:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

درخواست سخنگوی شورای شهر از نمایندگان مجلس

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران از تصویب احتمالی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۱۴۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
اقتصادگردان- او گفت: این روزها در مجلس موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده مطرح است و از چند زاویه برای مدیریت شهری با اهمیت است. این لایحه پس از سال‌ها به نقطه‌ای رسیده که در آستانه تعیین تکلیف است و در آن مشخص می‌شود مدیریت شهری و شهردار در چه جایگاهی هستند. در سه ‌نقطه مشخص شوراها و مدیریت شهری در آستانه یک خطر بالقوه قرارگرفتند و به نمایندگی از شورا از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم در آستانه تصمیم‌گیری در خصوص مالیات بر ارزش افزوده توجه کافی داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه مجلس نپذیرفت عوارض از مالیات تفکیک شود، این امر را مجلس نیز بپذیرد عوارضی که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وصول می‌کنند مستثنی شود. در متن قانون ابتدا پذیرفته شد اضافه شود اما بعداً حذف شد‌.وی ادامه داد: الان سهم شهرداری‌ها 4درصد از مالیات بر ارزش افزوده است که در آستانه این است که به 3 درصد تبدیل شود و از آنجایی که شهرداری‌ها به این منبع به عنوان منابع درآمد پایدار توجه می‌کند، این کاهش سهم می‌تواند باعث ضربه به منابع پایدار شهرداری شود.شاید حق عوارض از شورا برداشته شود که در این صورت کارمزدی که برای شوراها در نظر گرفته شده با چالش روبرو می‌شود.

او افزود: نکته سوم موضوع شاخص‌های برنامه پنج ساله سوم است‌. در اجرای ماده ۴ برنامه، به زودی ماده واحده‌ای به عنوان شاخص‌های برنامه پنج ساله سوم مطرح خواهد شد که عملا اجرا و کنترل و نظارت بر برنامه را سنجش پذیر خواهد کرد و بر مبنای آن به‌طور روشن ارزیابی خواهیم داشت که در هر ماه و فصل و نیم سال چه اقداماتی انجام می‌شود که نظارت به‌طور جدی‌تری محقق شود.

او در پاسخ به سوالی درخصوص سخنان اخیر رییس شورای شهر که اظهار کرد: برج میلاد و اتوبان صدر هیچ کارکردی نداشته‌اند، گفت: در رابطه با بزرگراه صدر و دو طبقه شدن آن در شهرداری هیچ مطالعه‌ای انجام نشده البته مطالعات فنی و مهندسی زیادی انجام شده است هیچ‌وقت سابقه‌ای پیدا نکردیم که توجیه کند ضرورت دو طبقه ساختن آن چیست. برج میلاد به لحاظ کارکرد یک برج مخابراتی است اما زمانی که شروع به ساخته شدن شد، تقریبا دو دهه بود که دیگر هیچ برج مخابراتی ساخته نمی‌شد. از موضع سیاسی درباره این برج صحبت نمی‌کنم و به لحاظ فنی می‌گویم، هزینه‌ای که اینجا صرف شد باید در اولویت دیگری هزینه می‌شد.