:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
اردوغان خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره در ترکیه / ذخایر ارزی هند رکورد زد

كاهش اندك نرخ ارز و طلا / عدم استقبال از رمز ارز دیجیتال فيس بوك

روز یکشنبه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 1505 دلار و 20 سنت اعلام شد که اندکی ارزان شده است. به تبع آن قیمت‌ها در بازار داخلی با کاهش همراه شد؛ به طوریکه قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار چهار میلیون و ۸۰۰۰ تومان است که ۲۰۰۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت دارد.سکه تمام بهار طرح قدیم نیز بدون تغییر قیمت، سه میلیون و ۹۹۰ هزار تومان مانده است.اما نیم‌سکه ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و دو میلیون و ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در این میان سكه طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار، و ربع سکه بدون تغییر مانده و یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین سکه یک گرمی ۸۵۰ هزار تومان است که تغییر قیمتی نداشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با کاهش هزار تومانی قیمت، ۴۰۸ هزار تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد می‌شود و مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار يا آبشده به 1 ميليون و 767 هزار تومان معامله مي شود.
کد خبر: ۱۴۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
قیمت ارز که روز شنبه ثابت بود روز يكشنبه 14 مهر 98 با کاهش همراه شد  و قیمت‌ها در بازار ارز و طلا نسبت به روز شنبه کاهش یافت. البته این میزان کاهش اندک بوده و متاثر از كاهش نرخ دلار بوده است. روز یکشنبه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 1505 دلار و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به 11430 تومان رسيد.


صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش یافته است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11400 و نرخ يورو به 12600 تومان رسيد. سامانه سنا براي روز شنبه نيز نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده براي دلار را 11387، لير تركيه 2085، يورو 12565، درهم 3120، پوند 14018، يوآن 1614 تومان اعلام كرد. 
بانک‌ها روز (۱۴ مهرماه) هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۳۰۷ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۷۲ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۹۵۴ تومان است.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۸۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
روز یکشنبه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 1505 دلار و 20 سنت اعلام شد که اندکی ارزان شده است. به تبع آن قیمت‌ها در بازار داخلی با کاهش همراه شد؛ به طوریکه قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار چهار میلیون و ۸۰۰۰ تومان است که ۲۰۰۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت دارد.سکه تمام بهار طرح قدیم نیز بدون تغییر قیمت، سه میلیون و ۹۹۰ هزار تومان مانده است.اما نیم‌سکه ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و دو میلیون و ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در این میان سكه طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار،  و ربع سکه بدون تغییر مانده و یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین سکه یک گرمی ۸۵۰ هزار تومان است که تغییر قیمتی نداشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با کاهش هزار تومانی قیمت، ۴۰۸ هزار تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد می‌شود و مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار يا آبشده به 1 ميليون و 767 هزار تومان معامله مي شود. 

بازار ارز در این روزها به ثبات پایداری رسیده به طوریکه حدود یکماه است که نرخ دلار و یورو در محدود ۵۰ تا ۱۰۰تومان نوسان داشته و در بسیاری از روزها نیز بدون تغییر مانده است.بر این اساس نرخ هر دلار آمریکا با ۵۰تومان کاهش برای فروش ۱۱۴۰۰ و برای خرید ۱۱۳۰۰تومان است.قیمت یورو نیز با همین مقدار کاهش به ۱۲۶۰۰تومان برای فروش و ۱۲۵۰۰تومان برای خرید رسید.
در بازار ارز روز یکشنبه قیمت‌ها کاهشی بود؛ به گونه‌ای که قیمت ارز در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش یافت و قیمت خرید دلار ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بود.همچنین این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریدند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان فروختند.

