تحریم خیلی به فعالان اقتصادی سخت گیری نکند.

 او افزود: سازمان هایی مانند سازمان بهره وری و نهادهایی که وظیفه تولید با استاندارد را دارند، تقاضای حذف استانداردها از چرخه را دارند که این یک وسوسه خطرناک است. جهانگیری با اشاره به سابقه وزارت خود در صنایع و معادن کشور تاکید کرد: 20 سال پیش اگر درباره اهمیت واحد تحقیقات و توسعه و بازاریابی، ارتباط با شرکت های بین المللی و حضور در بازارهای بین المللی در یک بنگاه صحبت می کردیم، می گفتند که اکنون بازارها بسته است و تولیدات ما در داخل به فروش می رسد. او با بیان این که پس از انقلاب و جنگ توانستیم به صنایع و تولیدات در سطح بین المللی دست پیدا کنیم، ادامه داد: امروز به شرایطی رسیده‌ایم که برخی از تولیدکنندگان در سطح بین المللی فعالیت می‌کنند و برخی برندها جهانی شده اند که برای کشور افتخار است. او تاکید کرد: در همین شرایط تحریم، براساس آماری که وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده است، بیش از ۲۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از گمرکات کشور انجام شده، که نشان دهنده عبور از اقتصاد کوچک در سطح تولید برای فروش در بازار داخلی، است.

 به گفته جهانگیری، زمانی مهم‌ترین محصول صادرات ما پسته و فرش بود اما الان کالاهای صادراتی ما عمدتا صنعتی است. در 6 ماه گذشته حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که شرایط متعادل در تراز تجاری کشور را نشان

می دهد؛ یعنی کشور به نقطه‌ای رسیده، که میزان صادرات و وارداتش به جز نفت تقریبا به نقطه تعادل رسیده و ما به همان میزانی که در داخل به ارز نیاز داریم، صادرات انجام می‌دهیم. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه تحریم یک واقعیت است، گفت: ممکن است برخی کالاها به سختی تامین شود و برای تامین آنها هزینه‌های اضافی صرف شود، اما آنچه امروز به عنوان معاون اول رییس جمهوری و کسی که مسوول ستاد مقابله با تحریم است، اعلام می‌کنم هیچ تولیدکننده‌ای نیست که نتواند نیازهای خودش را از بازارهای بین‌المللی تامین کند، البته این کار با دشواری‌های همراه است؛ اما شرایط فعلی حتما شرایطی زودگذر است و طولانی مدت نخواهد بود. او اظهار کرد: تولیدکنندگان و صنعتگران نباید اجازه دهند مسیر رو به رشدی که داشتیم آسیب ببیند و واحدهای که تولیداتشان در راستای رعایت استانداردهای بین المللی و توجه به مسایل محیط زیستی بوده است دچار وفقه و اشکال شوند.

  لزوم تدوین مقررات فنی برای واردات

همچنین در این مراسم، رییس سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: باید برای برخی محصولات و خدمات وارداتی به ایران، مقررات فنی جدای از استانداردها تدوین شود. نیره پیروزبخت ادامه داد: سیر تکاملی تجارت به خصوص تجارت بین‌الملل و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نامشخص است، به ویژه تغییر پارادایم‌های سیاسی باعث شده که تجارت آزاد با چالش‌های متعدد مواجه شود. در نتیجه برای بنگاه‌های اقتصادی نوعی عدم اطمینان نسبت به پیشبرد اهداف توسعه بلندمدت کشورها ایجاد شده که دسترسی به محصولات و خدمات را با مشکل مواجه می‌کند.

او با بیان اینکه این فضا سازمان‌های ذی‌ربط را متاثر می‌کند، افزود: از سوی دیگر مصرف‌کنندگان انتظار دارند محصولات و خدمات متناسب با نیازهایشان عرضه شود، آن‌ها همچنین سطح بالایی از شفافیت را خواستار هستند.

رییس سازمان ملی استاندارد از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور برای تدوین استانداردهای مرتبط با رمزارزها خبر داد و گفت: شورای فقهی برای بررسی استانداردهای حلال تشکیل شده است. او گفت: طی یک سال اخیر مصوباتی که از سوی هیئت وزیران به سازمان ملی استاندارد ابلاغ شده است، ماموریت های جدیدی را برای این سازمان تعریف کرده که از جمله آن تدوین استانداردهای ملی رمزارز و اینترنت اشیا و دستگاه‌های مسیریاب است. پیروز بخت افزود: در اجلاس اخیر ایزو از ۱۶۳ کشور عضو این سوال مطرح شد که آیا راهبردی در رابطه با هوشمندسازی، فناوری های نوین و اینترنت اشیا دارند که در جریان آن مشخص شد که ایران یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است. او تصریح کرد: با توجه به مصوبه معاون اول رئیس جمهور که به سازمان ملی استاندارد ابلاغ شده، هم اکنون در حال تدوین استانداردهای مرتبط با حوزه رمزارز هستیم.

