:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سقوط ارزش لير به دنبال اعلام حمله به شمال سوريه

الزام درج مواردی خاص در فاکتور فروش طلا و جواهر / افزايش نرخ اونس جهاني به 1505 دلار

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از الزام درج برخی موارد الزامی در فاکتور فروش طلا و جواهر خبر داد و تاكيد كرد: برخی موارد از جمله رنگ، شکل، فرم و اندازه دلخواه است اما اسم، آدرس، شماره سریال و شماره تلفن و همچنین وزن طلا، قیمت هر گرم طلا روز از جمله الزامات در فاکتورهای فروش طلا است.اگر واحدی این موارد الزامی را رعایت نکند متخلف است و در صورت گزاش با آن برخورد خواهد شد
کد خبر: ۱۴۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
اقتصاد گردان - محسن شمشيري یکی از مواردی که شاید برخی مشتریان به هنگام خرید طلا به آن توجه کنند، فاکتور فروش است. فاکتوری که مشتری هنگام خرید طلا دریافت می کند و در زمان فروش نیز ارائه فاکتور به خریدار الزامی است.
اما اینکه چه مواردی باید در این فاکتور ذکر شود و یا چه شکلی داشته باشد، نکته ای است که شاید کمتر کسی به آن توجه داشته باشد. زیرا اخیرا دیده شده برخی واحدهای طلا فروشی متخلف با عدم درج برخی موارد الزامی در فاکتور، از عدم اطلاع خریداران سوءاستفاده می کنند.
در همین راستا، محمدکشتی آرای، رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با ایبِنا، گفت: برخی موارد از جمله رنگ، شکل، فرم و اندازه دلخواه است اما اسم، آدرس، شماره سریال و شماره تلفن و همچنین وزن طلا، قیمت هر گرم طلا روز از جمله الزامات در فاکتورهای فروش طلا  است.اگر واحدی این موارد الزامی را رعایت نکند متخلف است و در صورت گزاش با آن برخورد خواهد شد.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر همچنین درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه، توضیح داد: بازار طی دو الی سه هفته اخیر از ثبات برخوردار است و از قیمت ها هیچگونه نوسانی ندارد. همچنین وضعیت بازار جهانی نیز از آرامش و ثباتی نسبی برخوردار است.

نرخ در بازار

روز  سه شنبه 16 مهر 98،  قيمت جهاني اونس طلا با كاهش به 1505 دلار افزايش يافت و  با اعلام نرخ  دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي، به قيمت 11490 تومان،  بازار ارز و طلا در داخل كشور با اندكي افزايش همراه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با كاهش سه هزار توماني يك ميليون و 770 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 408 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون تومان و 15 هزار، طرح قديم 4 ميليون  تومان، نيم سكه 2 ميليون و 50 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 230 هزار تومان و سكه يك گرمي 820 هزار تومان معامله شد.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که ثابت بوده است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.
روز سه شنبه 16 مهر 98، همچنين در سامانه سنا نرخ دلار لحظه اي به 11400 و يورو به 12600 تومان رسيد كه نسبت به روز قبل تغييري نداشته است. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه 15 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 315 تومان، يورو 12 هزار و 517 تومان، پوند انگليس 13 هزار و 903 تومان، درهم امارات 3 هزار و 94 تومان، لير تركيه 2 هزار و 74 تومان و يوآن چين يك هزار و 684 تومان  اعلام كرد.
ثبات در بازار ارز ادامه دارد و بر همین اساس بانک‌ها ، هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۳۱۲ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۷۵ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۹۵۹ تومان است.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۸۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
در بازار ارز رسمي نيز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند یورو و پوند و قیمت ۱۵ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز سه‌شنبه شانزدهم مهر ماه ۹۸ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۳۸ ریال کاهش ۵۱ هزار و ۶۳۷ ریال و هر یورو نیز با ۲۱ ریال افت ۴۶ هزار و ۹۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

