:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

بهره‌برداری از 3.9 میلیارد دلار طرح معدنی طی سال جاری

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران گفت: امسال 3.9 میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۴۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
اقتصادگردان- سمیه خلوصی مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران در مجمع عمومی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اظهار داشت: تا پایان سال 97 حدود 14.5 میلیارد دلار طرح توسط سازمان توسعه معادن به بهره‌‌برداری رسیده و تا افق چشم‌انداز بیش از 16 میلیارد دلار دیگر طرح نیز به بهره‌برداری خواهد رسید که عمدتاً توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید شمش فولاد امسال به 39 میلیون تن می‌رسد،‌گفت: ظرفیت تولید کاتد مس 2.5 برابر و ظرفیت تولید آلومینیوم نیز 3 برابر می‌شود. 

وی ادامه داد: از سال 97 تا 6 ماهه امسال بیش از 1600 میلیارد تومان نقدینگی برای اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی از بخش خصوصی جذب شده که 1200 میلیارد تومان آن مربوط به سال 97 است. 

به گفته خلوصی، فاز اول طرح الکترود گرافیتی امسال به بهره‌برداری می‌رسد که از این طریق وابستگی فولادسازان به واردات الکترود حدود 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به  افتتاح طرح آلومینیوم جنوب با سرمایه‌گذاری بیش از 300 میلیارد تومان در آبان امسال به عنوان بزرگترین طرح آلومینیومی کشور،‌ گفت: در سال جاری 3.9 میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی با اشتغال‌زایی 10 هزار نفری در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به احیای 150 معدن کوچک با اشتغال 3 هزار نفری در کشور تا پایان سال جاری، گفت: در سال 97 در تمام زنجیره فلزات اساسی فولاد و مس رشد تولید داشتیم و در 5 ماهه امسال نیز افزایش تولید را شاهد بودیم. فقط در تولید آلومینیوم طی سال‌های 97 و 98 کاهش تولید داریم که به وضعیت واحدهای المهدی و هرمزال مربوط می‌شود. 

وی با اشاره به صادرات 9 میلیون تنی زنجیره فولاد در سال گذشته، گفت: طی 5 ماه اول امسال 452 میلیون دلار صادرات مس از کشور صورت گرفته ولی صادرات فولاد 4 درصد کاهش داشت که برای رفع این مسئله، پیشنهاد ما کاهش کف عرضه شرکت‌های فولادی در بورس است تا صادرات این بخش نیز افزایش یابد.