:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بررسي تصویب قانون جدید بازار پایه در گفتگو با کارشناسان

موافقین: قانون به نفع بورس است، مخالفین: در قانون تناقض وجود دارد

قانون جدید بازار پایه سهامداران شرکت ها را وادار می کند که با رعایت دستورالعمل ها و قوانین سعی در شفافیت داشته باشند. زیرا بسیاری از شرکت‌هایی که در بازار پایه حضور داشتند از طریق نبود شفافیت و افشای اطلاعات توانستند به رشد قیمتی چند درصدی برسند. بنابراین قانون جدید بازار پایه، مانع فعالیت سوداگرانه و سفته بازی عده‌ای از فعالان بازار خواهد شد. با توجه به قوانین جدیدی که وضع شده است، امکان دستکاری قیمت و رشد بدون پایه و اساس شرکت‌ها کاهش یافته است
کد خبر: ۱۴۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
اقتصاد گردان - مینا هرمزی
شاخصهای بورس نشان دهنده حال خوب بورس است که همه فعالان بازار سرمایه این رشد را مثبت ارزیابی می کنند، اما انتظار همه فعالان بازار سرمایه از دولت این است که با قوانین مختلف روند بازار را به سیر نزولی نزدیک نکند. برخی از کارشناسان تصویب و اجرای قانون جدید بازار پایه را در در حال حاضر مثبت و برخی دیگر منفی می دانند که به ضرر بورس است.

به نفع تازه واردهای بورس

 در این زمینه حمیدرضا مهرآور رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ایران معتقد است که: یکی از مهم‌ترین ریسک‌هایی که فعالان بازار سرمایه همواره با آن مواجه هستند، سیاست‌گذاری‌های غیر کارشناسی دولتمردان است که بسیاری از آنها به نفع بازار سرمایه نبوده است، اما قانون جدید بازار پایه اینگونه نیست و اتخاذ چنین تصمیمی در این زمان کار صحیحی بوده که باید پیش از این اتفاق می‌افتاد، زیرا از ضرر و زیان افرادی که از دانش مالی بالایی برخوردار نیستند و تازه واردها در بازار سرمایه جلوگیری می کند. 
قانون جدید بازار پایه سهامداران شرکت ها را وادار می کند که با رعایت دستورالعمل ها و قوانین سعی در شفافیت داشته باشند. زیرا  بسیاری از شرکت‌هایی که در بازار پایه حضور داشتند از طریق نبود شفافیت و افشای اطلاعات توانستند به رشد قیمتی چند درصدی برسند. بنابراین قانون جدید بازار پایه، مانع فعالیت سوداگرانه و سفته بازی عده‌ای از فعالان بازار خواهد شد. با توجه به قوانین جدیدی که وضع شده است، امکان دستکاری قیمت و رشد بدون پایه و اساس شرکت‌ها کاهش یافته است.

تناقض در قوانین 

اما این طرح مخالفینی هم دارد از جمله حمید علیخانی مدیرعامل شرکت کارگزاری راهبرد اظهار داشت: اگر تصویب قانون بازار پایه یک کار مشارکتی بود همه بازار این قانون را می پذیرفتند و مقاومتی برای اجرا صورت نمی گرفت. اما اعتراضات در بازار نشان می دهد که یا برای موضوع مشارکت نشده که اگر مستندی است باید نشان داده شود یا نظرات موافقان و مخالفان به یکدیگر نزدیک نشده است که این بی نظمیها در بازار رخ داده است. 
این طرح قطعا مزایایی هم دارد اما باید دید بهای این مزایا چیست و به قول معروف چه داده می شود و چه گرفته می شود. در بازار پایه دارایی لحاظ نمی شود زیرا ریسکش بالا است این یک تناقض است زیرا در مرحله اول باید گفت چرا این شرکتها پذیرفته شده اند تا سهامداران خرد این سهم ها را خریداری کنند نه اینکه در حال حاضر که بازار سرمایه رو به رشد است با قوانینی جلوی زیان سهامداران خرد گرفته شود.
البته رفتار متناقض دیگری هم وجود دارد و آن این است که چرا برای بازاری که ریسکش بالا است 10% افزایش داشته باشد که جذابتر هم است اما در بازار کم ریسک 5% افزایش داشته باشد. حالا این موضوع اصلاح شده است که باید از ابتدا صحیح اجرا می شد. علت مخالفتها این است که در قوانین تناقض وجود دارد بعد فشار آن روی بازار است. بازار با این قوانین متناقض به هم می ریزد که به نفع بورس و اقتصاد نیست.

ماهی گرفتن از آب گل آلود 

در پایان حمید رضا نعمتی پور موسس و  مدیر عامل هلدینگ الماس داده با موافقت خود از این طرح تصریح کرد: قانون جدید بازار پایه برای جلوگیری از زیانها، سفته بازیها و عدم شفافیتهای خیلی زیادی که در حال حاضر در بازار است، وضع شده که قطعا این قوانین مخالفتهایی را به همراه دارد زیرا وقتی عدم شفافیت وجود دارد سفته بازی و مشکلات زیادی در معاملات پیش می آید که اجرای قوانین جدید بازار پایه به نفع یک گروه از افراد که صاحب سرمایه های خیلی خوب در بازار هستند، نیست. 
اما در کل باید گفت که قوانین جدید بازار پایه به نفع بازار است و افرادی که به دنبال سود خود از عدم شفافیت بازار هستند با تبلیغات منفی در بازار، برای این قوانین مشکل ایجاد می کنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.