اردوغان خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره در ترکیه

 از سوي ديگر، در بازار جهاني،  رئیس جمهور ترکیه گفت که تلاش‌ها برای رسیدن به اهداف افق ۲۰۲۳ این کشور ادامه خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان هم‌چنین با تمجید از اقدام بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره گفت: با مداخله به موقع بانک مرکزی، نرخ بهره به سطح معقولی کاهش پیدا کرده است اما معتقدم که آن ها نرخ بهره را بیش‌تر کاهش خواهند داد چرا که هنوز فضای کافی برای این کار وجود دارد.
رجب طیب اردوغان که همانند همتای آمریکایی‌اش به اتخاذ رویکر انتقادی از نرخ بهره بالا مشهور است، پیش‌تر گفته بود: من نسبت به نرخ بهره آلرژی دارم. من کاملا مخالف نرخ بهره بالا هستم. اردوغان نرخ بهره بالا را مادر شیاطین خوانده بود.
به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است تا جایی که بانک مرکزی نخستین بار در ماه ژوئیه نرخ بهره را به ۱۹.۷۵ درصد کاهش داد و سپس ماه سپتامبر یک بار دیگر نرخ بهره را با ۳.۲۵ درصد کاهش به ۱۶.۵ درصد رساند. انتظار می‌رود که این روند کماکان ادامه داشته باشد.
طبق برنامه جدید اقتصادی ترکیه که هفته پیش توسط برات البایراک، وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه از آن رونمایی شد، متغیرهای کلان اقتصادی ترکیه نظیر: تورم، نرخ بیکاری، کسری بودجه، حساب جاری، ثبات مالی و رشد اقتصادی دچار تحولات زیادی خواهند شد. پیش‌تر وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه گفته بود برای سال ۲۰۲۲، دستیابی به تورم ۴.۹ درصدی، نرخ بیکاری ۹.۸ درصدی و رشد ۵ درصدی هدف‌گذاری شده است. نرخ تورم ترکیه که در سال گذشته به بالای ۲۵ درصد نیز رسید، در ماه سپتامبر و پس از سه سال برای نخستین بار تک رقمی شد و به ۹.۲۶ درصد رسید.

ذخایر ارزی هند رکورد زد

از سوي ديگر، ذخایر ارزی هند تا پایان ماه سپتامبر به بالاترین سطح تاریخ خود رسید.
به گزارش بیزینس ایندیا، بانک مرکزی هند در گزارش جدید خود از وضعیت ذخایر این کشور اعلام کرد که  هند تا پایان ماه سپتامبر ۴۳۳.۵۹ میلیارد دلار ذخیره ارزی و طلا داشته است که بالاترین رکورد ثبت‌شده ذخایر ارزی در این کشور محسوب می شود. این رکورد شکنی تازه به دنبال افزایش ۵.۰۲ میلیارد دلاری ذخایر در طی ماه سپتامبر رخ داده است. از مجموع ذخیار ارزی فوق، ۴۰۱.۶۲ میلیارد دلار به شکل ارز خارجی و ۲۶.۹۵ میلیارد دلار را طلا تشکیل داده است.
شاکتیکانتا داس، رئیس بانک مرکزی هند در نشست خبری خود به مناسبت این رکوردشکنی گفت که هند بین ماه های آوریل تا اکتبر، ۲۱.۷ میلیارد دلار به ذخیار طلا و ارز خود افزوده است. ذخایر ارزی هند بیشتر از همه بر حسب دلار بوده است و به ترتیب یورو، پوند و ین ژاپن در رده‌های دوم تا چهارم ذخایر ارزی قرار داشته اند.
 میزان ذخایر ارزی به شکل حق برداشت مخصوص از صندوق بین المللی پول بر خلاف ذخایر ارز و طلا کاهشی بوده است و با هفت میلیون دلار کاهش به ۱.۴۲۸ میلیارد دلار رسیده است. هم چنین طبق اعلام بانک مرکزی هند، ذخایر ارزی هند در نزد صندوق بین المللی پول با ۱۷ میلیون دلار کاهش به ۳.۶۰۶ میلیارد دلار رسیده است.
انتشار خبر رکوردشکنی ذخایر ارزی هند باعث تقویت ارزش پول ملی این کشور در معاملات ارزی شد تا جایی که هر دلار آمریکا به ۷۰.۸۴ روپیه، هر یورو به ۷۷.۷۸ روپیه، هر پوند انگلیس به ۸۷.۳۷ روپیه و هر فرانک سوئیس به ۷۱.۱۵ روپیه کاهش یافتند. هم چنین ارزش روپیه به ۱.۵۰۹۶ ین ژاپن رسید.
به گفته رویترز، به دنبال افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، هند در ماه سپتامبر ۲۶ تن طلا وارد کرده است که پایین ترین میزان واردات ماهانه این کشور در طول سه سال اخیر محسوب می شود. این رقم در مقایسه با سپتامبر سال گذشته ۶۸ درصد کاهش داشته است.

