:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
به دنبال كاهش نرخ اونس جهاني طلا رخ داد

سكه به زير 4 ميليون رسيد / اونس جهاني طلا 1468 دلار شد / كاهش سهم دلار از ذخاير ارزي جهان به 51 درصد

با كاهش نرخ دلار و قيمت اونس جهاني، روز سه شنبه، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده به 1 ميليون و 755 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار 405 هزار، سكه طرح جديد 3 ميليون و 987 هزار، سكه طرح قديم 3 ميليون و 975 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 240 هزار و سكه گرمي 850 هزار تومان معامله شد.
کد خبر: ۱۴۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
روز سه شنبه 9 مهر 98، بازار طلا و ارز همچنان به روند كاهشي خود ادامه داد و با اعلام نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1468 دلار كه حدود 50 دلار از هفته هاي قبل كمتر شده است، و همچنين با اعلام كاهش 50 توماني نرخ دلار كه قيمت دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي را به 1490 تومان كاهش داده، سرانجام قيمت سكه به زير 4 ميليون تومان رسيد.

 با كاهش نرخ دلار و قيمت اونس جهاني، روز سه شنبه، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده به 1 ميليون و 755 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار 405 هزار، سكه طرح جديد 3 ميليون و 987 هزار، سكه طرح قديم 3 ميليون و 975 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 240 هزار و سكه گرمي 850 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز نيز نرخ لحظه اي در سامانه سنا براي دلار به 11450 تومان ويورو 12650 تومان رسيد. سامانه سنا ميانگين نرخ هاي معامله شده ارز در روز دوشنبه را براي دلار 11397، يورو 12620، درهم 3102، پوند 14105، يوان 1732، لير تركيه 2104 تومان اعلام كرد.  همچنين در سامانه نيما نيز نرخ حواله اي ارز براي دلار 10851، يورو 11986، درهم 2857 و يوآن 1532 تومان اعلام شده است.

