:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

مجوزهای توسعه گردشگری در تاسیسات آبی چگونه صادر می‌شود؟

با ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی، سرمایه‌گذاری برای ایجاد مراکز اقامتی و سکونتگاهی در اطراف مخزن سدها و حاشیه رودخانه با طی فرآیندهای قانونی پیش‌بینی شده در این نظام‌نامه میسر شده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
اقتصادگردان- اخیراً شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آن که توسط وزیر نیرو پیشنهاد شده بود، از سوی دفتر رئیس جمهور به وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.
طبق شیوه‌نامه اجرایی، فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها با طی فرآیندهای قانونی پیش‌بینی شده در این شیوه‌نامه و رعایت ملاحظات محیط زیستی بلامانع است و دولت نیز این فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را حمایت می‌کند.
بر اساس این شیوه‌نامه که به تمامی استان‌های کشور نیز ابلاغ شده است، در کمیته‌ای مشترک با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به صدور مجوز به فعالان حوزه گردشگری برای استفاده از فضا‌های در اختیار وزارت نیرو اقدام خواهد شد.
نکته مهم در توسعه فعالیت‌های گردشگری سدها و رودخانه‌ها موضوع محیط زیست و تضمین امنیت کیفی آب است که برای تاکید و رعایت این موضوع در متن این شیوه‌نامه، ایجاد مراکز اقامتی و سکونتگاهی در حاشیه سدهای کشور در خارج از حریم بالادست مخزن مجاز بوده و در حاشیه رودخانه‌ها نیز محدوده‌های خارج از حد بستر و حریم کمی و کیفی رودخانه دارای امکان صدور مجوز ذکر شده است.
در فرایندهای انجام کار و فعالیت در این بخش تاکید شده که تمامی شرکت‌های آب منطقه‌ای، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران باید نسبت به شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و احصای چارچوب‌های کلی برای استفاده از این ظرفیت‌ها اقدام کنند.در ادامه شرکت‌های مذکور کمیته هماهنگی استانی را تشکیل داده و فهرستی از ظرفیت‌های گردشگری را نهایی و برای تصویب، به کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مطابق قانون، فراخوان‌های جذب سرمایه‌گذار برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری را به شکل مقتضی منتشر می‌کنند.
پس از اعلام فراخوان‌های جذب سرمایه‌گذار، متقاضیان با مراجعه به شرکت‌های مذکور و دریافت اسناد مزایده و فرم‌های همسان، طرح اولیه گردشگری مورد نظر خود را بر اساس فراخوان‌های اعلامی و در قالب فرم‌های مصوب تهیه و ارائه می‌کنند.
بر همین اساس، تمامی شرکت‌های آب منطقه‌ای، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می‌بایست پیشنهادهای دریافتی را در کمیته‌های ارزیابی فنی و واحدهای تخصصی ذیربط بررسی نموده و در صورت تایید، نسبت به انتخاب برنده بر اساس پیشنهاد مالی اقدام کنند.
این شرکت‌ها نسبت به صدور موافقت اولیه برای طرح پیشنهادی متقاضی اقدام کرده و ضمن تعیین مهلت، شرح خدمات انجام مطالعات و مجوزهای قانونی لازم را به وی اعلام می‌کند. متقاضی نیز بر اساس موافقت اولیه، نسبت به انجام مطالعات بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی شرکت اقدام نموده و پس از اخذ مجوزهای قانونی، مستندات را به شرکت مذکور ارائه می‌کند.
در طرح‌های گردشگری که هدف گردشگر استفاده از اراضی بستر رودخانه است، رعایت الزامات مندرج در قانون توزیع عادلانه آب و نامه اجرایی آن از جمله پروژه اول طرح بهبود مدیریت رودخانه‌ها و سواحل تحت عنوان مجوزهای بهره‌برداری از اراضی بستر رودخانه‌ها ضروری ذکر شده است.
بنا بر این گزارش، اخذ و ارائه مجوز تخصیص آب برای فعالیت‌های گردشگری این شیوه‌نامه به‌صورت جداگانه توسط متقاضی یا بهره‌بردار طرح در چارچوب نظام‌نامه تخصیص آب ضروری عنوان شده است.