عدم استقبال از رمزارز دیجیتال 

درگاه پرداخت الکترونیک PayPal نخستین شرکت فعال در حوزه مالی بود که اعلام کرد از رمزارز دیجیتال لیبرای فیس‌بوک پشتیبانی نخواهد کرد.به گزارش ایسنا، بعد از آنکه بانک‌های حاضر در شورای مشاوره فدرال (FAC) پروژه رمزارز دیجیتال توسعه داده شده توسط فیس‌بوک را به عنوان یک تهدید برشمردند و عنوان کردند که لیبرا توانایی و پتانسیل ایجاد سیستم بانکداری سایه را دارد که منجر به کاهش بالقوه در حساب‌های سپرده و همچنین کاهش حجم پرداخت‌های بانکی خواهد شد، شرکت PayPal به عنوان یکی از بزرگترین درگاههای پرداخت الکترونیک در جهان، اعلام کرد که از این رمزارز پشتیبانی نخواهد کرد و این بدان معناست که کاربران و مشترکان قادر نخواهند بود از لیبرا برای پرداخت‌های الکترونیک خود استفاده کنند.
بر اساس گزارش گاردین، PayPal به تازگی تصمیم گرفته است که درحال حاضر از پشتیبانی لیبرا صرف نظر کند و بدین ترتیب از شرکت در انجمن حمایت از آن نیز خارج شود.
این در حالیست که در ادامه بیانیه این شرکت ذکر شده است: ما با این حال، از انگیزه‌های فیس‌بوک برای ارائه لیبرا استقبال خواهیم کرد و بسیار مشتاقانه در انتظار موفقیت آن در آینده خواهیم نشست.
برخی از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که با اقدام و تصمیم اخیر شرکت PayPal برای خروج و عدم پشتیبانی از لیبرا، برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و فعال در حوزه های مالی نظیر اوبر، اسپاتیفای، ویزاکارت و مسترکارت نیز تصمیم خواهند گرفت که همین کار را کنند و بدین ترتیب این احتمال وجود خواهد داشت که به زودی آنها نیز اعلام کنند که لیبرا را به نوعی تحریم خواهند کرد و امکان مبادلات مالی از طریق این رمزارز را به کاربران و مشترکان خود نخواهند داد.
به نظر می‌رسد که مدیرعامل اپل مخالف ورود این غول تکنولوژی به حوزه رمزارزهای دیجیتال است و نمی‌خواهد به گرفتاری و درگیری‌های فیس‌بوک در ارائه رمزارز لیبرا دچار شود.   
به گزارش ایسنا، تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، به تازگی در مصاحبه و گفتگویی با روزنامه Les Echos در خصوص رمزارزهای دیجیتال و تمایل این غول تکنولوژی به این حوزه اظهارنظر کرده و گفته که مخالف صد در صدی ورود و دخالت اپل و سایر شرکت‌های خصوصی و تکنولوژی به حوزه‌های مالی و اقتصادی کلان است.
وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به تلاش فیس‌بوک برای ورود به حوزه‌های مالی کلان، خاطرنشان کرد: من بر این باورم که شرکت‌های خصوصی نباید وارد حوزه‌هایی که تحت کنترل و نظارت دولت کشورهای مختلف است، شده و با نفوذ به آن، به دنبال کسب قدرت و سهام بیشتر باشند. به نظر من، شرکت‌های خصوصی از راههای دیگری که به حوزه‌های دولتی وارد نمی‌شود، باید برای خود اعتبار و قدرت به دست بیاورند.
بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ورود اپل به حوزه‌های مالی و ارائه رمزارزهای دیجیتال وجود دارد یا خیر، بسیار قاطعانه گفت: "نه" و از سایر شرکت‌های تکنولوژی همچون فیس‌بوک نیز درخواست کرد که به منظور جلوگیری از به دردسر افتادن، پای خود را از حوزه های مالی کلان همچون رمزارز بیرون بکشند.
فیس‌بوک در طول یک سال اخیر تلاش‌های گسترده و بی وقفه ای به منظور ارائه و معرفی رمزارزی تحت عنوان لیبرا کرده است که در ماههای گذشته تحت‌تاثیر اثرگذاری بر سیاست‌های پول ملی کشورها به شدت از سوی مقامات دولتی و نهادهای قانون گزاری با مخالفت و مشکلات متعددی روبرو شده است. با اینکه گفته شده است لیبرا در سال ۲۰۲۰ میلادی ارائه و عرضه خواهد شد، اما به نظر می رسد که قانون گزاران ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بارها خواستار توقف آن شده اند.