:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
طبق ارزش معاملات هفتگی:

گروه بانکی جز ۳ صنعت برتر فرابورس شد

ارزش معاملات خُرد فرابورس در هفته گذشته به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی در صدر صنایع و گروه‌های دارویی و بانکی‌ها نیز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۴۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
اقتصادگردان- ارزش معاملات خرد فرابورس در هفته ای که گذشت به رقم ۳۰ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با اختصاص ۱۴ درصد معادل ۴۲۸۷ میلیارد ریال در صدر صنایع فرابورسی ایستاد. گروه‌های دارویی و بانکی‌ها نیز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

از سویی دیگر، شاخص کل فرابورس در هفته منتهی به ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ و پس از پشت‌سر گذاشتن روزهایی مثبت و منفی، رشد اندکی را در پایان معاملات هفتگی به ثبت رساند به طوری که آیفکس در پایان روز معاملاتی چهارشنبه با رسیدن به عدد ۳.۸۸۷ واحد، رشد ۰.۰۴ درصدی را در هفته گذشته به ارمغان آورد و بازدهی این نماگر را از ابتدای سال جاری به ۷۲ درصد رساند.

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته میانگین ارزش روزانه معاملات ۱۰۱۰ میلیارد تومان بود و میانگین حجم معاملات روزانه نیز ۱۲۰۱ میلیون ورقه ثبت شد. افزون بر این، در پایان هفته کاری منتهی به ۲۹ شهریور، ارزش بازار فرابورس به رقم ۳.۸۳۱ هزار میلیارد ریال رسید که در خصوص این متغیر، رشد ۰.۲ درصدی نسبت به هفته پیش از آن و ۴۹ درصدی نسبت به ابتدای سال را شاهد بودیم.

رشد ارزش بازار

بر اساس آمار منتشر شده، در پایان هفته گذشته شاخص کل و ارزش بازار فرابورس نسبت به ابتدای ماه جاری به ترتیب ۸.۶ و ۳.۶ درصد رشد داشتند. ارزش معاملات فرابورس در هفته گذشته رقمی معادل ۵۰ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال بود که رشدی ۱۱۸ درصدی نسبت به هفته پیش از آن را نشان می‌دهد.

همچنین طی ۵ روز کاری سپری شده در هفته گذشته، حجم معاملات به ۶۰۰۹ میلیون ورقه رسید که در این زمینه نیز رشدی ۱۰۳ درصدی در مقیاس هفتگی رقم خورد. لازم به ذکر است که هفته کاری منتهی به ۲۲ شهریور به دلیل تعطیلات تاسوعا و عاشورا، تنها ۳ روز امکان معامله برای فعالان داشت.

معاملات به تفکیک بازارها

نگاهی به مبادلات انجام‌شده در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد، در هفته‌ای که سپری شد بازار اول شاهد دادوستد ۷۴۱ میلیون سهم به ارزش ۴۰۹۳ میلیارد ریال و در بازار دوم ۴۱۶۱ میلیون سهم به ارزش ۲۵ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال بوده است.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز در نتیجه معامله اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به استقبال مبادله ۲۶۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش حدودا۱۸ هزار میلیارد ریال رفت.

بازار پایه

همچنین در بازار پایه و در اولین هفته پس از اجرای دستورالعمل جدید، معاملات در مجموع ۳ تابلو «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» به دادوستد ۸۳۵ میلیون سهم به ارزش ۲۷۷۲ میلیارد ریال انجامید.

در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) نیز در هفته گذشته شاهد مبادله ۱۰ میلیون سهم به ارزش ۲۷۷۲ میلیارد ریال بودیم که نسبت به هفته پیش از آن افت معاملات در این بازار را نشان می‌دهد.