:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
وزیر نیرو خبر داد

۲۰ نیروگاه حرارتی تولید برق در ۱۳ استان بهره‌برداری می‌شود

وزیر نیرو گفت: حدود ۹۵ درصد از تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود و تا پایان امسال فقط در بخش تولید برق در ۱۳ استان، ۲۰ نیروگاه حرارتی دیگر را به طرفیت ۳۰۲۲ مگاوات به مدار بهره‌برداری خواهیم رساند.
کد خبر: ۱۴۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
اقتصادگردان- رضا اردکانیان امروز در افتتاح پست ۶۳ کیلو ولت سفیددشت، اظهار کرد: خوشبختانه به برکت جمهوری اسلامی و تلاش‌ها و فعالیت‌های چهار دهه، اکنون صنعت برق کشور در زمره موفق‌ترین‌ها در منطقه است به طوری که از امکان ارتباط و تبادل انرژی تقریبا با تمام کشورهای همسایه برخوردار است و پروژه‌های عدیده‌ای در دست اجراست.

وی با اشاره به نتایج جلسات روز گذشته در آنکارا برای موضوع سوریه، تصریح کرد: اجلاس سه جانبه‌ای بین ایران، روسیه و ترکیه برقرار بود که جلسات دو جانبه‌ای به منظور بررسی و پیشبرد طرح‌های اقتصادی ایران و ترکیه برگزار شد تا پاسی از شب این جلسه ادامه داشت.

اردکانیان ادامه داد: با وزیر انرژی روسیه و ترکیه بحث‌هایی صورت گرفت که اکنون در شرایطی قرار داریم که با اعلام رئیس جمهوری روسیه علاوه بر بهره‌مندی از وام دولتی برای دو پروژه مهم احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاباتی سیریک و هرمزگان و برقی کردن اینچه‌برون- گرمسار که حدود ۲.۳ میلیارد یورو خواهد بود تا سقف ۲.۷ میلیارد یورو دیگر از وام دولتی روسیه بهره‌مند شویم.

وی گفت: در دو ماه آتی پروژه‌ها تدوین خواهد شد و آن‌ها را به مراجع مربوطه در مسکو منعکس می‌کنیم زیرا پروژه‌های مهم در بخش انرژی هستند.

وزیر نیرو بیان کرد: با ترکیه نیز توافق شد نه تنها تجارت برق را که وقفه‌ای پیش آمده بود، دوباره از سر گیریم بلکه ظرفیت انتقال را از ۶۴۰ مگاوات به ۱۲۸۰ مگاوات یعنی حدود دو برابر شدن ظرفیت انتقال در دستور کار قرار دادیم.

وی اضافه کرد: ارتباط فعال ما در حوزه انرژی برق با سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق برقرار است که این امر موقعیت ویژه‌ای را برای ما رقم می‍‌زند تا صنعت برق ایران بتواند از فرصت پیش رو برای فعال شدن در بازارهای منطقه با اولویت کشورهای همسایه و سایر کشورها بهره‌مند شود.

اردکانیان گفت: در شش سال گذشته ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق ایران توسط دولت و بخش خصوصی از منابع مختلف سرمایه‌گذاری شده است به طوری که به طور متوسط  سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این صنعت و با در نظر گرفتن تنگناهایی که تحریم‌های اخیر به طور طبیعی ایجاد کرده است، دسترسی به این سرمایه‌گذاری‌ها، فعالیت‌ها و به ثمر رساندن پروژه‌های تامین انرژی کشور حاوی عزم و اراده و توجه به توانمندی‌های داخلی است.

وزیر نیرو بیان کرد: حدود ۹۵ درصد از تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود و تا پایان امسال فقط در بخش تولید برق در ۱۳ استان کشور ۲۰ نیروگاه حرارتی دیگر را به طرفیت سه هزار و ۲۲ مگاوات به مدار بهره‌برداری می‌رسانیم.

وی بیان کرد: امسال با همکاری هم موفق شدیم سه رکورد مهم را در صنعت برق کشور بدست آوریم، امید است سال آینده هر سه رکورد را بشکنیم و این مسیر ادامه داشته باشد.

اردکانیان با اشاره به اینکه چهار محال و بختیاری در بخش‌های مختلف استانی رو به توسعه است، تصریح کرد: نقش آب و انرژی به عنوان زیرساخت‌های تعیین کننده بوده و برای هر نوع سرمایه‌گذاری در این استان به ویژه در جهت افزایش اشتغالزایی مشکلی برای تامین انرژی وجود ندارد و هر نوع نیاز در این زمینه را جوابگو خواهیم بود.

وی اظهار کرد: آنچه در خصوص بحث آب بوده به این معناست که جلسات امروز و جلسات مستمری که در تهران با حضور مسئولان استانی در وزارت نیرو دنبال می‌کنیم، در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر نیرو افزود: مصلحت همه ما به عنوان شهروندان کشور در این است که وزارت نیرو مرجعیت کارشناسی در قبال تمام طرح‌ها در زمینه حفظ و توسعه دارد، به این معنا که باید اطمینان خاطر برای همه از مسئولان تا شهروندان و گروه‌های مرجع، فعالان عرصه‌های اجتماعی و رسانه‌ها چه در زمان کمبودها، خشکسالی و ترسالی در هر شرایطی فراهم باشد.

وی ادامه داد: کارشناسی بودن یک مرجع به معنای کامل بودن اطلاعات نیست و قطعا ما هم نیازمند یادگیری بیش‌تر و به هنگام کردن اطلاعات و بازبیتی تصمیات در هر مقطع مناسب هستیم، ولی لازم است اطمینان خاطری برای مردم وجود داشته باشد تا اگر در این زمینه تردیدهایی وجود دارد به کمک یکدیگر برطرف شوند.

وزیر نیرو بیان کرد: تا زمانی که مسئولیت داریم، سعی ما در این زمینه بوده که اصلی‌ترین مصلحت کشور این است که وزارت نیرو حرف کارشناسی را بیان کند، بنده نیز در مدیریت‌ها مسئول زشت و زیبای عملکرد تک تک مدیران وزارت نیرو در کشور بوده و جوابگو هستم.

وی خاطرنشان کرد: بهترین روند و روال برای تمام کارها این است که اختیارات و مسئولیت در امور اجرایی با یکدیگر متناسب باشند.