:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فروش 1200 ميليارد تومان اوراق مشاركت در بهار 98

استقبال و عدم استقبال از فروش اوراق مشاركت شهرداري ها در برخي شهرهاي كشور

شهرداری شیراز نیز بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ برای احداث خط ۲ و تکمیل خط یک قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۶۰۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته است. شهرداری اهواز بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ برای طرح فاز یک خط یک قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۲۰۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا انتهای ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ سرمایه گذاران نسبت به خرید این اوراق مشارکتی نداشته اند
کد خبر: ۱۴۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
اقتصاد گردان - بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی تا پایان ۳ ماه ابتدایی سال ۹۸ به میزان ۱۲.۵۰۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت شهرداری‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خریداری شده است. همچنين در برخي شهرها اوراق مشاركت با استقبال مواجه شده و كامل به فروش رفته اما در برخي ديگر از شهرها با عدم استقبال همراه شده است. به نظر مي رسد كه عامل عمده در عدم موفقيت فروش اوراق مشاركت، پايين بودن نرخ 18 درصدي اين اوراق در مقطع سال هاي اخير است كه سود آوري برخي دارايي ها بيش از سود سپرده و اوراق مشاركت بوده است و در شرايطي كه بازار ارز و طلا، مسكن و خودرو با سود بالاتري مواجه بوده اند، در نتيجه سپرده بلندمدت، اوراق مشاركت و برخي ديگر از سرمايه گذاري هاي با سود ثابت زير 20 درصد با اقبال كمي همراه شده اند.

 بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی ایران در بخش بازار سرمایه «اوراق مشارکت» که برای دوره ۳ ماه ابتدایی سال ۹۸ منتشر شده در این مدت به میزان ۴۹.۰۰۰ میلیارد ریال انواع اوراق مشارکت دولت «دولتی - بودجه ای و شهرداری ها «تهران، تبریز، کرج، شیراز اصفهان، اهواز، مشهد و اصفهان» با مدت ۴ ساله و نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر شده که ۱۲.۵۰۳ میلیارد ریال این اوراق تا به امروز از سوی سرمایه گذاران خریداری شده است.
اوراق خریداری شده شهرداری‌ها: از سویی دیگر، جدول آماری وضعیت انتشار اوراق مشارکت در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  که از سوی بانک مرکزی منتشر شده سهم شهرداری ها از انتشار اوراق مشارکت در این دوره مالی را ۴۹.۰۰۰ میلیارد ریال نشان می‌دهد که از این حجم اوراق، تقریبا بیش از ۱۸ درصد از آن از سوی سرمایه گذاران خریداری شده به گونه ای که ۱۲.۵۰۳ میلیارد ریال از اوراق مشارکت در این بخش در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ به فروش رفته است.
سهم اوراق مشارکت شهرداری مشهد: شهرداری مشهد بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ با طرح فاز ۳ خط ۳ قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۷۰۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸   این اوراق توسط سرمایه گذاران خریداری نشده است.
از سویی دیگر، شهرداری مشهد بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ با طرح  توسعه، تعریض و بدنه سازی خیابان حرعاملی در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا پایان ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  این اوراق به فروش نرفته است.
بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷  برای طرح بهسازی و نوسازی اطراف حرم امام رضا (ع) در ۳۰ خرداد ماه ۹۸ به میزان ۳.۵۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا پایان ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  همه این اوراق از سوی سرمایه گذاران، خریداری شده است.
وضعیت اوراق مشارکت شهرداری اصفهان: شهرداری اصفهان نیز در انتشار اوراق مشارکت سهم داشته است به طوری که، این شهرداری بر اساس مجوز تبصره پنج قانون بودجه سال ۹۷ برای طرح فاز ۲ خط ۲ قطار شهری در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۵۰۰۰ میلیارد ریال اوراق ۴ ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته است.
در عین حال بر اساس مجوز تبصره پنج قانون بودجه سال ۹۷ در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  برای طرح BRT در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۸ به میزان ۲.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق ۴ ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که از این حجم، ۱۱ میلیارد ریال آن به فروش رفته است.
عدم استقبال از اوراق مشارکت شهرداری اهواز: شهرداری اهواز بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  برای طرح فاز یک خط یک قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۲۰۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا انتهای ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  سرمایه گذاران نسبت به خرید این اوراق مشارکتی نداشته اند.
وضعیت اوراق مشارکت شهرداری تهران: بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ برای طرح تکمیل خط های ۶ و ۷ قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۹.۱۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا انتهای ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ کل این اوراق به فروش نرفته است.
همچنین شهرداری تهران بر اساس  تبصره ۵ قانون بودجه ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  برای تکمیل خط  های ۶ و ۷ قطار شهری در ۲۸ اسفند ماه ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  به میزان ۳.۹۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت با نرخ ۱۸ درصد و ۴ ساله منتشر کرده که در پایان ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  این اوراق مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته است.
حجم فروش اوراق مشارکت شهرداری تبریز: شهرداری تبریز بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  برای تکمیل خط یک قطار شهری در ۲۶ اسفند ۹۷ به میزان ۶.۵۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا انتهای ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ به میزان ۶.۴۹۴ میلیارد تومان از این اوراق به فروش رفته است.
وضعیت خرید اوراق مشارکت شهرداری کرج: شهرداری کرج بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  برای تکمیل فاز یک خط ۲ قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۲.۵۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا انتهای ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  به میزان ۲.۴۹۸ میلیارد تومان از این اوراق به فروش رفته است.
عملکرد اوراق مشارکت شهرداری شیراز: شهرداری شیراز نیز بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸  برای احداث خط ۲ و تکمیل خط یک قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۶۰۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته است.