:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تسهیلات ۳ هزار میلیاردی سیستم بانکی به مددجویان کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت تسهیلات تکلیفی ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سیستم بانکی به مددجویان کمیته امداد خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
اقتصادگردان- حجت اله عبدالملکی درباره وضعیت پرداخت تسهیلات تکلیفی مصوب بودجه کل کشور از سوی سیستم بانکی، اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) برای رفع فقر ایجاد اشتغال است که نیازمند برخی عوامل از جمله منابع مالی و سرمایه است. از سال ۹۰ و ۹۱ با عضویت کمیته امداد در شورای عالی اشتغال کشور، تسهیلات تکلیفی در بودجه کل کشور برای پرداخت قرض الحسنه اشتغال به مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شد.

وی افزود: هر سال این رقم روندی رو به رشد داشته و در حکم ۸۳ برنامه پنج ساله ششم توسعه کل کشور هم گفته شده که در بودجه کل کشور لازم است سالانه به میزان ۷۰ هزار فرصت شغلی تسهیلات قرض الحسنه به عنوان تسهیلات تکلیفی تصویب شود و از طریق شبکه بانکی در اختیار کمیته امداد قرار بگیرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: بر همین اساس سهمیه هر بانک از سوی بانک مرکزی مشخص و بانک ها نیز براساس این سهمیه بندی، برنامه ریزی و در استان ها تقسیم، ابلاغ و پرداخت می شود. سال گذشته در مجموع حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل این تسهیلات تکلیفی دولت بود که بند "ب" تبصره ۱۶ بودجه کل کشور است.

عبدالملکی، افزود: در سال جاری نیز در بودجه کل کشور ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، در قانون بودجه مصوب و از سوی بانک مرکزی به بانک ها و سپس به شعب ابلاغ شد. برای تسهیل فرآینده دراین زمینه هر سال با بانک ها تفاهمنامه امضا می کنیم که در آن مبلغ تسهیلات، سقف، نحوه ضمانت ها و فرآیند اجرایی نوشته و از طریق کمیته امداد و بانک طرف قرارداد به کل کشور ابلاغ می‌شود.

وی درباره رقم سهمیه هر یک از بانک ها از این تسهیلات، گفت: براساس تقسیم‌بندی بانک مرکزی، بانک ملت ۵۲۰ میلیارد تومان، بانک ملی ایران یک هزار میلیارد تومان، بانک قرض الحسنه مهر ایران ۲۰۰ میلیارد تومان، بانک قرض الحسنه رسالت ۴۰ میلیارد تومان، بانک کشاورزی ۴۰۰ میلیارد تومان، بانک صادرات ایران ۳۵۰ میلیارد تومان و بانک سپه ۲۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: همچنین برای بانک‌های توسعه تعاون ۵۰ میلیارد تومان، رفاه ۱۵۰ میلیارد تومان، اقتصاد نوین ۴۰ میلیارد تومان، مسکن ۱۰۰ میلیارد تومان، تجارت ۳۵۰ میلیارد تومان، سامان ۲۰ میلیارد تومان، پارسیان ۴۰ میلیارد تومان سهمیه در نظر گرفته شده که در مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته عبدالملکی، همچنین کمیته امداد نیز غیر از این مبلغ، از طریق صندوق امداد ولایت که دارای مجوز بانک مرکزی است، ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد. وی درباره نرخ سود این تسهیلات، توضیح داد: نرخ سود این تسهیلات تکلیفی ۴ درصد و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بین ۴ تا ۶ درصد نسبت به منطقه است و سرمایه در گردش ۱۰ درصد است که معمولا پرداختی نداریم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: سال گذشته از حدود ۴۶۰ هزار فرصت شغلی که در کشور ایجاد شده، ۱۴۸ هزار مورد از سوی کمیته امداد بود. یک سوم کل اشتغال کشور و تسهیلاتی که برای این تعداد از سوی کمیته امداد با همکاری شبکه بانکی پرداخت شده دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که با تقسیم این رقم بر حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کمتر از نیم درصد است، یعنی در کمیته امداد با همکاری شبکه بانکی توانستیم با کمتر از نیم درصد تسهیلات کشور، یک سوم کل اشتغال کشور را ایجاد کنیم.