دلار ۵۰ تومان ارزان شد

 قیمت ارز در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش یافت.بانک‌ها هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۳۲۷ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۱۴ تومان می‌خرند.قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۹۹۵ تومان است.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۱۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش یافته است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند.
سکه یکساله ۱.۵ میلیون ارزان شد
رئیس کمسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: مهر سال قبل قیمت سکه به بالاترین سطح خود یعنی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید ولی در مهر امسال قیمت سکه در محدوده ۴ میلیون تومان بود. سکه دیگر جاذبه به عنوان سرمایه گذاری را از دست داده است.در هفته‌های اخیر حباب سکه و نیم سکه صفر شده است ولی ربع سکه و گرمی هنوز دارای حباب اندکی هستند.
سند راهبردي طلا
همچنين ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با تدوین سند راهبردی صنعت طلا و جواهر گفت: مدتها بودکه اتحادیه این نیاز را احساس کرده بود و در جلساتی که با مسئولین مربوطه در وزارت صمت داشته ایم این نیاز صنعت طلا و جواهر عنوان شده بود و بالاخره در این جلسات به این امر توجه شد که تقویت صنعت طلا و رفع موانع و مشکلات آن می تواند باعث اشتغال زایی و ارزآوری برای کشور شود و این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد. وزارت صنعت و معدن و سازمان های مربوطه به این امر ورود و عنوان کردندکه پیشنهادات، راهکارهای ارائه شده توسط تشکل‌ها و دست اندرکاران بخش خصوصی، می تواند مسیر راه شوند و برپایه آنها عمل شود . هر چیزی می تواند در دل این سند قرار بگیرد؛ صادرات، واردات، ورود طلای خام و شمش، شهرک های صنعتی، برند سازی و ..  که اگر این اتفاق روی دهد می توانیم به جایگاه قبلی خود در دنیا باز گردیم. ایران جز هفت کشور صاحب این صنعت است و اگر بسترهای مناسب رشد آن فراهم شود و نگاه مثبتی به آن شکل گیرد، می توانیم به عنوان یک صنعت اشتغال زا و با بهره وری بالا به آن تکیه کنیم.
وي افزود: امیدواریم با روندی که وجود دارد استارت اجرایی شدن این سند به زودی زده شود و تا اواخر امسال یا نهایت اوایل سال آینده به نتیجه ای برسیم. ما برای سال 1404 چشم اندازی را ترسیم کرده ایم و امیدواریم به سقف مورد نظر برسیم و مطمئنا نتیجه مطلوب آن اشتغال زایی و آرامش اقتصاد کشور است.
بررسی موضوع رمز ارز ملی توسط بانک مرکزی
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بررسی موضوع رمزارز ملی توسط بانک مرکزی گفت: رمز ارز ملی فرصتی بزرگ در شرایط تحریم برای افزایش سرعت مبادلات اقتصادی میان ایران با کشورهای منطقه است.
رضا تقی پور در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تاثیرات رمز ارزها در نظام اقتصادی گفت: ارزهای رمزنگاری شده یکی از محصولات فناوری بلاکچین هستند که در نظام اقتصاد کلان تاثیرات بسیار زیادی خواهند داشت؛ همچنین ارزهای رمزنگار در تغییر مدل پرداخت و تجاری کسب و کارها تاثیراتی به دنبال دارند که دولت‌ها و کسب و کارها در مواجهه با آنها باید اقدامات لازم را انجام دهند؛ متاسفانه در ایران موضوع فناوری بلاکچین و ارزهای رمزنگار صرفا به بیت کوین و استخراج رمز ارز محدود شده در حالی که این یک صنعت نوین جدید است و باید به تمامی بخش‌های آن برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزایا توجه داشت که نیازمند اقدامات جدی دولت و همیاری شورا و مرکز ملی فضای مجازی است.
عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: دولت‌ها در ایران همواره در برابر فناوری‌های جدید گارد داشته‌اند و همین موضوع باعث شده تا تهیه سند برای قانونگذاری و استفاده از فرصت فناوری‌های جدید زمان بسیار زیادی ببرد که علاوه بر از دست رفتن فرصت‌های متعدد سبب ایجاد مخاطرات اقتصادی و اجتماعی می‌شود؛ در زمینه فناوری بلاک‌چین و رمز ارزها در سطح ملی باید سندی تهیه شود تا چارچوب فعالیت و استفاده از این فناوری‌های جدید در بخش‌ها و سطوح کسب و کاری مختلف مشخص شود؛ همچنین باید بررسی شود که فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری شده برای سیستم بانکی و نظام پرداخت کشور چه فوایدی به دنبال دارد و در عین باعث ایجاد چه مخاطراتی خواهد شد تا از آنها در چرخه مثبت استفاده کنیم.
وی در خصوص وضعیت قانونگذاری برای رمز ارزها و گفتگو پیرامون ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین در شورای عالی فضای مجازی گفت: در خصوص ارزهای رمزنگاری شده در شورای عالی فضای مجازی به صورت مختصر صحبت‌هایی مطرح شد و گزارشی نیز از سوی شورا به دولت در زمینه استخراج بیت کوین و ارزهای رمزنگار و سوءاستفاده ماینرها از برق ارزان صنعتی و کشاورزی ارائه شد و تاکید شد باید فضای ماینینگ ساماندهی شود که در همین راستا نیز از سوی دولت اقداماتی انجام شد، اما در ادامه دولت قرار بود در حوزه رمز ارزها و فناوری دفتر کل توزیع شده با اعلام چارچوب‌هایی ساماندهی انجام شود و لایحه‌ای به مجلس برود که این مسئله هنوز محقق نشده و دیگر بحثی در شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تا به امروز نبوده است.
تقی پور در خصوص استفاده از ارزهای رمزنگار در نظام اقتصادی و مالی گفت: با توجه به اینکه فناوری بلاکچین تحریم شدنی نیست و ارزهای رمزنگار نیز قابلیت دور زدن تحری‌ها و جابه جایی اعتبار به صورت خُرد را دارند می‌توانند در نظام اقتصادی و مالی در شرایط تحریمی و محدودیت‌های بانکی برای استفاده‌های نچندان عمده مورد استفاده قرار بگیرند، اما باید توجه داشت که برای ارزهای رمزنگار تحقیقات انجام داد و نمونه‌های مناسب از رمز ارزهای جهانروا را مجاز دانست و از آنها استفاده کرد تا از طریق رمز ارزهای دارای نوسانات متعدد یا بدون پشتوانه نظام اقتصادی متضرر نشود و کلاهبردای برای شهروندان رخ ندهد.
عضو شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: رمز ارز ملی که از سوی بانک مرکزی با تاکید دولت در حال پیگیری است، می‌تواند فرصتی بزرگ در شرایط تحریم برای افزایش سرعت تبادل اعتبار و مبادلا پولی میان ایران با کشورهای منطقه و مورد طرف قرار داد باشد و باید ارز رمزنگار ملی از سوی بانک مرکزی کشور سریعتر و به صورت جدی مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ اعتقاد دارم که بیت کوین به دلیل عدم پشتوانه می‌تواند برای کشور مشکل ساز باشد و باید با داخلی سازی نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.
یورو ارزان شد
 به دنبال تضعیف مجدد یورو، ارزش دلار در بازارهای جهانی تقویت شد.
به گزارش رویترز، به دنبال انتشار گزارش های جدید از مثبت شدن مجدد رشد بخش تولید آمریکا، تقاضا برای خرید دلار تقویت شد. این خبر در کنار تضعیف یورو و پوند به صعود دلار منجر شد.
در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی جهانی هر دلار به ۱۰۷.۸۵ ین رسید تا بالاترین سطح دو هفته اخیر خود در برابر ارز ژاپنی را به ثبت برساند. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا با ۰.۰۲ درصد افزایش به ازای ۱.۴۸۷۷ دلار مبادله شد تا ارزش دلار استرالیا در کمترین سطوح سه هفته اخیر قرار گیرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۹۹.۴۰۲  واحد رسید.
ریچارد فالکن‌هال، استراتژیست ارزی در موسسه " اس ای بی" گفت: تا زمانی که چشم انداز اقتصاد جهانی نامطمئن است و تنش های ژئوپلتیکی کاهش نیافته اند، انتظار داریم روند کنونی بازار ارز ادامه داشته باشد. پیش بینی ما این است که دلار امسال به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و ارزهای نوظهور ضعیف باقی خواهند ماند.
از سوی دیگر پس از آن که آمارهای ضعیف بخش های مختلف اقتصاد آلمان و باقی ماندن نرخ تورم در منطقه یورو در سطح کمتر از محدوده هدف بانک مرکزی اروپا، آب سردی بر پیکر یورو ریخت، ارزش ارز واحد اروپایی در برابر دلار به کمترین سطح دو سال اخیر خود رسید وهر یورو به ۱.۰۸۹۱ دلار عقب‌نشینی کرد.
بانک مرکزی اروپا دوازدهم سپتامبر امسال از بسته محرک جدید اقتصادی خود به منظور تقویت رشد در سطح منطقه یورو رونمایی کرد اما همان گونه که انتظارش می رفت، حتی افزایش مخارج نیز تاکنون نتوانسته است کمکی به حل اوضاع اقتصادی بغرنج کشورهای اروپایی کند و شاخص های مربوط به رشد اقتصادی، نرخ تورم، سطح تولید و اطمینان تجاری همگی در سطوح پایینی قرار دارند.
ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " میزوهو سکیوریتیز" گفت: داده‌های اقتصادی ممکن است به نفع دلار باشند. اخبار مربوط به بازارهای پولی در استرالیا و اروپا از تقویت بیشتر دلار حمایت می کنند.
به مانند یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند نیز در برابر دلار عقب نشینی کرد تا جایی که هر پوند به ۱.۲۲۹۰ دلار رسید. هر فرانک نیز به ازای ۱.۰۰۰۹ دلار مبادله شد.
ارزش دلار آمریکا در برابر همتایان کانادایی و سنگاپوری نیز افزایش یافت تا جایی که هر دلار آمریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۲۴۸ و ۱.۳۸۴۱ دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.

