:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

مهارت‌های شخصی، رمز موفقیت در بازار سرمایه

یک کارشناس گفت: باید در کنار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی که در بازار سهام صورت می‌گیرد، معامله‌گران نیز مهارت‌های شخصی خود را جهت کسب سود و جلوگیری از زیان و ضرر در بازار سرمایه افزایش دهند.
کد خبر: ۱۴۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
اقتصادگردان- زهرا منشوری افزود: با توجه به شرایط بازار سهام و رشد بی‌سابقه شاخص بورس تا ۳۰۰ هزار واحد، لزوم افزایش دانش و آگاهی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بمنظور حفظ سرمایه و کسب سود معقول از این بازار پیش از پیش احساس می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که بخشی از رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف به دلیل نقدینگی جدیدی است که به سمت بازار سرمایه روانه شده که بخشی از این سرمایه‌گذاران افرادی تازه‌واردی هستند که آشنایی زیاد و کاملی از معاملات بازار سرمایه ندارند.

وی اضافه کرد: از این رو بنظر می‌رسد باید در کنار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی که توسط متولیان بازار سرمایه در این رابطه صورت می‌گیرد، این دسته از سرمایه‌گذاران و سایر معامله‌گران در بازار سهام نیز مهارت‌های شخصی خود را افزایش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داست: یکی از این مهارت‌ها "مهارت تحلیل" است که بر این اساس باید گفت یکی از مهارت‌هایی که معامله‌گرها در این رابطه به آن نیاز دارند، توانایی تحلیل دقیق داده‌ها است.

وی گفت: تعداد فرمول‌های ریاضی و اندیکاتورها و چارت‌های تکنیکالی زیادی در شبکه ها مجازی وجود دارد، اما مهارت یک معامله‌گر تحلیل و استنباط درست و منطقی از داده‌های خام است که با بهره‌مندی از این مهارت معامله‌گران می‌توانند موفقیت بیشتری را از سرمایه‌گذاری در بازار سهام نصیب خود کنند.

منشوری در ادامه با اشاره به مهارت دیگری تحت عنوان "جستجوگری" با اشاره به این که یک معامله‌گر باید تشنه اطلاعات و خواهان یافتن اطلاعات مرتبط اثرگذار بر اوراقی باشد که آن را معامله می‌کند، افزود: بسیاری از معامله‌گرها تقویم اقتصادی از رخدادهای مهم که بر بازارهای مالی اثر می‌گذارد را نزد خود تهیه می‌کنند و به دنبال کسب اطلاعات از منابع موثق هستند که هنوز بر بازار اثر نگذاشته است.

وی اظهار داشت: "تمرکز" نیز یک مهارت است که قدرت عملکردی معامله‌گر را افزایش می‌دهد؛ چرا که بسیاری از اطلاعاتی که به معامله‌گر می‌رسد، منقضی شده‌اند؛ بنابراین یک معامله‌گر نیاز دارد که بتواند اطلاعات را منصفانه مورد قضاوت قرار دهد و اثر داده‌ها بر بازار پیش‌بینی کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بعضی معامله‌گران تنها بر اوراقی تمرکز می‌کنند که آنها را معامله می‌کنند و ممکن است در بخش خاصی، صنعت خاص و حتی ارز خاصی عمیق شوند، در این حالت مزیت رقابتی نسبت به سایر معامله‌گرها بدست می‌آوردند.

وی با تاکید بر این که مهارت‌ها قابل یادگیری هستند، گفت: با کمی تلاش، سرمایه‌گذاران در بازار سهام می‌توانند ظرفیت  تحلیلی خود، توانایی جستجو کردن، تمرکز، کنترل و ضبط دادها را در خود ایجاد و پرورش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه "کنترل کردن" را نیز مهارت دیگری عنوان کرد که می‌تواند در موفقیت یک سرمایه‌گذار در بازار سهام اثرگذار باشد و افزود: رابطه تنگاتنگی بین تمرکز و کنترل وجود دارد، بخصوص خود کنترل‌گری. به بیان دیگر یک معامله‌گر نیاز دارد که بتواند احساسات خود را کنترل کند و طبق برنامه و استراتژی معامله‌گری خود حرکت کند.
وی تصریح کرد: در زمان مدیریت ریسک و تعیین حد ضرر و حد سود این موضوع قابل اهمیت است. همچنین زمانی که معامله‌گر شروع به احساسی معامله کردن می‌کند، طراحی استراتژی کارایی خود را از دست می‌دهد.

منشوری "ثبت داده‌ها" را نیز یکی دیگر از این مهارت‌ها برشمرد و اظهار داشت: یکی از کلیدهای مهم معامله‌گری ثبت داده‌ها است. بر این اساس اگر معامله‌گر نتایج معامله خود را به‌صورت دقیق ثبت کند، پس از آن می‌تواند استراتژی خود را گام به گام توسعه دهد و به یک استراتژی موفق منحصر به فرد خود برسد.

وی با اشاره به این که راه‌های متفاوتی برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای وجود دارد، گفت: زمانی که شرکت‌ها برای پوزیشن معامله‌گر درخواست می‌دهند به دنبال افرادی با تخصص در زمینه‌ای ریاضیات و مهندسی و با پیش‌زمینه مالی هستند. همچنین شغل‌های متفاوت معامله‌گری وجود دارد که بعضی از آنها به مهارت‌های ارتباط با مشتری نیاز دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با وجود این برای کسانی که به بورس به عنوان شغل دوم نگاه می‌کنند، توصیه می‌شود مهارت‌های یاد شده را در خود ایجاد و توسعه دهند؛ چرا که در بازار صعودی تعداد سیگنال‌ها و خبرها از سهام‌هایی که با رشد قیمتی همراه هستند، زیاد می‌شود، اما در صورت اصلاح بازار این سهام‌ها بیشترین کاهش قیمت را تجربه می‌کنند.

وی گفت: آموزش و تعیین حد ریسک مهمترین فاکتور در بازار سرمایه است. بر این اساس در حال حاضر آموزش‌های رایگان در دسترس همگان وجود دارد. ضمن این که سرمایه‌گذاران بویژه تازه‌واردان به بازار سهام می توانند با خرید واحد صندوق‌ها از سود بازار سرمایه منتفع شوند و بدین ترتیب ریسک حضور خود در این بازار را کنترل کنند.