:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تغییرات ۱۰ ساله قیمت زمین و مسکن و اجاره نشان مي دهد

15 برابر شدن قيمت زمين، 9 برابر شدن قيمت آپارتمان و 7 برابر شدن اجاره مسكن در 10 سال اخير

رشد 820 درصدي قيمت فروش آپارتمان از 1.6 ميليون به 13 ميليون تومان، رشد ۵۷۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن در ۱۰ سال گذشته از متري 7 هزار به 40 هزار تومان، رشد 1400 درصدي قيمت زمين يا مسكن كلنگي از 1.15 ميليون به 17 ميليون تومان در فاصله 98- 1389 رخ داده است
کد خبر: ۱۴۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
اقتصاد گردان - بررسی قیمت زمین و ساختمان در ۱۰ ساله گذشته بیانگر رشد بیش از ۱۴۰۰ درصدی قیمت زمین و ۸۲۰ درصدی واحد مسکونی در این بازه زمانی است.

مرکز آمار گزارش قیمت زمین و مسکن در ۱۰ ساله گذشته را منتشر کرد که بر این اساس متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران در بهار سال جاری به ۱۶ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان رسیده است. این عدد در بهار سال ۸۹ معادل یک میلیون و ۱۵۴ هزار تومان بوده که نشان‌دهنده رشد بیش از ۱۴۰۰ درصدی قیمت زمین در ۱۰ ساله گذشته است.

همچنین متوسط فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در پایتخت در بهار سال جاری ۱۳ میلیون و ۹۲ هزار تومان بوده و این در حالی است که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در بهار سال ۸۹ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که حاکی از رشد ۸۲۰ درصدی در بازه زمانی ۱۰ ساله است. بر این اساس مقایسه رشد قیمت زمین و زیربنای مسکونی در ۱۰ ساله گذشته نشان می‌دهد که شتاب افزایش قیمت در بخش زمین در این سال‌ها از واحد مسکونی پیشی گرفته است.

از سوی دیگر آمارهای مرکز آمار بیانگر رشد ۵۷۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن در ۱۰ سال گذشته است. بر این اساس متوسط اجاره ماهیانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع واحد مسکونی در بهار سال جاری بیش از ۴۰ هزار تومان بوده که این آمار در بهار سال ۸۹ بالغ بر ۷ هزار تومان ثبت شده است.

تعداد معاملات فروش زمین، فروش واحد مسکونی و اجاره مسکن نیز در بهار سال ۹۸ به ترتیب ۵۳۳، ۲۳۱۰۳ و ۲۵۸۶۸ مورد ثبت شده است که کاهش تعداد معاملات را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد. به نحوی که در مقایسه با بهار سال گذشته تعداد معاملات فروش زمین ۲۲.۵ درصد، فروش واحد مسکونی ۴۵.۳ درصد و اجاره مسکن ۱۸.۵ درصد کاهش یافته است.