:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس اتاق بازرگانی تهران:

اروپا نتوانست به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: با وجود آنکه اروپا اعلام کرد که برخلاف آمریکا از برجام خارج نمی‌شود اما نتوانست کاری از پیش ببرد و انتظارات ایران از اتحادیه اروپا برآورده نشد.
کد خبر: ۱۴۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
اقتصادگردان- مسعود خوانساری در نشست اتاق بازرگانی ایران و آلمان اظهار کرد: رابطه اقتصادی ما با آلمان گذشته‌ای بسیار طولانی دارد و پس از برجام نیز هیات‌های تجاری مختلفی میان دو کشور رفت و آمد کرده‌اند و ما به افزایش همکاری‌ها امیدوار شدیم اما پس از خروج آمریکا از برجام عملا تمام این امیدواری‌ها متوقف شد.

وی ادامه داد: اروپا به وعده‌های خود در برجام عمل نکرد. اینستکس در طول ماه‌های گذشته سه مدیرعامل عوض کرده و هیچ اقدام عملی نداشته است. این را باید در نظر گرفت که اگر اروپا از ایران نفت نخرد، عملا اینستکس فایده‌ای نخواهد داشت.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها برای اقتصاد ایران به وجود آورده، اظهار کرد: مردم ما در سال ۱۳۹۷ فشار سنگینی را تجربه کردند و عملکرد اروپا نشان داد از نظر اقتصادی استقلالی در مقابل آمریکا ندارد، از این‌رو ما با رویکرد اتکا به داخل، استفاده از کشورهای همسایه و صادرات کالاهای غیرنفتی در مقابل تحریم‌ها ایستادیم.

وی با بیان این‌که واقعی شدن نرخ ارز به صادرات ایران کمک کرد، گفت: آمریکا واردات خودرو را ممنوع نکرده اما واردات قطعه را ممنوع کرده است؛ این یعنی آنها به دنبال افزایش بیکاری و تنش اقتصادی در ایران هستند. ما در مقابل این حرکات ایستادیم و وقتی اروپا نتوانست با ما همراهی کند، قطعا نگاه ما به کشورهای شرقی و همچنین توان داخلی خواهد بود.

خوانساری تاکید کرد: اروپا نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ایران از آنها کالا بخرد اما آنها در مقابل هیچ وارداتی از ما نداشته باشد، از این‌رو ما مجبوریم که انتخاب‌های خود از غرب را محدود کنیم.