:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
شاخص بورس از کانال ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرد

ریزش ۸۰۰۰ واحدی شاخص بورس / عقبگرد به كانال 294 هزار

معاملات تالار شیشه‌ای روز جاری با افت ۷۹۱۵ واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۲۹۴ هزار و ۱۷۱ واحد به پایان رسید. جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می دهد که همه شاخص های معاملاتی در بازار سهام امروز با کاهش شدید مواجه شدند
کد خبر: ۱۴۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
اقتصاد گردان - شاخص بورس با ریزشی بیش از ۸۰۰۰ و احدی به کانال ۲۹۳۰۰۰ هزار واحدی عقبگرد کرد.

در معاملات روز جاری تالار شیشه ای  شاخص بورس با ۸۱۹۶ واحد سقوط در کانال ۲۹۳ هزار واحدی قرار گرفت و به ۲۹۳ هزار و ۸۸۵ واحد رسید و این رقم در حالی در تابلوهای آماری تالار شیشه ای به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، همه شاخص های اصلی بورس «شاخص کل، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، شاخص کل (هم وزن)، شاخص قیمت (هم وزن)، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم» به طور میانگین با بیش از ۲ درصد کاهش مواجه شده اند.

این اتفاق در حالی در بازار سهام رخ داده است که شرکت های «فولاد مبارکه اصفهان با (۴۱۹) واحد، پالایش نفت تهران با (۳۵۸) واحد، پالایش نفت اصفهان با (۲۹۶) واحد، ملی صنایع مس ایران با (۲۸۳) واحد، مخابرات با (۲۸۰) واحد، تاپیکو با (۲۷۵) واحد و پالایش نفت بندرعباس با (۲۴۴) واحد» افت، بیشترین تاثیر را در کاهش شدید نماگر تالار شیشه ای تا این لحظه بر عهده داشته اند.

شاخص بورس از کانال ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرد

معاملات تالار شیشه‌ای روز جاری با افت ۷۹۱۵ واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۲۹۴ هزار و ۱۷۱ واحد به پایان رسید.

جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می دهد که همه شاخص های معاملاتی در بازار سهام امروز با کاهش شدید مواجه شدند.

ریزش همه شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری اکثر شاخص های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۷۹۱۵) واحد کاهش معادل (۲.۶۲) درصد به ۲۹۴ هزار ۱۶۶ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی»  با (۲۱۲۷) واحد افت معادل (۲.۶۲) درصد به ۷۹ هزار ۶۳ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۱۲۱) واحد کاهش معادل (۲.۴۶) درصد به ۸۴ هزار و ۲۴۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۴۱۹) واحد افت، معادل (۲.۴۶) درصد به ۵۶ هزار و ۳۹۵ واحد، شاخص آزاد شناور با (۸۸۹۲) واحد کاهش، معادل (۲.۵۶) درصد به ۳۳۷ هزار و ۸۴۵ واحد، شاخص بازار اول با (۵۸۰۱) واحد افت معادل (۲.۶۴) درصد به ۲۱۴ هزار ۲۲۴ واحد و شاخص بازار دوم با (۱۵۸۷۶) واحد کاهش معادل (۲.۵۹۹) درصد به ۵۹۶ هزار و ۲۶۹ واحد رسید.

 نمادهای تاثیرگذار

از سویی دیگرجزییات داد و ستدهای روز جاری مشخص می کند که امروز ۷ نماد «فولاد با (۳۹۴) واحد، شتران با (۳۵۵) واحد، شپنا با (۲۹۲) واحد، اخابر با (۲۷۵) واحد، تاپیکو با (۲۶۷) واحد، فارس با (۲۴۵) واحد و شبندر با (۲۱۹) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

افت شدید شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، روز جاری اکثر شاخص صنایع تالار شیشه ای با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «قند و شکر با (۱۹۶۷) واحد رشد معادل (۳.۷۶) درصد به ۵۰ هزار و ۳۲۸ واحد، محصولات کاغذ با (۳۱۳۸) واحد افزایش معادل (۳.۷۶) درصد به ۸۰ هزار و ۲۱۶ واحد، منسوجات با (۱۴۵) واحد کاهش معادل (۳.۸۶) درصد به ۳ هزار و ۶۲۸ واحد، زراعت (۳۲۱۶) واحد افت معادل (۴.۰۷) درصد به ۷۵ هزار و ۷۸۵ واحد، لاستیک با با (۲۸۱۸) واحد ریزش، معادل (۴.۰۸) درصد به ۶۶ هزار و ۱۷۱ واحد، محصولات چوبی با (۱۴۸۵۶) واحد کاهش معادل (۴.۳۱) درصد به ۳۳۰ هزار و ۱۴۰ واحد، اطلاعات و ارتباطات با (۱۷) واحد افت معادل (۴.۶۱) درصد به ۳۵۲ واحد» رسید.

بیشترین کاهش قیمت ها

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می کند:  قیمت سهام نمادهای «غپینو، بسویچ، غنوش، ستران، کگاز، بالبر و ولغدر»  بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «خوساز، شگل، حتوکا، سغرب، ختراک، ولیز و ختور» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.
به این ترتیب، در پایان پنجمین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۴۹۳ هزار و ۲۸۹ نوبت معاملاتی، ۵ میلیارد و ۳۶۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۷ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

عرضه در بورس شدت گرفت قیمت‌ها پایین آمد

امروز آخرین روز تسویه اعتبارات شهریور ماه به حساب می آید که این موضوع سبب شده عرضه‌ها در بازار سهام با شدت بیشتری مواجه شود و در نتیجه شاخص‌های بازار کاهش یابند.

