:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزایش مبادلات ایران و ترکیه با پول ملی

هشدار مجدد به خریداران طلا خام / تحولات بازار ارز و طلا نسبت به حادثه ميادين نفت عربستان

در بازار طلا و سكه نيز با اعلام قيمت اونس جهاني به نرخ 1504 دلار، و قيمت دلار 11470 تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 770 هزار، طلاي 18 عيار به 408 هزار تومان افزايش يافت. قيمت سكه طرح جديد نيز 4 ميليون و 50 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 20 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 320 هزار، سكه گرمي 870 هزار تومان معامله شده است
کد خبر: ۱۴۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 26 شهريور 98 و پس از تحولات سياسي منطقه و عربستان، و همچنين شاخص بورس، قیمت ارز نسبت به روزهاي گذشته اندکی با افزایش همراه بوده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان، قيمت خريد هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و فروش يورو  را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام كردند. در بازار آزاد نيز دلار تا 11470 و يورو را 12750 تومان افزايش يافت. 
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11400 تومان و يورو به 12700 تومان رسيد. سامانه سنا ميانگين نرخ هاي معامله شده در روز دوشنبه را نيز براي دلار  11240، يورو 12566، درهم 3079، يوآن 1725، پوند 13944، لير تركيه 2071 تومان اعلام كرده است. 
در بازار طلا و سكه نيز با اعلام قيمت اونس جهاني به نرخ 1504 دلار، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 770 هزار، طلاي 18 عيار به 408 هزار تومان افزايش يافت. قيمت سكه طرح جديد نيز 4 ميليون و 50 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 20 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 320 هزار، سكه گرمي 870 هزار تومان معامله شده است.  
 بانک‌ها نيز روز 26 شهریورهر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۲۸۰ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۷۱ تومان خريدند.  قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۸۴ تومان است. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۲۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۹ ارز همانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۶ واحد پولی افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۷۰ ریال کاهش ۵۲ هزار و ۱۳۵ ریال و هر یورو نیز با ۲۶۷ ریال افت ۴۶ هزار و ۲۳۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

هشدار مجدد به خریداران طلا خام/ دلالان در کمین سرمایه مردم

از سوي ديگر،  آیت محمدولی اظهار داشت: اگر مردم قصد خرید مصنوعات طلا به جای طلا آب شده را به قصد سرمایه گذاری دارند، از دید ما غلط است زیرا افرادی که اطلاعات فنی ندارند نباید به خرید و فروش اینگونه طلا وارد شوند. طلا آب شده مخصوص اعضا صنعت طلا و جواهر در بخش تولید است تا در کارخانه مصنوع و ساخته شود و در بازار توزیع شود. گاها اتفاق افتاده و تجربه نشان می دهد که برخی از افراد که دنبال سودجویی هستند، که تعداد آن ها به اندازه انگشتان دست است، شیطنت هایی در طلا انجام می دهند که افراد غیرفنی در زمان خرید متوجه نشده و در زمان فروش متوجه این مشکلات می شوند که دیگر دیر شده است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر، به مردم هشدار داد: من بازهم به مردم هشدار می‌دهم که اجازه دهند گردش طلا خام بین فعالان صنعت طلا و جواهر باشد و برای خرید و سرمایه گذاری به سمت خرید مصنوعات طلا بروند و تجربه نشان داده که خرید مصنوعات طلا در بلند مدت نه تنها ضرر ندارد بلکه سودآور هم است.
از آنجایی که دلالان همواره در کمین سرمایه مردم و سودجویی از آن هستند، رییس اتحادیه طلا و جواهر مجددا نسبت به عدم خرید طلا خام هشدار داد.طی یکی دو سال اخیر دلالان بازار طلا برخلاف قانون که طلای آب شده و شمش فقط باید به تولید کنندگان داده شود، مردم را به سرمایه‌گذاری در طلای خام تشویق می‌کنند و مردم هم برای کسب سود به خرید و فروش طلای آب شده به جای مصنوعات روی آورده‌اند.اما در پاسخ به اینکه طلای آب شده چیست؟ باید گفت انواع طلا ذوب شده طلای آبشده نامیده می‌شود تفاوتی هم ندارد که طلا کهنه، دست‌دوم، شمش یا حتی ترکیب طلا و فلزات دیگر باشد.
برخلاف هشدارهای پی درپی مسئولان این حوزه مبنی بر اینکه امکان تقلب در طلای آب ‌شده وجود دارد و مردم برای سرمایه گذاری در این زمینه اقدام نکنند، اما شاهد رونق خرید و فروش طلا آب شده به جای مصنوعات از سوی مردم هستیم. این در حالی است که مردم به دلیل عدم اطلاع کافی در این زمینه آگاهی ندارند که معمولا عیار طلای ‌آب‌ شده که در آزمایشگاه‌ هایی غیر از آزمایشگاه ‌های استاندارد، عیارسنجی می ‌شوند، دارای مغایرت بوده و مردم عادی تنها حین فروش آن و با آزمون مجدد توسط خریدار، متوجه این تقلب و ضرر می ‌شوند.
این در حالی است که فعالان این حوزه نیز مکررا به مردم هشدار داده‌اند که از خرید و فروش طلا آب شده و معاملات پا پله ای خودداری کنند زیرا دلالان نه جا و مکان مشخصی دارند و نه در صورت بروز مشکل قابل ردیابی هستند و با توجه به اینکه میزان و مبلغ طلا خام مبالغ قابل توجهی است، بی‌شک حساسیت این موضوع را بیشتر خواهد کرد.

