:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افت يوآن

دلار با نرخ آزاد براي تامين ارز اربعین

در بازار طلا نيز با كاهش اونس جهاني طلا به 1499 دلار و اعلام نرخ دلار آزاد و نقدي به قيمت 11440 تومان،‌ مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با كاهش سه هزار توماني يك ميليون و 764 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 200 تومان، سكه طرح جديد با كاهش هشت هزار توماني 4 ميليون تومان، طرح قديم بدون تغيير نسبت به روز قبل 3 ميليون و 990 هزار تومان، نيم سكه با افزايش ده هزار توماني 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 250 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
اقتصاد گردان -
روز  دوشنبه 15 مهر 98،  قيمت جهاني اونس طلا با كاهش به 1498 دلار رسيد و البته در ساعات عصر به 1497 دلار رسيد. همچنين با اعلام نرخ  دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي، به قيمت 11440 تومان،  بازار ارز و طلا در داخل كشور همچنان روند با ثبات هفته هاي اخير خود را ادامه داد و برخي نرخ ها با كاهش مواجه شد.
به گزارش تعادل، در بازار ارز قيمت ها  به روند با ثبات خود ادامه دادند صرافي هاي مجاز بانكي و ملي نرخ خريد دلار 11 هزار و 300 تومان، و نرخ فروش دلار را 11 هزار و 400 تومان اعلام كردند. قيمت خريد يورو 12 هزار و 500 تومان و قيمت فروش يورو را با اندكي كاهش نسبت به روز پنج شنبه 12 هزار و 600 تومان اعلام شد.
روز دوشنبه 15 مهر 98 ،همچنين در سامانه سنا نيز نرخ دلار لحظه اي به 11400 و يورو به 12600 تومان رسيد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه 14 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 336 تومان، يورو 12 هزار و 528 تومان، پوند انگليس 13 هزار و 913 تومان، درهم امارات 3 هزار و 96 تومان، لير تركيه 2 هزار و 80 تومان و يوآن چين يك هزار و 678 تومان  اعلام كرد.
در بازار طلا نيز با كاهش اونس جهاني طلا به 1499 دلار و اعلام نرخ دلار آزاد و نقدي به قيمت 11440 تومان،‌ مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با كاهش سه هزار توماني يك ميليون و 764 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 200 تومان، سكه طرح جديد با كاهش هشت هزار توماني 4 ميليون تومان، طرح قديم بدون تغيير نسبت به روز قبل 3 ميليون و 990 هزار تومان، نيم سكه با افزايش ده هزار توماني 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 250 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۹۸ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
در بازار ارز رسمي نيز، بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه 15 مهر ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۱ ریال کاهش ۵۱ هزار و ۷۷۵ ریال و هر یورو نیز با ۵ ریال افزایش ۴۶ هزار و ۱۱۷ ریال ارزش‌گذاری شد.
همچنين حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که تنظیم بازار کالاهای اساسی برای دولت یک اولویت مهم به‌شمار می‌رود، اعلام کرد که در حال حاضر هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد.

ارز اربعين

در خبري ديگر گرچه از رویه بانک مرکزی برای عرضه ارز به نظر می‌رسید که برای ارز اربعین هم دلار ارائه نشود، اما اکنون برخی بانک‌ها فقط دلار پرداخت می‌کنند، البته نرخ هم‌سطح بازار است.
به گزارش ایسنا، پایان شهریورماه بانک مرکزی اعلام کرد که ارز اربعین را تامین خواهد کرد و زائران می‌توانند حداکثر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌منظور پوشش برخی از هزینه‌های تهیه کنند.
در حالی از نیمه سال گذشته و تغییر پایه معاملات به یورو و از سویی توجه به ذخایر دلاری، دیگر ارزهای ارائه شده در بانک‌ها به ویژه ارز مسافری با دلار نبود و یورو یا ارزهای معادل پرداخت می‌شد که این انتظار وجود داشت که با توجه به اعلام بانک مرکزی، ارز اربعین نیز دلاری نباشد.
اما بررسی‌های میدانی از شعب بانکی ارائه کننده ارز اربعین نشان داد که در مواردی بانک‌ها فقط دلار پرداخت می‌کنند و هیچ ارز دیگری مطرح نیست.
پیگیری موضوع از این حکایت داشت که دست بانک‌ها برای ارائه نوع ارز باز بوده و در حد تعیین شده می‌توانند ارزی که در دسترس داشته و موجودی خوبی دارند ارائه کنند؛ از این‌رو بانک‌هایی که به دلایلی منبع دلاری بالایی دارند بجای یورو یا سایر ارزها، دلار ارائه می‌کنند.
اما در این بین نکته مورد توجه پرداخت ارز با نرخ صرافی‌های مجاز بانکی و هم‌سطح بازار بود؛ به طوری که هر دلار برای امروز حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان برای زائران اربعین قیمت خورده است.

این در حالی است که در اعلام ابتدایی بانک مرکزی قرار بود ارز اربعین با نرخ بازار ثانویه یا نیمایی باشد که اکنون اعمال نمی‌شود، البته این روزها نرخ بازار نیما و بازار نیز در برخی زمان‌ها تفاوت قابل توجهی ندارد.
به هر صورت بانک مرکزی مکلف به تامین ارز مورد نیاز است و حتی اگر قیمت ارائه شده هم‌سطح بازار باشد باید از کانال رسمی انجام شود. در عین حال که تجربه نشان داده در ارائه ارز به ویژه ارز مسافری هر گونه اختلاف قیمت با بازار موجب ایجاد رانت و دلالی شده است.

افت يوآن

به گزارش بلومبرگ انگلیسی، صبح دوشنبه، در حالی که هنوز بازارهای آمریکا باز نشده‌اند، با انتشار گزارشی از این که چین برای توافق تجاری گسترده با ترامپ، بیش از پیش بی‌میل شده است، سهام آمریکا و یوآن چین افت کردند، در حالی که قیمت اوراق خزانه‌داری بالا رفت.  
مقامات ارشد چین می‌گویند طیف موضوعات تجاری‌ای که آنها تمایل دارند در مورد آنها مذاکره کنند، به شدت محدود شده است.  اس‌اندپی۵۰۰ با باز شدن بورس لندن ۰.۴ درصد افت کرد. شاخص یورو استاکس۵۰ توانست ۰.۱ درصد بالا برود.
گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که شاخص نیکی ژاپن هم ۰.۱۶ درصد افت کرده است و نتوانست از رشد روز جمعه وال‌استریت سود ببرد. روز جمعه، سهام وال‌استریت پس از گزارش اشتغال آمریکا، که اضطراب بازار را کاهش داد، جهش کردند.
گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۱۶ درصد بالا رفت، در حالی که شاخص سی‌ان‌بی‌سی۱۰۰ آسیا ۰.۰۸ درصد پایین آمد. کوسپی کره‌جنوبی با رشد جزئی ۰.۰۵ درصدی روبرو شد، در حالی که ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۷۱ درصد رشد کرد.  در بازار ارز، ین در برابر دلار نرخ خود را ۰.۱ درصد تقویت کرد و به ۱۰۶.۸۸ واحد رساند.  یوآن چین ۰.۲ درصد در برابر دلار افت کرد و به نرخ برابری ۷.۱۲۷۵ رسید.با بالا رفتن قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا، سود آنها به ۱.۵۲ درصد کاهش یافت.