با این‌که در روزهای گذشته بورس تهران توانسته بود با رکوردشکنی‌های پی در پی برای اولین‌بار کانال ۳۰۰ هزار واحدی را تجربه کند امروز شاخص با افت ۷۹۱۵ واحد تا عدد ۲۹۴ هزار و ۱۶۶ واحدی پایین آمد.

شاخص کل هم وزن نیز با ۲۱۲۱ واحد افت عدد ۸۴ هزار و ۲۴۷ را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نیز ۸۸۹۲ واحد افت کرد و به رقم ۳۳۷ هزار و ۸۴۵ واحدی رسید.

شاخص بازار اول نیز با ۵۸۰۱ واحد افت تا رقم ۲۱۴ هزار و ۲۲۴ واحدی پایین رفت و شاخص بازار دوم نیز با ۱۵ هزار و ۸۷۶ واحد کاهش رقم ۲۹۶ هزار و ۲۶۹ واحدی را شاهد بود.

امروز آخرین روز تسویه اعتبارات شهریورماه به حسب می‌آید و به دلیل اینکه تعدادی از کارگزاری‌ها با پایان دوره مالی‌شان روبرو هستند، عرضه‌ها به مراتب رشد کرده است.

فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان هر کدام به ترتیب ۳۹۴، ۳۵۵ و ۲۹۲ واحدی به افت شاخص‌های بازار کمک کردند و در طرف مقابل بانک کارآفرین، سیمان تهران و پارس سوئیچ هر کدام به ترتیب ۳۵، ۲۸ و ۲۲ واحد تاثیر افزایشی روی شاخص‌ها داشتند.

امروز در معاملات گروه خودرو ۸۲۴ میلیون سهم به ارزش ۲۲۷ میلیارد تومان داد و ستد شد و بدین ترتیب این گروه بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در عین حال بیشتر سهم‌های خودرویی با کاهش فزاینده قیمت روبرو بودند.

در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری حجم معاملات به ۲.۳ میلیارد و اوراق مالی رسید و ارزش آن عدد ۱۷۱ میلیارد تومان شد. بانکی‌ها عمدتا امروز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و برخی از سهم‌ها صف فروش را شاهد بودند.

پس ازگروه بانک‌ها، فلزات اساسی، شیمیایی‌ها، مواد دارویی و سیمانی‌ها بیشترین ارزش معاملات را تجربه کردند.

در گروه سیمان، آهک و گچ و گروه فلزات اساسی بیشتر سهم‌ها با روند کاهش قیمت روبرو بودند. در مجموع عرضه در بیشتر گروه‌ها از تقاضا پیشی گرفته بود و سهم‌های زیادی با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

در بورس تهران تعداد ۷۳ سهم به رشد قیمت و ۲۷۶ سهم با افت قیمت مواجه شدند. در فرابورس ایران نیز ۸۱ سهم افزایش قیمت را تجربه کردند و ۱۱۲ سهم کاهش قیمت داشتند.

ارزش کل معاملات بورس تهران به رقم ۱۷۱۵ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۵.۳ میلیارد و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار نیز رقم ۴۹۳ هزار و ۲۴۸ را تجربه کرد.

آیفکس نیز با افت شدید ۱۰۳ واحدی روبرو شد و به رقم ۳۸۸۶ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۹۰۰ میلیارد تومان دست یافت و حجم معاملات این بازار عدد یک میلیارد و اوراق مالی را پشت سر گذاشت.

هیجان زدگی در بورس ممنوع

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسان‌های بورس جزو ذات این بازار است و سهامداران نباید نسبت به آن واکنش هیجانی نشان دهند.

علی بشیری زاده در گفتگو با ایبِنا درباره شرایط فعلی بازار سهام و نوسانات شاخص بورس گفت: وضعیت کلی بازار سهام تحت تاثیر وضعیت اقتصادی است. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل نوسان ها افزود: تورم موجود در اقتصاد و صنایع موجب می شود تا هزینه تمام شده تولید در بنگاه‌ها افزایش یابد. این در شرایطی است که در مقابل افزایش نرخ فروش محصولات و خدمات نیز تا حدود زیادی هزینه تمام شده شرکت‌ها را پوشش می‌دهد و همین موارد برخی روزها باعث نوسان بورس می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس با توجه به موارد اشاره شده می‌توان گفت تاثیر تورم چندگانه است هم بر کاهش سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است و هم در مقابل نیز با افزایش نرخ‌های فروش این کاهش سود جبران می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تاثیرات گذشته تورم در اقتصاد نشان می دهد که تورم با تاخیر دربازار سرمایه آثار خودش را نشان می دهد که بر این اساس باید گفت یکی از دلایل استمرار رشد قیمت سهام شرکت‌ها و در پی آن شاخص بورس در سال جاری این مسئله است که البته در برخی از زمان ها نیز باعث نوسان شده است.

وی گفت: معمولا بعد از هر تورم در اقتصاد، رکود از راه می رسد که ما شاهد آن در بازارهای مسکن، ارز، سکه، طلا و خودرو هستیم و می توان احتمال داد که نوسان در بورس هم از این مسئله نشات گرفته باشد.

بشیری زاده اظهار داشت: به طور کلی چشم انداز بازار سرمایه بر اساس رویدادهای فعلی رو به جلو و جهش است مگر آنکه اتفاق تازه تری رخ بدهد و فضای فعلی تغییر پیدا کند.