:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی:

وزارت جهاد کشاورزی مسئولیتی در ثبت سفارش و واردات برنج ندارد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از تاریخ دوم مردادماه سال جاری، وزارت جهاد کشاورزی هیچ اختیاری در تنظیم بازار برنج، ثبت سفارش، تایید ثبت سفارش، تخصیص و یا تایید ارز، تایید ترخیص یا عدم ترخیص کالاها ندارد و تمام این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
اقتصادگردان- به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد، در پاسخ به ادعای مطرح شده در خصوص تعیین تکلیف موجودی برنج در بنادر کشور و عدم تخصیص ارز از سوی وزارت جهاد کشاورزی به برنج های وارداتی شرکت بازرگانی دولتی که در بنادر موجود است، اظهار کرد: از تاریخ دوم مردادماه سال جاری، وزارت جهاد کشاورزی هیچ اختیاری در تنظیم بازار برنج، ثبت سفارش، تایید ثبت سفارش، تخصیص و یا تایید ارز، تایید ترخیص یا عدم ترخیص کالاها ندارد و تمام این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است اما قبل از دو ماه پیش، که وزارت جهاد کشاورزی در زمینه های یاد شده مسئولیت داشت، در یک فرایند نزدیک به ۹۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است.

وی گفت: ما در کشور حدود ۳ میلیون تن مصرف برنج داریم که بیش از ۲ میلیون تن آن را در داخل تولید می‌کنیم و یک میلیون تن نیاز به واردات داریم که در این چهار سال رویه وزارت جهاد کشاورزی این بوده که در چهار ماه فصل برداشت برنج داخلی، برنج خارجی وارد نشود و این واردات که حدود یک میلیون تن است در ۸ ماه دیگر سال انجام شود.

مهرفرد ادامه داد: در سال جاری، کارگروه تنظیم بازار تصویب کرد که این محدودیت واردات به خاطر شرایط تحریم برداشته شود و از زمانی که این محدودیت برداشته شد، ما هیچ مسئولیتی در تایید و یا تامین ارز نداشته ایم.

وی با بیان این که مسئولیت تامین ارز با بانک مرکزی است، یادآور شد: در دوره ای که وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت داشت، مواردی که بود تایید و تخصیص ارز فرستاده شده و از دو ماه قبل، هیچگونه مسئولیتی در این زمینه نداریم.

مهرفرد درباره حضور واسطه ها در بازار برنج تاکید کرد: ما مسئول تولید هستیم و مسئولیت بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما نظر کارشناسی خودم این است که باید برندسازی و توسعه ذخیره ها انجام شود.

وی افزود: تشکل های تولیدکننده و تعاونی ها باید شالیکوبی ها را توسعه دهند و برندسازی کنند و مانع اختلاط برنج خارجی با برنج داخلی شوند و خودشان عرضه کنند که این فرایند عرضه مانع ورود عوامل دیگر به این بازار می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی ما صنایع تبدیلی را گسترش دادیم و برندهایی را در کشور ایجاد کرده ایم امّا هنوز کسانی هستند که به عنوان سوداگری در بازار برنج خرید و فروش می‌کنند.

مهرفرد در رابطه با فروشگاه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح کشور خاطرنشان کرد: فروشگاه های عرضه محصولات کشاورزی در سراسر کشور توسط سازمان تعاون روستایی که تشکل خود کشاورزان بوده، عرضه مستقیم می‌شود که حدود ۳ هزار فروشگاه در سطح کشور دارد، البته بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم هستند که به صورت مستقیم محصول را از کشاورزان می خرند و به سیستم سورت و بسته بندی مجهز هستند و کالاها را خودشان عرضه می کنند که بخشی از برنج تولید داخل در بازار فروشگاهی عرضه می شود و بخشی هم توسط بنکداری ها وارد بازار سنتی می شود.