:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تاثیر عرضه طلا خام در بورس

جزییات دریافت ارز اربعین برای زائرین / افت ۲۱ دلاری قیمت اونس طلا / ورود دینار در چرخه بانک مرکزی

روز يكشنبه 7 شهريور 98، با اعلام نرخ دلار آزاد در معاملات نقدي به قيمت 11480 تومان و قيمت اونس جهاني 1497 دلار، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 775 هزار تومان، هر گرم طلاي 18 عيار به 409 هزار و 700 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 20 هزار، و سكه طرح قديم بهار آزادي به 4 ميليون تومان رسيد. نيم سكه نيز 2 ميليون و 50 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 280 هزار، سكه گرمي 840 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري

قيمت اونس جهاني به دنبال كاهش قابل توجه هفته گذشته، در هفته جاري نيز به كاهش خود ادامه داد و روز يكشنه  به زير 1500 دلار و ثبت قيمت 1497 دلار رسيد. براين اساس، از هفته گذشته بازار طلاي ايران نيز تحت تاثير قرار گرفته و از جمله نرخ سكه به مرز 4 ميليون تومان نزديك شده است. 
  روز يكشنبه 7 شهريور 98، با اعلام نرخ دلار آزاد در معاملات نقدي به قيمت 11480 تومان و قيمت اونس جهاني 1497 دلار،  مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 775 هزار تومان، هر گرم طلاي 18 عيار به 409 هزار و 700 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 20 هزار، و سكه طرح قديم بهار آزادي به 4 ميليون تومان رسيد. نيم سكه نيز   2 ميليون و 50 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 280 هزار، سكه گرمي 840 هزار تومان معامله شد. 
در بازار ارز نيز قیمت ارز نسبت به روز شنبه با تغییر چندانی روبرو نبوده و ثبات نسبی داشته است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11450 تومان و يورو به 12700 تومان رسيد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز در روز شنبه را نيز براي دلار 11333، لير تركيه 2083، يورو 12596، درهم 3115، يوآن 1693، پوند 14031 تومان اعلام كرد. 
 ارز مسافرتی نیز حدود ۱۳ هزار تومان از سوی بانک‌های عامل در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۳۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
قیمت دلار که در روزهای گذشته با ثبات همراه بود، افزایش اندکی یافته که بر همین اساس بانک‌ها هفتم مهرماه هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۳۵۴ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۴۱ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۹ تومان است.

اثر افت قيمت اونس جهاني بر بازار طلا

یک عضو اتحادیه طلا و جواهر، با اشاره به افت ۲۱ دلاری قیمت طلا جهانی از روند کاهشی بازار طلا و سکه در ایران خبر داد.
به گزارش تعادل، محمد کشتی آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه طی روزهای اخیر، اظهار داشت: روند کاهشی بازار طلا و سکه در هفته اخیر ناشی از کاهش قیمت جهانی طلا است به این شکل که حدود ۲۱ دلار قیمت جهانی طلا کاهش داشته و این میزان افت قیمت باعث شده نرخ طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز این هفته روند کاهشی داشته باشد.
وی افزود: البته از آنجایی که در بازار ارز نیز ثبات نسبی در بازار وجود دارد باعث شده تا کاهش قیمت جهانی طلا تاثیر بیشتری بر قیمت های طلا و سکه داخلی داشته باشد. این روزها شاهد کاهش تقاضا و داد و ستدها در این بازار هستیم و این موضوع باعث شده تا حباب سکه و نیم سکه به صفر نزدیک شده و حباب ربع سکه و سکه یک گرمی نیز در حال تخلیه و به صفر رسیدن است و قیمت آنها نیز شفاف خواهد شد.
این فعال حوزه بازار طلا و سکه ادامه داد: نکته مهم این است که مصرف و میل به سرمایه گذاری به طلا و سکه کاهش یافته و از نظر اقتصادی برای افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند جاذبه گذشته وجود ندارد و میل به خرید در مردم کاهش یافته است.

تاثیر عرضه طلا خام در بورس

کشتی آرای در اینباره، گفت: بورس ساز و کاری جدا و خارج از چارچوب سنتی بازار دارد و شرایط خاص خود را دارد مثال خوبی که در این خصوص وجود دارد، عرضه سکه سال های گذشته در بازار سرمایه است که هیچ تاثیری بر بازار نداشت.
وی افزود: به دلیل فعالیت حرفه‌ای بازار سرمایه مخصوص افراد حرفه ای و خاص است و افراد عادی در حوزه بازار سنتی ورود می کنند و به نظر من عرضه طلا آب شده در بورس تاثیر چندانی بر داد و ستدها در این دو بازار نخواهد داشت.