افزایش مبادلات ایران و ترکیه با پول ملی

 همچنين رئیس کل بانک مرکزی از بالا بردن حجم تجارت دو کشور ایران و ترکیه و حل و فصل مسائل بانکی به ویژه ارتباط بیشتر بین بانک‌های مرکزی برای پیگیری افزایش مبادلات بر اساس پول ملی دو کشور خبر داد.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز ۲۵ شهریورماه مذاکرات دوجانبه روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه عمدتا بر نحوه‌ی گسترش روابط اقتصادی و تجاری و خصوصا بانکی دو کشور متمرکز بود.
تاکید بر بالا بردن حجم تجارت دو کشور و حل و فصل مسائل بانکی به ویژه ارتباط بیشتر بین بانک‌های مرکزی برای پیگیری افزایش مبادلات بر اساس پول ملی دو کشور که در حال حاضر براساس اعلام در حد ۳۴ درصد است از جمله این موارد بود.
پیرو تاکید روسای جمهور دو کشور موضوعات بانکی را با رئیس بانک مرکزی ترکیه در حاشیه مذاکرات پی گرفتیم. الحمدالله تفاهمات خوبی انجام شد همچنان مقرر شد که همکاران بانک مرکزی بتوانند در دوره‌های آموزشی بانک مرکزی ترکیه برای کسب مهارت بیشتر در عملیات بازار باز شرکت کنند. ترکیه سالهاست که سیاست پولی خود را برای هدف‌گذاری و کنترل تورم از طریق عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت بانکی اعمال می‌کند.

