:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

انتخاب شرکا بر مبنای منافع اقتصادی

دبیر انجمن خودروسازان گفت: حضور یا عدم حضور فرانسوی‌ها و سایر خودروسازان جهانی در صنعت خودروی کشورمان، باید به دور از احساس و برمبنای نتایج مناقصه‌ها، منافع اقتصادی کشور و تامین نیازمندی‌های داخلی باشد.
کد خبر: ۱۴۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
اقتصادگردان- احمد نعمت‌بخش‌ درباره خط و نشان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت برای فرانسوی‌ها در همکاری با صنعت خودروی کشورمان، افزود: امروز کشورمان با تحریم مواجه است و در این شرایط نه تنها فرانسوی‌ها، بلکه سایر اروپایی‌ها و آسیایی‌ها نیز از ترس جریمه امریکایی‌ها، همکاری خود را با خودروسازی کشورمان کاهش داده‌اند. به گفته نعمت‌بخش، اگر امریکایی‌ها به برجام بازگردند نمی‌توان ۱۰۰ درصد قضاوت کرد که فرانسوی‌ها باید از ایران بروند، بلکه در آن زمان هم باید ببینیم در مناقصه‌ها آنچه به نفع صنعت خودروی کشور است، چیست؟ او یادآور شد: تحریم‌ها سبب شد فرانسوی‌ها که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و حتی پول نقد آورده بودند، همه سرمایه خود را رها کرده و بروند، بنابراین باید به دور از سختگیری، ابتدا صبر کنیم تا شرایط عادی شود و پس از آن تصمیم اقتصادی بگیریم. نعمت‌بخش، سخنان اخیر وزیر صنعت را به نوعی «سیاسی» تعبیر کرد که شاید می‌خواسته از طریق آن، شرکت‌های یاد شده به دولت فرانسه برای همکاری با ایران فشار بیاورند. او درباره تغییر شرکای صنعت خودرو در ادامه مسیر، عنوان کرد: در صنعت خودروی کشورمان، نقص زیاد است و نیاز به کمک و دانش فنی وجود دارد و در این راستا ناگزیر از همکاری با خارجی‌ها هستیم.

او  تاکید کرد: بررسی دقیق داشته‌ها و کمبودها در وهله نخست و پس از آن انتخاب شریک تجاری مناسب خارجی (پس از برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها) راهگشاست. او ادامه ‌داد: در این زمینه حتی انتخاب شریک تجاری خارجی که بتواند بر اساس قانون سرمایه‌گذاری خارجی صفر تا ۱۰۰ درصد یک کارخانه خودروسازی را در کشورمان راه‌اندازی کرده و رقیبی جدی برای خودروسازان داخلی باشد، پیشنهاد می‌شود تا داخلی‌ها در موضوع قیمت و کیفیت کمربندهایشان را محکم‌تر ببندند.