سقوط لير تركيه

از سوي ديگر، ارزش لیر پس از تهدید ترکیه به حمله به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه سقوط کرد.به گزارش رویترز، پس از آن که ترکیه بر سر استقرار یک منطقه امن در شمال سوریه با آمریکا به توافق نرسید، برخی از مقامات ترک از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور تهدید کرده اند که به مواضع کردها در شمال سوریه حمله خواهد شد. در واکنش به این تهدید بسیاری از کشورها با این حمله مخالفت کرده و پنتاگون نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از این حمله حمایت نخواهد کرد.
البته تبعات این حمله به حوزه اقتصادی نیز کشیده شده است. سناتور لیندزی گراهام از رایزنی با سناتورهای دیگر برای اعمال تحریم علیه ترکیه و حتی تعلیق عضویت این کشور در ناتو در صورت عملی شدن این تهدید خبر داده و دونالد ترامپ نیز تهدید کرده است که اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.
دونالد ترامپ روز گذشته در پیامی توئیتری به ترکیه هشدار داده بود: همان‌طور که پیش از این نیز واضحا اعلام کرده‌ام، اکنون نیز تکرار می‌کنم که اگر ترکیه هرگونه اقدامی انجام دهد که از نظر منطق فوق‌العاده و بی‌مانند من مصداق خارج شدن از چارچوب‌ها قلمداد شود، اقتصاد ترکیه را کاملاً ویران خواهم کرد و از بین‌ خواهم برد؛ همان طور که قبلاً این کار را کرده‌ام!
در واکنش به این تحولات، در معاملات امروز بازارهای ارزی استانبول، ارزش لیر بیش از دو درصد سقوط کرد و هر دلار با ثبت ۵.۸۳۰۵ لیر به بالاترین سطح خود در طول یک ماه اخیر رسید. بازدهی اوراق قرضه دلاری ترکیه نیز ۱.۳ درصد ریزش کرد.یک معامله‌گر ارزی در استانبول که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: در حالی که بیانیه‌های قبلی آمریکا نوعی چراغ سبز به ترکیه بود، حالا مشخص نیست چه خواهد شد و سوالات زیادی در خصوص تحولات آینده پیش آمده است.
روابط آمریکا و ترکیه که پیش تر نیز بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه متشنج شده بود اکنون به سطح شکننده ای رسیده است. سال گذشته نیز در نتیجه تنش با واشنگتن بر سر بازداشت یک تبعه آمریکایی در ترکیه که به اعمال تحریم‌هایی از طرف آمریکا منتج شد، ارزش لیر در برابر دلار حدود یک سوم کاهش یافت.البته بازار ارز تنها بازاری نبود که از تحولات منطقه ای متاثر شد و تنش ها به بورس نیز کشیده شد جایی که شاخص " بیست ۱۰۰" بورس استانبول ۰.۴۵ درصد ریزش کرد

روز یکنواخت دلار

 همچنين ارزش دلار در برابر همتایان مهمش تقریبا بدون تغییر باقی ماند.به گزارش رویترز، حتی خبر توافق آمریکا و چین برای از سرگیری مذاکرات تجاری پس از یک وقفه دو ماهه نیز نتوانست آن گونه که باید از دلار حمایت کند و ارزش دلار همتایان مهم خود تقریبا بدون تغییر باقی ماند. قرار است روزهای پنج شنبه و جمعه این هفته، لیو هه، معاون نخست وزیر چین با رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری این کشور گفت‌وگو کند.
شاون اوزبورن، استراتژیست ارشد بازار در بانک " اسکوشیا" گفت: لحن بازارها امروز یک بار دیگر آرام شد و به نظر می‌رسد معامله گران منتظر مشخص‌تر شدن روند پیشرفت در مذاکرات هستند تا مشخص شود حصول یک توافق تا چه میزان ممکن خواهد بود.در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی جهانی، هر دلار با ۰.۱۶ درصد افزایش به ۱۰۷.۴۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا با ۰.۱۹ درصد کاهش به ازای ۱.۴۸۲۲ دلار مبادله شد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با کاهش ۰.۰۲ درصدی به ۹۸.۷۹۲  واحد رسید و از رکورد دو سال اخیر خود بیشتر فاصله گرفت.مارک آندره فونگرن، استراتژیست بازارهای ارزی جهانی در موسسه " ماف" گفت: یک توافق تجاری بین آمریکا و چین هنوز قطعی نشده است اما پیشرفت‌های کمی در روزهای اخیر به دست آمده است. سرمایه‌گذاران هم‌چنین منتظر نشست ماهانه کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند تا مشخص شود آیا نرخ بهره مجددا کاهش خواهد یافت یا خیر. حدس من این است که جروم پاول (رئیس بانک مرکزی آمریکا) و همکارانش سیاست‌های محرک بیشتری را اتخاذ خواهند کرد. شاید در کوتاه مدت این مساله باعث تضعیف دلار شود.
در معاملات ارزی جهانی هم چنین ارزش هر یورو با ۰.۰۴ درصد افزایش به ۱.۰۹۷۵ دلار رسید تا ارزش یورو در برابر دلار طی این هفته ۰.۳۴ درصد افزایش یافته باشد. بر خلاف یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند پس از آن‌که گزارشاتی از آماده شدن دولت انگلیس برای یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا منتشر شد، در برابر دلار دست به عقب‌نشینی زد تا جایی که هر پوند با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱.۲۲۹۴ دلار رسید. پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است. هر فرانک نیز به ازای ۱.۰۰۴۵ دلار مبادله شد.ارزش دلار آمریکا در برابر همتای کانادایی کاهش و در برابر همتای سنگاپوری افزایش یافت تا جایی که هر دلار آمریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۲۹۴ و ۱.۳۸۰۴ دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.