بازار ارز به سمت آرامش در حرکت است
 از سوي ديگر،  عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به وضعیت بازار ارز گفت: آرامش نسبی بر بازار حاکم شده است.
محسن بیگلری در گفتگو با ایبِنا با اشاره به رویه فعلی بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز و سکه، گفت: خوشبختانه ثبات نسبی بر بازار حاکم شده، از این نظر شیوه مدیریت فعلی مورد تایید است.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه انتظار می رود بازار ثباتی نسبی در حوزه قیمت ها تجربه کند، افزود: همانگونه که نرخ ها با نوسانات ارزی در بازارهای موازی درگیر رشد قیمت شده اند، اکنون با سراشیبی قیمت ها باید به سمت کاهش میل کنند.
وی با تاکید بر اینکه واگذاری اختیارات ساماندهی ارزی به بانک مرکزی مهم ترین تصمیم در شرایط فعلی بوده است، تصریح کرد: دولت باید با تیمی متحد در زمینه سایر بازارها نیز از تجربه بانک مرکزی استفاده کرده تا آرامش نسبی را بر بازار حاکم کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در شرایط فعلی باید تلاش ها برای رسیدن نرخ ارز به کانال ۸ هزار تومان صورت بگیرد، گفت: هر چند روند نزولی نرخ ارز رضایت بخش است، اما شکستن حباب قیمتی نیز واجب است.
بیگلری ادامه داد: خوشبختانه ایجاد شبکه مالی جایگزین سوئیفت میان ایران و روسیه مهم ترین اقدامی بوده که می تواند از نوسانات ارزی نیز جلوگیری کرده و به استمرار مراودات با کشورهای دیگر نیز بیانجامد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بانک مرکزی باید از همه ظرفیت های موجود در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش هر چه بیشتر تاثیرپذیری اقتصاد از نوسانات ارزی استفاده کند، گفت: حذف تدریجی دلار از مراودات خارجی نیز اقدامی است که می تواند اقتصاد کشور را بیمه کند.
عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: روند فعلی در حوزه ثبات بازار ارز و سکه نشان می دهد که بازار به سمت آرامش در حرکت است.

واکنش دلار به حمله به تاسیسات نفتی عربستان
 همچنين ارزهای کشورهای صادرکننده نفت پس از حمله به تاسیسات نفتی با افزایش محسوس قیمت مواجه شدند.
به گزارش رویترز، قیمت نفت در پی حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان تا ۱۵ درصد نیز افزایش پیدا کرد که این بزرگ ترین جهش روزانه قیمت این محصول در طول ۳۰ سال اخیر محسوب می شود. افزایش شدید قیمت نفت دیگر بازارها نظیر بازار بورس و ارز را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است و با افزایش تقاضا برای ارزهای نفتی، بازار دستخوش تغییرات جدیدی شده است.
کایویوکه سوزوکی، مدیر معاملات ارزی در بانک " سوسیه جنرال" فرانسه گفت: در مقایسه با تحرکات بزرگ اخیر در قیمت نفت، بازار ارز و اوراق قرضه نسبتا با آرامش بیشتری به کار خود ادامه می دهد چرا که سرمایه‌گذاران هنوز در حال برآورد پیامدهای ریسک های فعلی هستند.
در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارز، کرون نروژ در برابر یورو یک درصد تقویت شد و هر یورو به ۹.۸۵۶۵ کرون عقب نشست. ارزش پول دیگر صادرکننده بزرگ نفت اروپا یعنی روسیه نیز صعودی بود تا جایی که روبل به بالاترین سطح خود در طول ۷ هفته اخیر در برابر یورو رسید. از سوی دیگر اما ارزهای امن نظیر فرانک سوئیس و ین ژاپن کاملا در موضع دفاعی قرار گرفتند.
دلار آمریکا از دیگر برندگان بزرگ امروز بود: هر یورو با ۰.۶ درصد کاهش به ۱.۱۰۰۴ دلار و هر فرانک با ۰.۳ درصد کاهش به ۱.۰۰۸۳ دلار کاهش یافتند. دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند نیز در برابر دلار نزولی بود و تا ۱.۲۴۱۱ دلار عقب نشست.
یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: پاسخ بازار ارز به تنش های خاورمیانه هنوز مشخص نیست. هر چند ین در شرایط فعلی میل به افزایش دارد اما تقاضا برای خرید دلار نیز رو به افزایش است.
در برابر دیگر ارزها، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۲۱ دلار استرالیا، ۱.۳۲۵۱ دلار کانادا، ۱.۳۷۶۴ دلار سنگاپور، ۱۰۸.۱۷۳۳ ین ژاپن و ۷.۰۸۸۸ یوان چین مبادله شد.