اوکراین در صدد کاهش وابستگی به دلار

 از سوي ديگر، وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد این کشور صدور اوراق قرضه دلاری را متوقف می‌کند.
به گزارش اوکراین نیوز، به دنبال تثبیت نسبی نرخ ارز در ماه های اخیر و تلاش برای کاهش وابستگی به دلار به منظور در امان ماندن از شوک‌های آینده، وزارت دارایی اوکراین تصمیم گرفته است انشتار اوراق قرضه بر حسب دلار آمریکا را متوقف کند و از پول ملی این کشور برای استقراض استفاده کند.
یوری بوتسا، رئیس دفتر مدیریت بدهی دولت اوکراین که در یک همایش پولی در شهر کیف سخن می گفت، ضمن اشاره به اهمیت کاهش وابستگی به دلار افزود: هدف ما از این کار این است که در آینده نقش گریونا (واحد پول اوکراین) را در تامین مالی تقویت کنیم. وی ضمن اشاره به تقویت ارزش پول ملی این کشور در ماه های اخیر گفت که دولت می خواهد در نخستین گام، سهم پول ملی از تامین مالی را به بیش از نصف افزایش دهد.
بوتسا با بیان این‌که وابستگی زیاد اقتصاد اوکراین به دلار باعث آسیب‌پذیری این کشور در برابر شوک‌های ارزی شده است گفت که طبق برنامه جدید، اوراق قرضه پنج ساله مبتنی بر گریونا جایگزین اوراق قرضه مبتنی بر دلار خواهد شد و در مرحله نخست، دولت تا پایان امسال ۵۰ میلیارد گریونا (دو میلیارد دلار) اوراق قرضه منتشر خواهد کرد.
در حال حاضر هر دلار حدود ۲۵ گریونا، هر یورو ۲۶.۵ گریونا، هر پوند ۲۹.۷۵ گریونا و هر روبل روسیه ۰.۳۷ گریونا قیمت گذاری شده است. اوکراین که در سال های اخیر گرفتار مناقشات داخلی زیادی بوده است، یکی از بالاترین نرخ های بیکاری و تورم را در اروپا دارد و نرخ بهره در آن ۱۶.۵ درصد است.

ورود دینار صادرکنندگان به عراق در چرخه بانک مرکزی

 همچنين دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: براساس توافقی که با بانک مرکزی داشتیم، صادرکنندگان به عراق دینار خود را در اختیار صرافان همکار این بانک قرار می‌دهند.
سیدحمید حسینی در گفتگو با ایبِنا درباره انجام مبادلات تجار ایرانی و عراقی گفت: عراقی‌ها برای خرید از ایران ریال ندارند و تمام مبادلات بازرگانی دو کشور نیز براساس محاسبات دینار عراقی انجام می‌شود.
وی توضیح داد: پیش از این عراقی‌ها دینار خود را به صرافی‌ها می‌دادند و بازرگانان ایران از آن برای مسائل تجاری و بازرگانی خود استفاده می‌کردند و این مبلغ در چرخه بانک مرکزی وارد نمی‌شد. با این حال با توجه به توافقاتی که با بانک مرکزی انجام شد، تجار ایرانی دینار خود را در اختیار صرافانی قرار می‌دهند که همکار بانک مرکزی هستند.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره امکان تامین برخی از نیازهای داخلی کشور از عراق با استفاده از تبادل پول‌های ملی گفت: در حال حاضر سالانه بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار برق و گاز از طرف ایران به عراق صادر می‌شود که این مبلغ متعلق به دولت است و ارتباطی با صادرات بخش خصوصی ندارد.
حسینی ادامه داد: در صورتی که دولت و بانک مرکزی ایران تلاش کرده و فرایندهای اجرایی لازم را تنظیم کنند، این امکان وجود دارد که بخشی از نیازهای کشور از کانال واردات از عراق به ایران انجام شود.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دولت‌های ایران و عراق توافقنامه‌ای را برای تبادلات تجاری به پول‌های ملی امضا کرده‌اند و آمریکایی‌ها نیز به عراق برای خرید گاز و برق معافیت داده‌اند و خیلی نباید نگران تاثیر تحریم‌ها بر مبادلات تجاری با عراق بود.

جزییات دریافت ارز اربعین برای زائرین
 
رییس کانون بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خصوصی با تشریح جزییات دریافت ارز برای زائرین اربعین گفت: زائرین می‌توانند از ۶ بانک و صرافی‌های مجاز ۱۰۰ دلار یا ۱۰۰ یورو دریافت کنند.
کوروش پرویزیان در گفتگو با ایبِنا درباره نحوه تامین ارز برای زائرین اربعین اظهار داشت: در جلسه‌ای که ستاد اربعین با بانک‌ها مقرر شد که به هر زائر ۱۰۰ دلار یا ۱۰۰ یورو به انتخاب وی پرداخت شود.
وی تاکید کرد که امسال ارز مورد نظر در داخل کشور به زائرین اعطا می‌شود و افراد برای دریافت این ارز باید در سامانه سنای بانک مرکزی ثبت نام کنند.
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: ۶ بانک از طرف بانک مرکزی برای تامین ارز زائران اربعین تعیین شده‌اند و همچنین صرافی‌های مجاز نیز می‌توانند با ارائه مدارک اعلام شده و به انتخاب زائرین ۱۰۰ دلار یا ۱۰۰ یورو در اختیار آنها قرار دهند.
رییس کانون بانک‌ها خصوصی گفت: مجوزی که بانک مرکزی برای تامین ارز زائران اربعین صادر کرده فعلا برای تامین ارز در شعب داخل ایران است و توصیه ما به زائران این است که ارز خود را در داخل کشور تامین کنند.