:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تشریح برنامه وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور

پیک تابستان سال جاری درحالی بدون خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده گذشت که پرونده افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور همچنان روی میز وزارت نیرو قرار دارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال آینده ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در کشور احداث می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
اقتصادگردان- سال قبل پیش‌بینی شده بود ۵۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت در نیروگاه‌ها صورت بگیرد اما از ۵۰۰۰ مگاوات افزایش تولید ۳۲۵۱ مگاوات نیروگاه جدید (۱۵ نیروگاه در ۱۲ استان کشور) به مدار بهره‌برداری رسید. علاوه بر میزان ذکر شده ۵۶۴ مگاوات دیگر بهبود عملکرد در نیروگاه‌ها صورت گرفت. به عبارت دیگر راندمان نیروگاه‌های موجود افزایش یافت. به عبارت دیگر حدود ۲۰۰۰ مگاوات از برنامه‌ای که پیش‌بینی شده بود باقی ماند که به نظر می‌رسد تحقق آن یکی از اهداف پیش روی وزارت نیرو است.

آخرین وضعیت ظرفیت نیروگاه‌های کشور

طبق آخرین آمار ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور تا ابتدای شهریورماه به ۸۲ هزار و ۶۱ مگاوات رسیده است که در این بین واحدهای سیکل ترکیبی با ۲۵ هزار و ۴۰۳ مگاوات، بیشترین ظرفیت (۳۱ درصد) نصب شده نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

حدود ۳۰.۵ درصد نیروگاه‌های کشور مربوط به واحدهای گازی است که بیش از ۲۵ هزار مگاوات از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های ایران مربوط به این بخش است. واحدهای بخار نیروگاهی نیز ۱۹.۳ درصد ظرفیت منصوبه این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند و با ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاواتی خود در میان سه بخشی قرار گرفته که بیش‌ترین ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را دارند.

در حال حاضر ظرفیت واحدهای برق‌آبی نیز به ۱۱ هزار و ۹۸۸ مگاوات رسیده است و سهم ۱۴.۶ درصدی را در بین کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور در اختیار دارند.

همچنین ظرفیت فعلی واحدهای تولید پراکنده (شامل ۲۴۵ MW خودتامین) به ۱۵۶۳ مگاوات و ظرفیت نیروگاه‌های اتمی نیز به ۱۰۲۰ مگاوات رسیده است که از این حیث واحدهای یاد شده هر کدام حدود یک درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند. آخرین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور هم به حدود ۷۶۰ مگاوات و ظرفیت واحدهای دیزلی نیز به حدود ۴۳۹ مگاوات رسیده است.

برنامه پیش روی وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها

به طور کلی از تابستان پارسال تاکنون حدود ۳۲۵۰  مگاوات نیروگاه جدید در کشور احداث شده است و به گفته همایون حائری- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی- تا سال آینده نیز ۳۵۰۰  مگاوات نیروگاه جدید در کشور احداث می‌شود. بر اساس این گزارش به نقل از وزارت نیرو وی به مشارکت بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: بالای ۹۰ درصد از نیروگاه‌های برق کشور را بخش خصوصی می‌سازد و بیش از ۶۶ درصد برق کشور را نیز نیروگاه‌های بخش خصوصی تامین می‌کنند و هرسال این سهم افزایش می‌یابد.

حائری در پایان با بیان اینکه از بخش خصوصی در احداث نیروگاه حمایت می‌کنیم، گفت: سرمایه‌های بخش خصوصی را در جهت تولید برق که از مهمترین زیربناهای کشور است، به کار می‌گیریم.