سهم دلار از ذخایر جهانی در کمترین سطح ۶ سال اخیر
 
صندوق‌ بین‌المللی پول اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۳ رسیده است.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به کاهش است و ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس در حال گرفتن جای اسکناس سبز هستند. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان بیشترین کاهش دو دهه اخیر خود را تجربه کرده است و به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۳ تاکنون رسیده است.
در حال حاضر ۶.۷۹ تریلیون دلار از ذخایر ارزی جهانی را دلار تشکیل می‌دهد که در مقایسه با پایان سه ماهه دوم سال، از نظر ارزشی ۵۰ میلیارد دلار و از نظر درصدی ۰.۲۵ درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب در حال حاضر دلار ۵۱.۶۳ درصد از کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد.
ذخایر ارزی که به مجموع ذخایر ارزی مختلف بانک‌های مرکزی جهان برای عمل به تعهدات ارزی اطلاق می شود به ۱۱.۰۲ تریلیون دلار رسیده است که ۰.۱۲ تریلیون دلار بیشتر از گزارش قبلی است. طی این مدت سهم ین ژاپن، یورو و یوان چین از ذخایر ارزی افزایش یافته است.
خوان پرز، معامله گر ارزی در موسسه " تمپوس اینک" گفت: به لطف موافقت صندوق بین المللی پول با پذیرش یوان به عنوان ارز جهانی، این واحد پولی رفته رفته جای خود را  در جمع بزرگان ارزی پیدا می کند. علاوه بر آن شاهد هستیم که یورو آرام ارام در حال تبدیل شدن به ارزی امن است اما کماکان ین ارز جذاب‌تری برای زمان تلاطم به نظر می رسد.  
به گفته صندوق بین‌المللی پول، در حال حاضر حجم ین از ذخایر ارز یجهانی به ۵.۴۱ درصد افزایش پیدا کرده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی سابقه است. یوان نیز اکنون ۱.۹۷ درصد کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می دهد که از زمان پذیرفته شدن به عنوان ارز جهانی در سال ۲۰۱۶ یک رکورد محسوب می شود.