:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد؛

تداوم استقبال خانه‌اولی‌ها از صندوق پس انداز مسکن یکم

مدیرعامل بانک مسکن در مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده سالانه این بانک ضمن تشریح عملکرد بانک، آخرین وضعیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۴۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
اقتصادگردان- ابوالقاسم رحیمی انارکی در این جلسه گفت: در حوزه عملکرد تسهیلات اعطایی صندوق پس انداز مسکن یکم، تا پایان سال ٩٦ معادل ٤٤ هزار واحد مشمول دریافت این تسهیلات به مبلغ ٣٣ هزار میلیارد ریال شدند که این میزان فقط در سال گذشته از نظر تعداد واحد مسکونی مشمول، ٦٠ هزار واحد و از نظر ارزش تسهیلات به ٤٧ هزار و ٥٠٣ میلیارد ریال افزایش یافت و در مجموع به ۱۰۴ هزار واحد با ارزش تسهیلاتی بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۹۷ بالغ شده است.

بر اساس این گزارش، مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالانه بانک مسکن روز شنبه ۲۳ شهریورماه به ریاست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور سایر اعضای مجمع بانک برگزار شد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی با ارایه گزارشی از عملکرد بانک مسکن در سال گذشته گفت: در حوزه تجهیز منابع بانک ١٠ درصد رشد داشتیم. همچنین در بخش ترکیب سپرده های بانک به تفکیک مالکیتی و وکالتی در هر دو بخش با ۱۰ درصد افزایش مواجه بودیم.

رحیمی انارکی با تشریح عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم (تسهیلات با سپرده مختص خانه اولی ها) گفت: در سال ٩٧ به کل سپرده گذاران این صندوق ١٨٣ هزار سپرده­ گذار جدید اضافه شد و در پایان سال گذشته مجموع سپرده گذاران این صندوق به ٥٧٥ هزار و ٣٤٦ نفر رسید.

وی ادامه داد: در مجموع از ابتدای تاسیس صندوق پس انداز مسکن یکم (خرداد ٩٤) تا پایان سال ٩٧، تعداد ١٠٤ هزار و ٢٢٤ واحد مسکونی توسط خانه­ اولی­ ها و سپرده ­گذاران صندوق یکم در شهرهای مختلف کشور خریداری شد و این تعداد متقاضی واجد شرایط با ارزان­ترین تسهیلات بانک مسکن به ارزش کل ٨٠ هزار و ٥٩٨ میلیارد ریال خانه ­دار شدند.

رحیمی انارکی از رشد ١٠ درصدی تقاضای استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ متناسب با روند سپرده ­گذاری و افتتاح حساب در صندوق خبر داد و گفت: این نشان می دهد به رغم رکود در بخش مسکن همچنان تقاضا برای این تسهیلات وجود داشته است و البته تقاضای این تسهیلات در تهران و شهرهای بزرگ کمتر شده اما استقبال از این تسهیلات در سایر شهرها افزایش یافته است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک مسکن درباره کل تسهیلات اعطایی بانک نیز گفت: تسهیلات اعطایی بانک در بخش مسکن از ۴۷۴ هزار میلیارد ریال در سال ٩٦ با رشد ١٩ درصدی به ۵۶۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی افزود: تسهیلات پرداختی در غیر از بخش مسکن نیز از ۲۰ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال با رشد ۲۴ درصدی به ۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد افزایش یافته و از نظر تعداد با رشد ۷ درصدی از ۹۱ هزار و ۵۰۸ فقره به ۹۷ هزار و ۹۲۴ فقره افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای بهره مند شده از تسهیلات مسکن بانک مسکن با افزایش ١٦ درصدی در سال ٩٧ نسبت به سال ٩٦، از ۵۱۸ هزار واحد به ۶۰۱ هزار و ٤٧٧ واحد رسیده است، گفت: تسهیلات پرداختی از محل اوراق گواهی حق تقدم نیز در سال ٩٧ از نظر تعداد ۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک مسکن در ادامه سخنان خود از تلاش این بانک برای کاهش قیمت تمام شده منابع و پول خبر داد و گفت: در سال گذشته قیمت تمام شده منابع با احتساب مسکن مهر از ۸.۹۶ به ۸.۸۵ درصد و بدون مسکن مهر از ۱۲.۴۵ به ۱۱.۷۸ درصد کاهش پیدا کرده است. وی گفت: همچنین قیمت تمام شده پول، با مسکن مهر از ۱۳.۵۶ به ۱۳.۴۴ درصد و بدون مسکن مهر از ۲۰ به ۱۸.۹ درصد کاهش یافته است.