:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
شهردار:

شهرداری در تعویض تابلو نام شهدا اقدامی نکرده است

پیروز حناچی، شهردار تهران در واکنش به شایعاتی درباره حذف نام شهدا از تابلوهای معابر با بیان اینکه در دوره جدید نه تابلویی حذف و نه نصب کردیم، اظهار کرد: اینها همه آن چیزهایی است که ظرف پنج سال اخیر اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۱۴۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
اقتصادگردان- البته ممکن است برخی تابلوها فرسوده شده باشند و آن را اصلاح کرده باشیم، اما به شکل گسترده که معمولاً در شهرداری رخ می‌دهد کاری انجام ندادیم. به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه تابلوها دو دسته هستند، ادامه داد: یک‌سری از آنها دیوارکوب هستند که معمولا مناطق این کار را انجام می‌دهند و همه آنها به نام شهید مزین هستند. یک‌سری از تابلوها هم عبوری هستند؛ یعنی برای سرعت متوسط 30 کیلومتر به بالاست و شما بلافاصله باید بتوانید ببینید و تشخیص دهید که بپیچید یا مسیر را انتخاب کنید.

به گفته شهردار تهران، تابلوهایی که معمولاً به سرعت اختصاص دارند حداکثر اختصار را دارند که دلایل آن فنی است. وی تصریح کرد: افتخارمان این است که کوچه‌های شهر به نام شهدا مزین شود، شهدایی که در این محلات زندگی می‌کردند و عطر و یادشان هنوز وجود دارد و خانواده‌هایشان هنوز در این مناطق زندگی می‌کنند. حناچی با تاکید بر اینکه شهدا افتخار ما هستند، گفت: همه ایرانی‌ها در زمان جنگ و بعد از آن هر کاری که می‌توانستند انجام دادند.  شهردار تهران با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: فردی نزد پیامبر آمد و اقرار به گناه کرد و پیامبر عبای خود را کشید و نشنیده گرفت. ما باید در این زمینه به رهبر دینی‌مان تأسی کنیم. وی در عین حال افزود: تمام همکاران ما در شهرداری بسیج هستند. سامانه 137 مامور شده که گزارش‌ها را بررسی کند شهرداران مناطق هم بسیج هستند. فکر می‌کنم برخی از دوستانمان که این موضوع را خیلی پیگیری می‌کنند به دنبال اعتلای نام شهید نیستند و به دنبال مسائل دیگری هستند.

در همین حال، غلامحسین محمدی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، حذف نام شهدا از تابلوهای معابر پایتخت را دروغی بزرگ خواند و بر لزوم توجه به پیوست‌های تکنیکی و ترافیکی نصب تابلوها در معابر تاکید کرد. به گزارش ایرنا محمدی اظهار کرد: تصاویر موجود نشان می‌دهد در سال ۹۰ همین تابلوهایی که امروز هم برخی نشان می‌دهند و می‌گویند که ما نام شهید را از آن حذف کرده‌ایم از همان سال‌ها به همین شکل بوده‌اند و تعجب من این است که چرا شهرداری وقت در قبال این اخبار، دست به اصلاح تابلوهای این معابر نزده است. وی گفت: شاید ملاحظات تکنیکی و خاصی مطرح بوده اما ما اعلام کرده‌ایم برخی از این ملاحظات تکنیکی را ما قبول نداریم و بر استفاده از کلمه شهید در این تابلوها تاکید بسیار داریم. محمدی افزود: بررسی تابلوها نشان می‌دهد تابلوهایی که در مواردی نام شهید از آنها در سال‌های گذشته حذف شده تابلوهای پرچمی هستند که برای رانندگان عبوری که با سرعت متوسط ۳۰ کیلومتر بر ساعت در حال عبور هستند نصب شده است. به گفته وی طبق اصول ترافیکی نام‌ها در این تابلوها اختصاری هستند اما در همان کوچه‌ها تعداد زیادی تابلوهای دیوارکوب نصب شده‌اند که کلمه شهید روی آنها قرار گرفته است. رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اظهار کرد: مثلا در یک معبر ۱۰ تابلو دیوارکوب و یک تابلوی پرچمی داریم که به دلایل تکنیکی ممکن است نام آن اختصاری شده باشد؛ ما این مساله را در بزرگراه‌ها هم داریم. وی افزود: به‌طور مثال در برخی تابلوهای بزرگراه همت دیگر نام شهید را قرار نمی‌دهند و فقط همان همت را می‌نویسند و این تکنیک هم متعلق به گذشته است و در دوره شهرداری فعلی مطرح نشده، بنابراین اینکه می‌گویند ما کلمه شهید را از تابلوها حذف کرده‌ایم یک دروغ بزرگ است که برخی با اهداف خاص سیاسی مطرح می‌کنند. محمدی با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در مورد تغییر تابلوهای معابر انجام نداده‌ایم و اقدامات صورت گرفته اغلب معطوف به نوسازی تابلو یا درج عنوان شهید به خواست شهروندان بوده تصریح کرد: در گزارشی که در برنامه «سلام صبح به خیر» پخش شد تصاویری نشان داده شد که عینا همین عکس‌ها در رسانه‌ها در سال ۹۰ منتشر شده است و متعلق به دوره شهرداری ما نیست. وی افزود: گاهی این اخبار با اهداف سیاسی مطرح می‌شود تا شهرداری تهران را متهم کنند؛ در برخی موارد با اهداف خاص و سیاسی از برخی معابر عکس و فیلم گرفته شده است که امیدوارم واقعا این اهداف خیرخواهانه باشد چون اگر به ما اطلاع می‌دادند قطعا پیگیری می‌کردیم و نیازی به این فضاسازی‌ها نبود؛ با اینکه اساسا نصب این تابلوها در سال‌های قبل و پیش از دوره فعلی شهرداری انجام شده است.