کاهش شدید ذخایر ارزی چین

از سوي ديگر،  ذخایر ارزی چین تا پایان ماه سپتامبر حدود ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت.به گزارش رویترز، داده های جدید نشان می‌دهد که حجم ذخایر ارزی دومین اقتصاد بزرگ جهان تا پایان ماه سپتامبر با ۱۴.۸ میلیارد دلار کاهش نسبت به ماه قبل به ۳.۰۹۲ تریلیون دلار رسیده است که کمترین سطح ثبت شده از ماه اوت تاکنون محسوب می‌شود. این کاهش هم‌چنین شدیدترین کاهش ماهانه ذخایر ارزی چین در طول ۲۵ ماه اخیر است.
سازمان نظارت بر معاملات ارزی چین در گزارشی به همین مناسبت اعلام کرد که احتمالا به دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان، افزایش رویکرد حمایت‌گرایانه برخی کشورها و افزایش یکجانبه گرایی در عرصه بین الملل، فضای نامطمئن اقتصاد جهانی تداوم خواهد یافت.
با وجود کاهش رشد اقتصادی و تشدید جنگ تجاری با آمریکا، چین به کمک اصلاحات جدید موفق شد تا جریان خروج سرمایه را از سال گذشته تا حد زیادی کنترل کند. از اکتبر ۲۰۱۸ بدین سو ذخایر ارزی چین عموما رو به افزایش بوده است. با وجود تقویت ۰.۴۷ درصدی ارزش دلار در برابر پنج ارز مهم جهانی، در ماه سپتامبر ارزش یوان در برابر دلار ۰.۱۴ درصد تقویت شد.  
از سال ۲۰۱۵ تاکنون بانک مرکزی چین ۱ تریلیون دلار برای حمایت از یوان هزینه کرده است. مقامات چینی هم چنین برای رسیدن رشد اقتصادی به محدوده هدف گذاری شده شش درصدی در سه ماهه سوم سال، تاکنون ده ها میلیارد دلار پول به بازار تزریق کرده اند.
قرار است پس از دو ماه تنش زایی، مقامات چینی و آمریکایی مجددا با یکدیگر بر سر راهکارهای رسیدن به توافق تجاری دیدار کنند هر چند که بیشتر تحلیل گران معتقدند نباید انتظار رسیدن به یک توافق پایدار را در کوتاه مدت داشت.
هم چنین میزان ذخایر طلای چین نیز در ماه سپتامبر کاهشی بوده است و از ۹۵.۴۵ میلیارد دلار در ماه اوت به ۹۳.۰۴۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. در سال های اخیر بیشترین رکورد ذخایر ارزی چین مربوط به ژوئن ۲۰۱۴ با ۳.۹۹۳ تریلیون دلار و کمترین رکورد مربوط به دسامبر ۱۹۸۰ با ۲.۲۶ میلیارد دلار بوده است