:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اونس جهاني طلا 1489 دلار شد

كاهش قيمت سكه به كانال 3 ميليون تومان

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (یکشنبه) با ۳۵ هزار تومان کاهش، به سه میلیون و ۹۸۰ هزار تومان برگشت. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد که ۵۰ هزار تومان نسبت به دیروز ارزان شده است.نیم‌سکه نیز ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و دو میلیون و ۴۰ هزار تومان قیمت دارد. ربع سکه هم یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد که ۲۰ هزار تومان ارزان شده است.سکه یک گرمی نیز ۸۴۰ هزار تومان است که بیشترین کاهش قیمت را داشته و ۸۰ هزار تومان نسبت به دیروز ارزان شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با کاهش ۲۰۰۰ تومانی، در طلافروشی‌ها ۴۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود
کد خبر: ۱۴۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
اقتصاد گردان - روز يكشنبه 24 شهريور 98 بازار ارز نسبت به روزهای گذشته تغییرات چندانی نداشت و نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11300 و يورو به 12600 تومان رسيد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.
 سامانه سنا براي روز 23 شهريور نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده را براي دلار 11427، يورو 12692، درهم 3113، يوآن 1716،  پوند 14125، لير تركيه 2089 تومان اعلام كرده است. 
در بازار طلا نيز با اعلام هر اونس جهاني طلا به قيمت 1489 تومان و دلار آزاد به قيمت 11250 تومان، قيمت طلا و سكه كاهش يافت و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 743 هزار، طلاي 18 عيار به 403 هزار، سكه طرح جديد 3 ميليون و 985 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 60 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 270 هزار، ربع سكه 900 هزار تومان داد و ستد شد. اين نرخ ها نشان مي دهد كه عصر يكشنبه نرخ سكه طرح جديد به زير 4 ميليون تومان و كانال 3 ميليون تومان وارد شده است و انتظار مي رود كه با كاهش قيمت طلا همچنان در كانال 3 ميليون تومان باقي بماند. فعالان بازار در مورد روند قيمت ها و آينده بازار طلا و سكه ديدگاه هاي مختلفي دارند. 
برخي كارشناسان معتقدند كه در صورت تعليق تعرفه هاي آمريكا عليه چين، اثر كاهش نرخ بهره در اروپا و احتمالا سياست شبيه آن در آمريكا و يا اعلام گزارش هاي جديد از اشتغال آمريكا مي توان انتظار داشت كه قيمت دلار و نرخ اونس طلا كاهش بيشتري داشته باشد و در آن صورت روي قيمت طلا و سكه اثر كاهشي بيشتري خواهد داشت. به هر حال مهمترين عامل اثرگذار بازار طلا در روزهاي آينده تحولات سياسي و به خصوص رفتار ترامپ در مقابل چين و ايران است. 
همچنين بانک‌ها روز ۲۴ شهریور هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۱۹۸ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۰۶ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۱۱ تومان است.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۵۸۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز يكشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزهاثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای  یک شنبه ۲۴ شهریورماه ۹۸ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر ۵۲ هزار و ۵۰۷ ریال و هر یورو نیز مانند ۴۶ هزار و ۵۱۳ ریال ارزش‌گذاری شد


طلا به سمت کاهش بیشتر قیمت 

 از سوي ديگر، فعالان بازار جهانی طلا این هفته منتظرند ببینند آیا طلا موفق خواهد شد مرز ۱۵۰۰ دلار را حفظ کند یا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود.
به گزارش ایسنا، اگرچه بازار جهانی طلا هفته گذشته از نظر فنی همچنان در روند صعودی قرار داشت اما همچنان که تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن ضعیف می‌شود، بدبینی به تدریج در میان فعالان بازار رسوخ می‌کند.
هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هفت دلار و ۹۰ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش داشت و در ۱۴۹۹ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۱ درصد کاهش ثبت کرد که سومین کاهش هفتگی متوالی بود.
برخی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند زمینه برای کاهش بیشتر قیمت طلا در معاملات هفته جاری وجود دارد زیرا بعید است بانک مرکزی آمریکا انتظارات در زمینه تسهیل سیاست پولی را برآورده نکند.
بانک مرکزی آمریکا هفته جاری در صدر توجهات قرار خواهد گرفت. ابزار دیده بان فدرال CME نشان می‌دهد بازارها روی کاهش ۲۵ واحدی نرخهای بهره حساب کرده‌اند با این حال بحث در بازار بر سر این است که آیا کاهش بعدی نرخهای بهره سرآغاز یک دوره تسهیل سیاست پولی خواهد بود.
جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا تمایلی به اعلام آغاز دور جدید تسهیل سیاست پولی ندارد و اخیرا نسبت به وضعیت اقتصاد کشورش ابراز خوش‌بینی کرده است.
به گفته رایان مک‌کی، استراتژیست کالا در شرکت "تی دی سکیورتیز"، مجموعه آمار اقتصادی اخیر و کاهش تنشهای تجاری، به بانک مرکزی آمریکا فضای بیشتری برای اتخاذ موضع خنثی در برابر سیاست پولی بخشیده است. با این حال مک‌کی افزود که انتظار دارد قیمت طلا همچنان در محدوده ۱۵۰۰ دلار بماند.
ریچارد بیکر، دبیر نشریه "اورکا ماینر ریپورت" نیز پیش‌بینی کرد قیمت طلا همچنان در محدوده ۱۵۰۰ دلار خواهد ماند و هر گونه کاهش قیمت طلا با افزایش تقاضای خرید مواجه می‌شود.
اگرچه افزایش نرخ‌های بهره ممکن است بازار طلا را مایوس کند اما لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر شرکت FXTM اظهار کرد که سرمایه‌گذاران باید به وضعیت کلی سیاست پولی توجه کنند. بانکهای مرکزی در سراسر جهان از جمله بانک مرکزی اروپا سیاست پولی را برای حمایت از اقتصادهایشان تسهیل می‌کنند که برای طلا خبر خوبی است. نرخهای بهره پایین‌تر در سراسر جهان به همراه رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی و عوامل ریسک ژئوپلیتیکی باید به ادامه درخشش طلا کمک کند.
اظهارات اوتونوگا پس از اقدامات بانک مرکزی اروپا شامل کاهش نرخ بهره و ازسرگیری برنامه خرید ماهانه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه مطرح شد.
بر اساس گزارش کیتکونیوز، علاوه بر سیاست پولی تسهیلی و رشد بازده منفی اوراق بدهی، تهدید رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی به دلیل ادامه جنگ تجاری جهانی در مرکز توجه بسیاری از تحلیلگران بازار قرار دارد. اگرچه اخیرا از تنشها میان آمریکا و چین کاسته شده اما بسیاری از تحلیلگران می‌گویند مشکل همچنان به قوت خود باقی است.
به گفته برخی از تحلیلگران، سطح ۱۵۰۰ دلار مرز قیمت بااهمیتی برای طلا است اما تا زمانی که طلا بتواند بالای میانگین قیمت ۵۰ روزه که در ۱۴۸۵ دلار قرار دارد بماند روند صعودی این فلز ارزشمند قوی می‌ماند.
هفته جاری از نظر انتشار آمار اقتصادی هفته سبکی خواهد بود و اگرچه بانک مرکزی آمریکا در مرکز توجه بازارها قرار دارد اما بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی ژاپن نیز نشست سیاست پولی خود را برگزار خواهند کرد و انتظارات بالایی برای تسهیل سیاست پولی این دو بانک وجود دارد.