این مقام مسوول معتقد است که چنین شرایطی، سازمان‌ها را به فراگیر کردن طیف ذی‌نفعان در فرایندهای تصمیم‌گیری سوق می‌دهد. پیروزبخت با اشاره به اینکه تغییراتی در عرصه ملی و بین‌المللی در فرایندها و تصمیم‌گیری‌ها اتفاق افتاده، عنوان کرد: امسال در مجمع عمومی سازمان ملی استاندارد بیشترین تمرکز بر این بود که استانداردها به تامین نیازهای جهانی بپردازند و اولویت‌ها هم بر همین اساس تعیین شد. او با اشاره به نقش استاندارد در رونق تولید گفت: اولین نقش آن، کاهش هزینه‌ و افزایش بهره‌وری تولید است، به این صورت که باعث کاهش ضایعات و خطای تولید می‌شود.

او دیگر نقش استاندارد را قابلیت انطباق بهتر محصولات با مقررات فنی دانست وادامه داد: اینگونه اعتماد مشتری به سلامتی و ایمنی محصول و مسئولیت‌پذیری واحدهای تولید در برابر کالا افزایش می‌یابد. همچنین محصولات ایرانی در بازارهای جهانی سریع‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیرند. به گفته پیروزبخت، در دولت یازدهم و دوازدهم، قوانین متعددی مانند «قانون تقویت نظام استاندارد، قانون عضویت ایران در ایسکا، قانون عضویت ایران در اسمیک، قانون عضویت ایران در موسسه اندازه شناسی کشورهای آسیا و اقیانوسیه و ...» در مجلس تصویب شد. او همچنین اعلام کرد که استاندارد ایران پس از کشورهای «چین و ژاپن»، رتبه ۳ آسیا را کسب کرده است. او با تاکید بر لزوم ساده سازی مقررات ارزیابی و انطباق گفت: این موضوع در دستور کار سازمان قرار دارد. در دنیا به جای یکسری ضوابط و استانداردهای اجرایی، مقررات فنی حکمرانی می‌کند که تحقق این موضوع با همکاری همه دستگاه‌ها میسر است. باید در راستای ساده سازی مقررات، برای برخی محصولات و خدمات وارداتی به ایران، مقررات فنی جدای از استانداردها تدوین کنیم.

  نگارش دستورالعمل ها دلیل ایجاد فساد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم روز جهانی استاندارد گفت: نحوه نگارش برخی دستورالعمل‌ها باعث شکل‌گیری فساد در کشور می‌شود. مسعود پزشکیان افزود: مشکلاتی که در کشور داریم ناشی از دو موضوع است یکی اینکه از انتخاب ما شکل می‌گیرد و دیگر اینکه این انتخاب از عدم شفافیت در دستورالعمل‌های اجرایی ما است. پزشکیان ادامه داد: شهری که ساخته می‌شود یا قانونی که برای تصویب نوشته می‌شود باید براساس یک استاندارد مشخص مورد توجه قرار داشته باشند. در دنیای امروز فردی برنده است که قیمت و کیفیت مناسبی برای کالای خود داشته باشد و رضایت مشتری را جلب کند.

 او با بیان این که اصول این کار توسط سازمان استاندارد مشخص می‌شود و قوانینی که نوشته می‌شود باید برمبنای رضایت اکثریت جامعه مورد توجه قرار گیرد، افزود: قوه قضاییه پر از شاکیانی است که مشخص نیست انتهای این شکایت‌ها به کجا می‌رسد. اگر دستورالعمل روشن و استانداردی داشته باشیم، برای یک موضوع دو حکم مختلف صادر نمی‌شود.

 نایب رییس مجلس گفت: علاوه بر مشخصات کالاها، نظارت بر اجرای استانداردهای تولید کالا هم باید استانداردسازی شود. او اظهار کرد: در صورت عدم رعایت استانداردها، بازارهای جهانی را از دست خواهیم داد. قبلا نیز شاهد بودیم که عده‌ای با طمع کسب سود بالا، کالاهای بی‌کیفیت را صادر کردند و باعث شدند که کل بازار یک کشور را از دست بدهیم. این کار خیانت به تولیدکنندگان واقعی است.

از سوی دیگر، رییس فرهنگستان ادب و هنر فارسی نیز در این مراسم گفت: کلمه استاندارد به عنوان یک واژه فارسی از سوی فرهنگستان ادب پذیرفته شد و تابعیت ایرانی گرفت. غلامعلی حداد عادل افزود: کلمه استاندارد در واقع واژه ای فارسی نیست؛ اما به دلیل اینکه مانند واژه پلیس، کلمه ای بین المللی است و همچنین نزدیک به واژه فارسی «استاندارد» است، به عنوان یک کلمه فارسی پذیرفته شد و تابعیت ایرانی گرفت.  در این مراسم، دبیر کل موسسه استانداردسازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی گفت: استاندارد حلقه ارتباطی بین تحقیقات، نوآوری و بازار است.احسان اووت اظهار کرد: بکارگیری موثر استانداردها و انطباق با آنها، کارکرد متقابل فناوری ها رقابت پذیری جهانی را برای کشورها افزایش می دهد. اووت با بیان اینکه استانداردسازی در سطح ملی نقش عظیمی در ایجاد ساختار اقتصادی مستحکم دارد، تصریح کرد: اسمیک از تدوین استانداردها در موضوعات مختلف، ترویج نوآوری و رقابت پذیری صنعتی که در بهبود اقتصاد کشورهای عضو موثر باشد، حمایت می‌کند.