:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اختلاف قيمت نيما و بازار براي 100 يورو 50 هزار تومان است

100 يورو به نرخ نيما براي مراسم اربعين

در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نرخ دلار به 11410 تومان رسيده و با اعلام نرخ اونس جهاني طلا 1517 دلاري، قيمت طلا و سكه تقريبا روند با ثبات قبلي را طي كرد و نرخ ها اندكي كاهش داشت. مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 771 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار معادل 409 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 65 هزار، سكه طرح قديم 4 ميليون و 30 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 80 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 280 هزار و سكه گرمي 890 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
اقتصاد گردان - 
بانک مرکزی در خصوص ارز موردنیاز زوار اربعین اعلام كرد: عرضه ارز موردنیاز زوار اربعین حسینی در بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز انجام خواهد شد و به هر زائر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها ارائه خواهد شد. 
 براساس اعلام بانك مركزي، زائران اربعین حسینی در صورت نیاز به خرید ارز می‌توانند نسبت به خرید حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ بازار ثانویه ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان اقدام کنند. 
در راستای تسهیل شرایط سفر زائران گرامی عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین حسینی و با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان و نیز صرافی‌های مجاز، زائران محترم در صورت نیاز می‌توانند قبل از عزیمت به کشور عراق و در شهر خود نسبت به خرید حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌منظور پوشش برخی از هزینه‌های این سفر معنوی اقدام کنند.
بر این اساس، حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌منظور پوشش برخی از هزینه‌های این سفر معنوی تامین می‌شود.



نرخ ارز برای زائران اربعین چقدر است؟

در حالی ارز زائران اربعین قرار است با نرخ بازار ثانویه در اختیار آنها قرار بگیرد که در حال حاضر هر یورو در بازار نیمایی تا ۱۲ هزار و ۱۶۰ تومان معامله می‌شود.
به گزارش ایسنا، سرانجام بانک مرکزی تصمیم به ارائه ارز به مسافران اربعین گرفت و اعلام کرد که زائران می‌توانند حداکثر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب  و صرافی‌های مجاز به‌منظور پوشش برخی از هزینه‌های تامین کنند.
اما اینکه قیمت ارز در بازار ثانویه یا همان نیمایی که محل معامله ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان است، چقدر خواهد بود. بر این اساس بررسی آخرین وضعیت معاملات در نیما نشان می‌دهد که هر یورو به طور میانگین تا ۱۲ هزار و ۱۶۰ تومان معامله شده است.البته قیمت یورو در بازار نیما از ابتدای شهریورماه تا پایان آن با روند کاهشی همراه بوده است؛ به طوری که از حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدا به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان در نیمه ماه رسیده و در آخرین معاملات نیز ۱۲ هزار و ۱۶۰ تومان معامله شده است.ارائه ارز نیمایی به مسافران اربعین گرچه فقط ۱۰۰ یورو است، ولی در هر صورت در مقایسه با نرخ بازار نرخ پایین‌تری خواهد داشت که به حدود ۵۰۰ تومان می‌رسد.این در حالی است که در حال حاضر هر یورو در بازار آزاد حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود و نرخ ارز مسافرتی که در بانک‌ها نیز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد نیز در همین حد و اغلب بالاتر است.
بر این اساس اگر یورو بازار نیما حتی با نرخ حدود ۱۲ هزار و۲۰۰ تومان به زائران داده شود هزینه ۱۰۰ یورو برای آنها تا یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان است و اگر این ۱۰۰ یورو از بازار خریداری شود به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان می‌رسد که اختلاف ۵۰ هزار تومانی را در مجموع به همراه خواهد داشت که قابل توجه نیست. در هر صورت متقاضیان می‌توانند طبق هماهنگی انجام شده با بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان و نیز صرافی‌های مجاز، زائران در شهر خود نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

نرخ ها در بازار
 
روز 31 شهريور 98، دو روز پس از اعلام نوع جديدي از تحريم براي بانك مركزي  و تاكيد آمريكا بر ادامه تحريم ها و احتمالا بررسي تحريم ساير بانك ها،  بازار ارز و طلا همچنان بدون واكنش به اين اخبار، روند با ثبات خود را طي كرده و نرخ ها نسبت به روز قبل اندكي كاهش يافته است. صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار را 11400 و نرخ خريد دلار را 11300 تومان، نرخ فروش يورو را 12650  و نرخ خريد يورو را 12550 تومان اعلام كردند.  نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11400 و يورو به 12700 تومان رسيد. بازار سنا نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده در تاريخ 30 شهريور را براي دلار 11363،  يورو 12648، درهم 3120، يوآن 1722، پوند 14065، لير تركيه 2090 تومان اعلام كرده است. 
در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نرخ دلار به 11410 تومان رسيده و با اعلام نرخ اونس جهاني طلا 1517 دلاري، قيمت طلا و سكه تقريبا روند با ثبات قبلي را طي كرد و نرخ ها اندكي كاهش داشت. مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 771 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار معادل 409 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 65 هزار، سكه طرح قديم 4 ميليون و 30 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 80 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 280 هزار و سكه گرمي 890 هزار تومان معامله شد. 
همچنين مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه بیانگر این است که تا پايان هفته قبل، بازار سهام در این مدت با ۶۴.۶۵ درصد رشد، بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه نصیب خود کرده است. این در حالی است که در این مدت بازار ارز(دلار) با افت ۱۲.۵ درصدی و بازار سکه با کاهش ۱۲.۶ درصدی مواجه بوده‌اند. این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت نیز بازار سرمایه افت ۱.۹درصدی، بازار ارز(دلار) رشد یک درصدی و بازار سکه کاهش ۰.۱ درصدی را نصیب سرمایه فعالان خود کرده‌اند.
قیمت ارزهای اصلی در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز گذشته با کاهش همراه بود. تحریم‌های جدید آمریکا نه تنها بر بازار ارز ایران تاثیر هیجانی و منفی نگذاشته، بلکه قیمت‌ها کاهش هم یافته است که بر همین اساس بانک‌ها 31 شهریور هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۲۶۴ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۷۲ تومان می‌خرند.قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۵۴ تومان است.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۵۵ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد.